بلاروس؛ برای نامزد سابق انتخابات ریاست جمهوری ۱۴ سال زندان بریدند

ویکتور باباریکو، چهره اپوزیسیون بلاروس
ویکتور باباریکو، چهره اپوزیسیون بلاروس Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ویکتور باباریکو سال ۲۰۲۰ چند هفته پیش از آنکه بتواند به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری بلاروس ثبت نام کند دستگیر و بازداشت شده بود.

آگهی

ویکتور باباریکو، چهره سرشناس اپوزیسیون بلاروس که سال گذشته قصد نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری این کشور را داشت روز سه‌شنبه به اتهام فساد به تحمل ۱۴ سال زندان محکوم شد.

این چهره اپوزیسیون سال ۲۰۲۰ چند هفته پیش از آنکه بتواند به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری بلاروس ثبت نام کند دستگیر و بازداشت شده بود.

حامیان ویکتور باباریکو پس از صدور حکم جدید علیه وی با انتشار پستی در توییتر اعلام کردند که این چهره اپوزیسیون به تحمل ۱۴ سال حبس در یکی از زندان‌های مشهور به داشتن ملاحظات شدید امنیتی محکم شده است.

یک سازمان غیردولتی بلاروس موسوم به «ویاسنا» نیز با تایید حکم صادر شده از سوی دیوان عالی این کشور تصریح کرد که ویکتور باباریکو به دریافت مقادیر قابل توجهی رشوه و پولشویی محکوم شده است.

فرانس‌پرس با انتشار گزارشی در این خصوص یادآور شده که صدور حکم علیه چهره اپوزیسیون بلاروس توسط دیوان عالی مانع از ارائه درخواست تجدیدنظر خواهد شد.

در این گزارش آقای باباریکو به عنوان یک چهره اپوزیسیون و بانک‌دار سابق ۵۷ ساله معرفی و تصریح شده است که وی هنگام دستگیری و بازداشت جدی‌ترین رقیب الکساندر لوکاشنکو در انتخابات ریاست جمهوری محسوب می‌شد.

خبرگزاری فرانسه در ادامه به نقل از یک خبرنگار که در محل برپایی دادگاه حضور داشته اعلام کرد که آقای باباریکو روز سه‌شنبه علاوه بر تحمل ۱۴ سال حبس به پرداخت مبلغی حدود ۴۵ هزار یورو جریمه و نیز ممنوعیت تصدی مشاغل مدیریتی محکوم شد.

در کیفرخواست صادر شده علیه ویکتور باباریکو آمده است که وی در زمان ریاست بر «بل.گازپروم.بانک»، شرکت تابعه یک بانک متعلق به «گاز پروم» غول صنعت انرژی روسیه مرتکب تخلفات مالی شده است.

روزنامه‌نگار مستقلی که فرانس‌پرس به آن استناد کرده در ادامه یادآور می‌شود که هفت کارمند سابق دیگر این بانک که به جرم خود اعتراف کرده و علیه آقای باباریکو شهادت داد‌ه‌اند نیز به احکام زندان از ۳ تا شش سال حبس محکوم شده‌اند.

انتخاب مجدد الکساندر لوکاشنکو به ریاست جمهوری بلاروس که مخالفان معتقدند به لطف تقلب و تخلفات انتخاباتی صورت گرفته جنبش اعتراضی بی‌سابقه‌ای را تابستان گذشته در این کشور به راه انداخت.

این جنبش ده‌ها هزار تظاهرکننده را در سراسر این کشور طی ماه‌های متوالی گردهم آورد و با سرکوب و برخورد‌های شدید ماموران امنیتی همراه شد.

ماریا کولسنیکووا، نزدیک‌ترین مشاور ویکتور باباریکو یکی از سه چهره زن اپوزیسیون بود که این جنبش را پس از دستگیری چند نامزد انتخابات ریاست‌ جمهوری رهبری می‌کردند.

دو تن دیگر از رهبران زن اپوزیسیون یعنی سوتلانا تیخانوفسکایا که به چهره اصلی مخالفان دولت تبدیل شد و نیز ورونیکا تسپکالو پس از تشدید سرکوب‌ها از بلاروس گریختند اما ماریا کولسنیکووا پس از امتناع از ترک کشور در حبس قرار گرفت.

در انتهای گزارش فرانس‌پرس آمده است که محکومیت ویکتور باباریکو در «فضای سرکوب و پیگرد قضایی همه‌جانبه علیه مخالفان،‌ سازمان‌های غیردولتی و روزنامه نگاران» صورت می‌گیرد.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مینسک در واکنش به تحریم‌ آمریکا: شمار دیپلمات‌ها را به ۵ نفر کاهش دهید

وضع تحریم‌های تازه علیه بلاروس؛ اتحادیه اروپا منابع درآمدی دولت لوکاشنکو را هدف گرفت

رژیم بلاروس کنشگر بازداشت‌ شده را این بار در برابر خبرنگاران به صحنه آورد