قتل رئیس‌ جمهوری هائیتی؛ پلیس: باقیمانده عوامل مزدور ترور را می‌کشیم یا دستگیر می‌کنیم

نیروهای امنیتی در نزدیکی منزل رئیس‌جمهوری هائیتی
نیروهای امنیتی در نزدیکی منزل رئیس‌جمهوری هائیتی Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نخست‌وزیر موقت هائیتی گفته است که عوامل ترور رئیس جمهوری این کشور «اتباع خارجی و مسلط به زبان‌های انگلیسی و اسپانیایی» بودند.

آگهی

پلیس هائیتی اعلام کرد که چهار نفر از «مزدوران» مظنون به شرکت در عملیات ترور رئیس جمهوری این کشور در پورتو پرنس، پایتخت، در درگیری با ماموران کشته و دو نفر دیگر از آنها دستگیر شدند.

جوونل موئیز، رئیس جمهوری هائیتی ساعاتی قبل از این درگیری در جریان حمله شبانه مهاجمان مسلح به منزلش کشته شد. کلود جوزف، نخست وزیر موقت هائیتی گفته است که عوامل ترور رئیس جمهوری این کشور «اتباع خارجی و مسلط به زبان های انگلیسی و اسپانیایی» بودند.

لئون چارل، مدیرکل پلیس ملی هائیتی چهارشنبه شب در پیامی تلویزیونی ضمن اعلام خبر کشته شدن چهار نفر از افراد مظنون به مشارکت در ترور جوونل موئيز گفت که نیروهای تحت امر همچنان در حال تبادل اتش با مظنونان به ترور هستند.

وی با بیان این که سه مامور پلیسی که گروگان گرفته شده بودند آزاد شده‌اند، افزود که باقیمانده عوامل ترور یا دستگیر یا کشته خواهند شد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

تاکنون گزارش های بیشتری از هویت و انگیزه عوامل ترور رئیس جمهوری هائیتی منتشر نشده است. یکی از رسانه های محلی گزارش داده است که جسد جوونل موئیز در حالی کشف شد که اثر اصابت ۱۲ گلوله بر روی بدن او قابل مشاهده بود.

کلود جوزف روز چهارشنبه پس از ترور رئیس جمهوری هائیتی اعلام کرد که تدابیری اضطراری و فوق العاده در سراسر این کشور به اجرا در خواهد آمد. وی وعده داد که قاتلان جوونل موئیز هزینه این اقدام خود را در برابر محکمه قضایی خواهند پرداخت.

مارتین موئیز، همسر رئیس جمهوری هائیتی که در جریان ترور همسرش مجروح شده است با هواپیما به شهر میامی در آمریکا منتقل شد.

از سوی دیگر شورای امنیت سازمان ملل متحد چهارشنبه شب به اتفاق آراء در بیانیه ای خواستار مجازات عوامل ترور رئیس جمهوری هائیتی شد. در این بیانیه از همه طرف ها در هائیتی خواسته شده است که ضمن حفظ آرامش خود از هرگونه اقدامی که به بی ثباتی در این کشور دامن خواهد زد بپرهیزند.

شورای امنیت قرار است روز پنجشنبه در جلسه ای اضطراری که پشت درهای بسته برگزار خواهد شد بحران کنونی در هائيتی را بررسی کند.

جمهوری دومینیکن، کشوری که ۳۸۰ کیلومتر مرز مشترک با هائیتی دارد اعلام کرده که به دنبال ترور جوونل موئیز مرز خود با همسایه اش در جزیره هیسپانیولا را بسته است. حدود یک سوم از مساحت غرب این جزیره در دریای کارائیب متعلق به هائیتی است. بین هائیتی و جمهوری دومینیکن به طور رسمی چهار گذرگاه مرزی وجود دارد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

هائیتی؛ عدم دسترسی به آب سالم و خطر شیوع وبا، چند روز پس از طوفان متیو

آیا رئیس باند مخوف «باربیکیو» که خود را «رابین‌هود خدا ترس» می‌نامد قدرتمندترین فرد هائیتی است؟

نتانیاهو: لغو سفر هیات اسرائیلی به آمریکا پیامی به حماس بود