موج کرونا در ایران؛ ظرفیت بیمارستان‌های بندرعباس و «آی سی یو» در تهران پر شد

یکی از بیماران مبتلا به کرونا در تهران
یکی از بیماران مبتلا به کرونا در تهران Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در استان تهران می‌گوید گونه دلتای ویروس کرونا اکنون به گونه غالب در پایتخت ایران تبدیل شده است.

آگهی

معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در استان تهران روز دوشنبه گفت که روزانه ۱۵۰۰ نفر به دلیل ابتلا به بیماری همه گیر «کووید ۱۹» در پایتخت ایران بستری می شوند و ظرفیت بخش های مراقبت ویژه بیمارستان های این شهر نیز پر شده است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا نادر توکلی همچنین از غلبه گونه دلتای ویروس کرونا در تهران سخن گفت. وی اظهار داشت: «ویروس در گردش در تهران عمدتا ویروس کرونای دلتا یا همان واریانت هندی است. بنابراین بر اساس چیزی که در حال حاضر می‌ بینیم ویروس غالب در تهران کرونای دلتا است.»

نادر توکلی افزود: «در حال حاضر میزان بستری‌ های ناشی از ابتلا به کرونا در استان تهران بالا رفته و به طور کلی اکنون در کل استان تهران نزدیک [به] ۶۷۰۰ بیمار بستری هستند. همچنین در حال حاضر روزانه حدود ۱۵۰۰ بستری جدید در تهران داریم.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در استان تهران در مورد ظرفیت بخش های مراقبت ویژه (آی سی یو) در پایتخت نیز گفت: «طبق آخرین آمارها در روز گذشته حدود ۸۶۰۰ بیمار سرپایی و ۱۳۰۰ بیمار بستری جدید داشته‌ ایم که در حال حاضر ۶۷۰۰ بیمار بستری در بیمارستان‌های استان تهران داریم. آی سی یوها هم طبیعتا در این شرایط پر است، اما طبیعتا با جایجایی‌ ها یا باز کردن آی سی های جدید مدیریت می‌ کنیم.»

این مقام ستاد مقابله با کرونا در استان تهران همچنین از آمادگی بیمارستان ها در پایتخت برای افزایش ظرفیت پذیرش بیماران سخن گفت. وی درباره تاثیر قطع جریان برق در پایتخت بر روند فعالیت بیمارستان ها نیز اظهار داشت: «خوشبختانه مشکل مربوط به قطعی برق در بیمارستان‌ ها بسیار کم شده و تجهیزات و برق اضطراری بیمارستان‌ ها مناسب است و در عین حال تجهیزات حساس‌ شان هم "یو پی اس" دارد.»

ساکنان تهران طی روزهای گذشته با قطع چند ساعته جریان برق در طول شبانه روز روبرو بوده اند.

اگر تعداد موارد ابتلا و بستری به همین شکل ادامه یابد قطعاً با کمبود تخت، دارو و نیروی انسانی مواجه خواهیم شد.
فاطمه نوروزیان
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان

موج جدید کرونا در ایران؛ افزایش موارد شناسایی و مرگ و میر روزانه

از سوی دیگر وزارت بهداشت ایران روز دوشنبه اعلام کرد که ۱۸۲ نفر بر اثر ابتلا به بیماری «کووید ۱۹» در یک بازه زمانی ۲۴ ساعته جان خود را از دست دادند. این وزارتخانه شمار موارد شناسایی ابتلا به ویروس کرونا در شبانه روز گذشته را نیز ۲۰ هزار و ۸۲۹ نفر اعلام کرد. بنا به همین گزارش از این تعداد دو هزار و ۲۸۷ نفر در بیمارستان ها بستری شده اند.

در مجموع تاکنون بیش از ۸۶ هزار نفر در ایران بر اثر ابتلا به بیماری «کووید ۱۹» جان باخته اند.

شرایط بحرانی در هرمزگان و سیستان و بلوچستان

موج جدید همه گیری کرونا علاوه بر تهران در تعدادی از استان های محروم ایران از جمله هرمزگان و سیستان و بلوچستان نیز شرایطی بحرانی رقم زده است. فاطمه نوروزیان، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان روز دوشنبه گفت که «بیش از صد درصد تخت‌ های بیمارستان‌ های مرجع در بندرعباس» پر شده است. وی افزود: «اگر تعداد موارد ابتلا و بستری به همین شکل ادامه یابد قطعاً با کمبود تخت، دارو و نیروی انسانی مواجه خواهیم شد.»

به گفته سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان به صورت میانگین در کل این استان ۹۶ درصد تخت های بیمارستانی پر شده است. وی گفت که پزشکان در برخی بیمارستان های مرجع محبور شده اند تا بیماران را در راهروها بستری کنند. فاطمه نوروزیان در ادامه از احتمال برپایی دو بیمارستان صحرایی در شهرستان های بندر لنگه و میناب سخن گفت.

دادستان سیستان و بلوچستان روز یکشنبه گفته بود که سردخانه های این استان از جنازه بیمارانی که بر اثر ابتلا به «کووید ۱۹» جان باخته اند پر شده است. هادی میرزایی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی زابل هم گفته بود که ظرفیت بیمارستان های این شهرستان پر شده است و وضعیت در این منطقه هر لحظه «بدتر» می شود. به گفته وی روند افزایش شمار بیماران مبتلا به ویروس کرونا مسئولان بهداشتی را مجبور کرده است که به استفاده از ظرفیت بیمارستان سوانح و سوختگی روی بیاورند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کرونا در ایران؛ ادامه وضعیت بحرانی پایتخت در آستانه پایان تعطیلی ۶ روزه

آتش‌سوزی در بیمارستان ناصریه عراق؛ شمار کشته‌ها به ۹۲ افزایش یافت

افزایش موارد ابتلا به آنفلوانزا و کووید در کشورهای اروپایی؛ اسپانیا استفاده از ماسک را بررسی می‌کند