ایران و آمریکا حصول پیشرفت در مذاکرات بر سر تبادل زندانیان را تایید کردند

راب مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در حاشیه مذاکرات هسته‌ای در وین
راب مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در حاشیه مذاکرات هسته‌ای در وین Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سخنگوی دولت ایران تلویحا تایید کرد که گفتگوهای تهران و واشنگتن بر سر تبادل زندانیان دو طرف از ابتدای روی کار آمدن دولت بایدن آغاز شده است. راب مالی هم تایید کرده که پیشرفت‌هایی در این زمینه حاصل شده و زندانیان آمریکایی در ایران به زودی به خانه بازخواهند گشت.

آگهی

سخنگوی دولت ایران می‌گوید گفتگوهای تهران و واشنگتن بر سر تبادل زندانیان از ابتدای روی کار آمدن دولت جو بایدن آغاز شده و همچنان هم میان طرفین ادامه دارد.

علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران روز سه‌شنبه ۱۳ ژوئيه در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران در خصوص وضعیت مذاکرات ایران و آمریکا و همچنین برجام توضیحاتی ارائه داد.

آقای ربیعی با اشاره به اینکه ایران در آستانه احیای برجام قرار دارد ادامه داد که تاریخ قضاوت منصفانه‌ای در خصوص این دوره و همچنین رویکرد گفتگو و تعامل میان ایران و جهان خواهد داشت.

وزیر پیشین کار دولت روحانی در ادامه به موضوع گفتگوهای میان ایران و آمریکا در خصوص تبادل زندانیان دو طرف اشاره کرد و افزود: «ما قبلا به صورت مکرر اعلام کردیم که جمهوری اسلامی به دلیل نیت‌های انسان‌دوستانه آماده تبادل تمام زندانیان سیاسی که در ایران زندانی هستند تا افرادی که در سراسر جهان با دستور آمریکا محبوس شده‌اند است.» 

او در ادامه با بیان اینکه جواد ظریف از مدت‌ها پیش طرح مبادله زندانیان ایرانی و آمریکایی را مطرح کرده افزود: «دولت بایدن از روزهای ابتدایی روی کار آمدن، این موضوع را مورد توجه قرار داد. مذاکرات در این خصوص در جریان است و در صورت آزادی زندانیان ایرانی و تامین منافع کشور و به نتیجه رسیدن مذاکرات، متعاقبا در این خصوص اطلاع رسانی خواهد شد.»

راب مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران پیشتر خبر داده بود که گفتگوها میان ایران و آمریکا بر سر آزادسازی زندانیان پیشرفت‌های خوبی داشته و به زودی تمام زندانیان آمریکایی در ایران آزاد خواهند شد.

آقای مالی با اشاره به اینکه این مذاکرات مجزا از گفتگوهای وین و از مسیری دیگری پی گرفته می‌شود همچنین تاکید کرد که موضوع تنها آزادسازی سیامک و باقر نمازی نیست و آمریکا خواهان آزاد شدن تمام آمریکایی‌هایی است که در ایران زندانی هستند. او همچنین بدون اینکه تاریخی برای این موضوع ذکر کند، تاکید کرد که این افراد به زودی به خانه بر می‌گردند.

مالی البته جزئيات بیشتری در این رابطه ارائه نکرد و تنها به بیان این نکته بسند نمود که «صحبت از یکی یا دو نیست، صحبت همه در میان است و همه زندانیان باید آزاد شوند. این مذاکرات البته هنوز به پایان نرسیده و همچنان ادامه دارد، اما در عین حال پیشرفت‌هایی در این خصوص ایجاد شده است.»

در سالهای اخیر ایران بارها پیشنهاد داده، تهران و واشنگتن زندانیان یکدیگر را با هم مبادله کنند. این ایده ایران در دولت ترامپ چندان مورد استقبال قرار نگرفت.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ابراز تاسف عمیق ایالات متحده از تبادل زندانیان میان ایران و فرانسه

تهران در ازای تبادل زندانی با برلین یک شهروند آلمانی را آزاد کرد

افزایش قدرت جناح‌های طرفدار سلاح هسته‌ای در ایران؛ دیپلمات‌های غربی نگرانند