کرونا در ایران؛ ادامه وضعیت بحرانی پایتخت در آستانه پایان تعطیلی ۶ روزه

بیماران مبتلا به «کووید ۱۹» در ایران
بیماران مبتلا به «کووید ۱۹» در ایران Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

معاون ستاد کرونای استان تهران گفته است که وضعیت در پایتخت «خراب» است و «حداقل تا دو هفته» دیگر نیز این شرایط ادامه خواهد داشت.

آگهی

علیرضا زالی، فرمانده قرارگاه ستاد کرونای استان تهران می گوید تعطیلی پایتخت باید حداقل بین ۱۰ تا ۱۴ روز باشد و در غیر این صورت «فایده ای ندارد.»

سخنان این مقام مسئول در زمینه مقابله با شیوع بیماری همه گیر «کووید ۱۹» در حالی بیان شد که تعطیلی شش روزه تهران روز یکشنبه پایان می یابد. نادر توکلی، معاون ستاد کرونای استان تهران گفته است که وضعیت در پایتخت «خراب» است و «حداقل تا دو هفته» دیگر نیز این شرایط ادامه خواهد داشت. علیرضا زالی نیز پیش از این وضعیت تهران از نظر شیوع ویروس کرونا را «به شدت قرمز» و «وخیم» توصیف کرده بود. 

با این حال انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران احتمال تمدید تعطیلی پایتخت را «بعید» دانسته است.

فرمانده قرارگاه ستاد کرونای استان تهران در گفتگو با صداوسیمای ایران ضمن انتقاد از عدم اجرای محدودیت های سختگیرانه در تهران گفت: «رستوران ها باز هستند، برخی از پاساژها باز هستند و بسیاری از مردم از شهر خارج شده اند و به شهرستان ها رفته اند و سفرهای بین استانی به شدت جریان داشته است.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

مقامات ایران طی ۱۸ ماه گذشته برای کنترل همه گیری کرونا به دفعات مجبور به وضع محدودیت های مختلف از جمله برای کسب و کارها شده اند. اجرای این محدودیت ها در عین حال تاثیر زیادی بر معیشت مردم به ویژه در میان اقشار کم درآمد دارد. این در حالی است که اقتصاد ایران حتی پیش از شیوع بیماری «کووید ۱۹» نیز با بحران کاهش ارزش واحد پول و تبعات تحریم های آمریکا روبرو بود.

فرمانده قرارگاه ستاد کرونای استان تهران با اشاره به جنبه اقتصادی اجرای محدودیت ها برای جلوگیری از شیوع کرونا گفت: «بدون حل مشکلات معیشتی مردم لاک داون [تعطیلی] اجباری شهر اقدام موثری برای کنترل کرونا نخواهد بود.»

وی در همین راستا خواستار توزیع بسته های حمایتی برای اقشار آسیب پذیر شد. 

پیش‌بینی «۹ هزار بیمار بستری شده» در بیمارستان‌های تهران

به گفته فرمانده قرارگاه ستاد کرونای استان تهران پایتخت ایران هنوز به «قله خیز پنجم کرونا» نرسیده است. وی همچنین پیش بینی کرد که تعداد بیماران بستری شده در بیمارستان های تهران طی روزهای آینده به «۹ هزار نفر» برسد. 

این در حالی است که بنا به اعلام مقامات ایران هم اکنون نزدیک به ۸۸۰۰ نفر در بیمارستان های تهران به دلیل ابتلا به «کووید ۱۹» بستری شده اند. از این تعداد دو هزار و ۱۴۵ بیمار در بخش مراقبت های ویژه «آی سی یو» بستری هستند. 

به گفته فرمانده قرارگاه ستاد کرونای استان تهران تعداد قربانیان کرونا در تهران روز شنبه ۹۸ نفر بود. آمار روزهای شنبه  و یکشنبه وزارت بهداشت ایران از مرگ به ترتیب ۲۵۹ و ۲۶۸ بیمار مبتلا به «کووید ۱۹» حکایت داشت. 

روند کند واکسیناسیون و توقف چند باره کارزار واکسیناسیون در ایران تاکنون انتقادهای زیادی را برانگیخته است. علی خامنه ای، رهبر ایران روز جمعه گفت دلیل روند کند واکسیناسیون «بدقولی قروشندگان خارجی واکسن» بوده است. مقامات ایران طی روزهای گذشته وعده آغاز واکسیناسیون در میان گروه های جدید از جمله کلیه افراد بالای ۱۸ سال را که مبتلا به دیابت یا بیماری های خاص هستند مطرح کرده اند. 

در همین راستا معاون حمل و نقل شهرداری تهران گفت که واکسیناسیون رانندگان حمل و نقل عمومی در پایتخت از روز دوشنبه آغاز خواهد شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

افزایش ۶۳ شهر قرمزِ کرونایی؛ ارسال محموله‌های واکسن از چین و ژ‌اپن به ایران

اعلام وضعیت قرمز و تعطیلی تهران و البرز؛ موعد احتمالی واکسیناسیون افراد زیر ۶۰ سال اعلام شد

موج کرونا در ایران؛ ظرفیت بیمارستان‌های بندرعباس و «آی سی یو» در تهران پر شد