روحانی: گونه هندی ویروس کرونا وارد عمق کشور شده، نبود تخت در بیمارستان‌ها شایعه است

Hassan Rouhani
Hassan Rouhani Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«عموم ژنراتورها تا ۲ ساعت پاسخگو هستند. بسیاری از دستگاه‌های پزشکی فرسوده‌اند و ژنراتورهای برخی از بیمارستان‌ها نیز به دلیل اینکه سال‌ها مورد استفاده قرار نگرفته، نیاز به تعمیرات سنگین دارند.»

آگهی

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران روز شنبه اعلام کرد که «ویروس هندی به استان‌های جنوبی و شرقی اکتفا نکرده و وارد عمق کشور شده است».

وی در جلسه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، با تایید اینکه «مجموع شرایط، شرایط نامناسب‌تری نسبت به هفته‌های گذشته است» از آغاز پیک پنجم شیوع کرونا در کشور خبر داد و گفت: «با همه تمهیدات به پیک پنجم وارد یا نزدیک شدیم. اگرچه این پیک هنوز سراسری نیست و هنوز هم می‌شود جلوی افزایش و گسترش آن را گرفت».

بنا بر گزارش ایسنا، روحانی در توضیح برخی تمهیدات برای کنترل وضعیت بحرانی موجود گفت: «ما جلوی پروازهای هند و بسیاری از پروازها را گرفتیم. اما در عین حال مسیرهای غیرمجاز خیلی به این وضعیت کمک کردند. در مسیرهای مجاز خیلی تلاش شد برای اینکه این مسئله به حداقل برسد و کار را سخت کرد و ما دچار مشکل شدیم.»

او افزود که در حال حاضر «قرارگاه با همه توان، نیروی انتظامی، دستگاه‌های نظارتی،‌ هلال احمر و بسیج» در کنار مدافعان سلامت هستند تا شرایط بهتری حاکم شود.

سخنان روحانی در حالی ایراد می شود که بنا بر اعلام وزارت بهداشت، تنها در شبانه روز گذشته ۱۱ هزار و ۶۶۴ مبتلای جدید در کشور شناسایی شده‌اند که با احتساب این آمار، شمار کل مبتلایان به کووید۱۹ در ایران به رقم سه میلیون و ۳۵۵ هزار و ۷۸۶ نفر می رسد.

در حال حاضر از این تعداد سه هزار و ۶۰۲ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها بستری هستند.

در ۲۴ ساعت گذشته ۱۵۱ نفر نیز جان خود را از این بیماری دست داده‌اند که به این ترتیب شمار کل قربانیان کرونا به رقم ۸۵ هزار و ۶۹۴ نفر می‌رسد.

با واکسن مشکلات ما کمتر می‌شود

روحانی در ادامه سخنانش به وضعیت واکسیناسیون در کشور اشاره کرد و گفت: «این آمادگی وجود دارد تا روزی ۵۰۰ هزار نفر از مردم واکسینه شوند.»

ایسنا به نقل از او نوشت: «هم در واکسن داخلی و هم خارجی دچار مشکل بودیم. در واکسن داخلی همه کمک‌ها را کردیم، اما از نظر توانمندی کشور، برای رسیدن به واکسن‌های فراوان و کارهای صنعتی در این زمینه، فاصله داشتیم. فکر می‌کردیم دو ماه زودتر به نقطه امروز برسیم که البته با فاصله رسیدیم.»

او مهمترین مشکل را در بخش تهیه واکسن از خارج از کشور، مشکلات ارزی و جابجایی پول دانست و گفت: «این گرفتاری‌های مفصل را حل و فصل کردیم اما امروز کمبود واکسن مطرح است. کشوری به ما قول می‌دهد هفته آینده این مقدار واکسن بفرستد، اما خود آن کشور گرفتار می‌شود و می‌گوید برای نیازمندی‌های داخلی به واکسن نیاز دارد و موجب تأخیر رسیدن واکسن دست ما می‌شود. الان شرایط مناسب است و این هفته و هفته آینده با شرایط بهتری قرار است کارها را پیش ببریم.»

او درباره برنامه واکسیناسیون مدظنر دولت نیز گفت: «ما ۶۰ میلیون جمعیت بالای ۱۸ سال داریم که ۶۵ تا ۷۰ درصد از این جمعیت ۶۰ میلیونی باید واکسینه شوند، یعنی بالای ۴۰- ۴۲ میلیون نفر باید واکسینه شوند تا این زنجیره قطع شود... تا واکسن عمومی و همگانی که ۴۰-۴۳ میلیون نفر در کشور واکسن بزنند، فاصله زیاد است اما در عین حال گروه‌های هدف و آنهایی که یا از نظر سن و سال یا از نظر بیماری‌های زمینه‌ای بیشتر در خطر هستند، در اولویت قرار گرفتند.»

برنامه دولت برای بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها

روحانی با بیان اینکه «طبیعی است فضای مجازی نمی‌تواند جایگزین معلم باشد» افزود: «تعطیلی مدارس از حیث روحی و روانی روی دانش‌آموزان اثر می‌گذارد، فعالیت‌های بدنی کاهش و عادت‌های غذایی تغییر می‌یابد؛ در الگوی خواب اختلال ایجاد می‌کند. همه این مسائل باعث می‌شود سعی کنیم تا بچه‌های پیش دبستانی، دبستانی و دبیرستانی به مدرسه بروند.»

او همچنین مدعی شد: «گفته می‌شود که در دنیا مدارس عامل انتقال نیستند. کودکان هم نسبت به یکدیگر خیلی عامل انتقال نیستند. معمولا تماس کودک با بزرگ‌تر است که این انتقال بیشتر انجام می‌گیرد بنابراین ما در مدارس نباید از انتشار این ویروس خیلی نگران باشیم. البته معلمان،‌ راننده‌های سرویس، مستخدمان باید واکسینه شوند. فاصله‌ها باید رعایت شود. بعضی از مدارس باید یک روز در میان شوند. وسایل بهداشتی در مدارس باید آماده شود.»

او درباره بازگشایی دانشگاه‌ها در سال جدید تحصیلی نیز گفت: «استادان در دانشگاه‌ها واکسینه شوند و شرایط برای برگزاری حضوری کلاس‌ها در دانشگاه‌ها آماده شود. یک عقب‌ماندگی تقریبا دو ساله‌ای در امر آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها پیدا کردیم، امیدواریم شرایطی پیش بیاید که بچه‌ها حضوری وارد مدارس و دانشگاه‌ها شوند و جبران کنیم.»

کمبود تخت و قطعی برق در بیمارستان‌ها

روحانی آنچه در فضای مجازی درباره وضعیت استان‌های درگیر با کرونا آمده را «شایعه» و «بازی‌ تبلیغاتی» توصیف کرد و گفت: «برخی حرف‌ها در فضای مجازی و تریبون‌ها و مصاحبه‌ها گفته می‌شود که معمولا رسانه‌های بیگانه و ضد ایرانی آن را بزرگ‌نمایی می‌کنند. چند نکته بود که بعد از بررسی‌ها مشخص شد که همه اینها دروغ و کذب محض است. شایعه کردند که در فلان استان دیگر تخت وجود ندارد. فیلمی هم در فضای مجازی منتشر کردند که فردی را در بیابان نشان می‌دهد که زیر یک درخت سرم روی درخت به وی وصل است و از این بازی‌های تبلیغاتی راه انداختند که وزیر بهداشت به صراحت اعلام کردند که در همان استانی که این همه سر و صدا کردند تخت های خالی وجود دارد.»

او اینگونه ادامه داد: «از آن طرف شروع کردند که در فلان‌جا چون برق رفت، بیماران در بیمارستان بی‌برق و بی‌امکانات ماندند و دستگاه تنفسی از کار افتاد که امروز در جلسه به‌ صراحت از طرف مسئولین اعلام شد که این دروغ و کذب محض است. همه بیمارستان‌های ما دارای ژنراتورهای اضطراری هستند و اگر برق برود مشکلی پیش نمی‌آید و هیچ مشکلی پیش نیامده است. یعنی داستانی که دروغ محض است را شایع کرده و مردم را نگران می‌کنند و ذهن مردم خراب شده و رعب و وحشت ایجاد می‌شود و برای کاری که کاملا ناروا و نادرست است حالت یاس به مردم دست می‌دهد... مسئولان مربوطه باید با آنهایی که تعمدا دنبال ایجاد ناامنی روانی و فکری در جامعه هستند، برخورد کنند.»

واکنش سازمان نظام پزشکی درباره مشکلات فنی بیمارستان‌ها

روحانی این سخنان را در حالی ایراد کرده که روز شنبه حسین کرمانپور، مدیرکل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی ایران در گفتگو با خبرگزاری آنا گفت: «زمان قطعی برق‌ها خیلی طولانی است، بطور مثال یکی از روزها برق از ساعت‌های ۱۰ تا ۱۲ قطع شده و دوباره از ساعت ۱۴ تا ۲۰ هم قطع می‌شود. یک بیمارستان هر ژنراتوری داشته باشد باز هم دچار کمبود می‌شود؛ عموم ژنراتورها تا ۲ ساعت پاسخگو هستند اما برای بیشتر از دو ساعت نیاز به ژنراتوری است که مجهز باشد. ژنراتورها هم بیشتر از چند ساعت کار نمی‌کنند.»

کرمانپور بیان اینکه اگر یک بیمارستان ژنراتور برق مستقل نداشته باشد، احتمال مرگ بیماران بخش‌های ویژه صددرصد است، گفت: «مسئله دیگر فرسودگی دستگاه‌های گران‌قیمت پزشکی است. تا الان بسیاری از دستگاه‌های پزشکی فرسوده شده‌اند یا ژنراتورهای برخی از بیمارستان‌ها به دلیل اینکه سال‌ها مورد استفاده قرار نمیگرفت نیاز به تعمیرات سنگین دارند. مسئله این است که تعمیرات این دستگاه‌ها حداقل یک میلیارد تومان هزینه دارد، کدام بیمارستان‌ها در کدام مناطق کشور توانائی پرداخت این هزینه‌ها را دارند؟»

آگهی

حبیب الله دهمرده، نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی نیز هفته گذشته با رد ادعاهای سعید نمکی، وزیر بهداشت مبنی بر اینکه «حداقل ۳۰۰ تا ۴۰۰ تخت خالی در سیستان و بلوچستان داریم» اعلام کرد: «گزارشاتی که به وزیر بهداشت می‌رسد صحیح نیست... مردم به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند اما به آنها اعلام می‌شود تخت خالی و جا نداریم چگونه ممکن است این تعداد تخت خالی داشته باشیم... کافی است وزیر یک تماس تلفنی با بیمارستان‌ها بگیرد تا کادر درمانی بگویند حتی یک تخت خالی در بیمارستان‌ها نمانده و این گزارشات رسیده به وی تنها حرفی نادرست بیش نیست، چنین حرفی درست نیست و بنده تکذیب می‌کنم و بدون شک سایر همکارانم نیز این موضوع را پیگیری خواهند کرد.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اعلام وضعیت قرمز و تعطیلی تهران و البرز؛ موعد احتمالی واکسیناسیون افراد زیر ۶۰ سال اعلام شد

تور واکسن در ایروان؛ ارمنستان چگونه به مقصدی جذاب برای ایرانیان تبدیل شد؟

آمار تلفات کرونا در هند از ۴۰۰ هزار تن گذشت؛ روسیه تزریق دوز تقویتی واکسن را آغاز کرد