رئیس جمهوری بلاروس: غربی‌ها می‌خواهند مرا سرنگون کنند

الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس
الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس Copyright AP Photo
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وی با بیان این که در مورد این حادثه با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه «به شکل جدی‌» گفتگو کرده است، افزود: «نتیجه آن گفتگو را بدانید. همه شرکت‌کنندگان در این عمل تروریستی، از جمله کسانی که آن را سازماندهی و اجرا کردند، طی دو روز شناسایی و دستگیر شدند.»

آگهی

الکساندر لوکاشنکو، رهبر «مستبد» بلاروس، آلمان و آمریکا و نیز برخی همسایگان این کشور یعنی لیتوانی، اوکراین و لهستان را به تلاش برای برکناری خودش متهم کرد.

لوكاشنكو كه ۲۶ سال است بر بلاروس حكمرانی می‌كند، گفت كه «هسته‌های خفته تروریستی» پدیدار شده و پیش از این به یکی از تأسیسات نظامی روسیه حمله كرده‌اند.

لوکاشنکو همچنین با این استدلال که برای برنامه «تغییر رژیم با زور» از طریق مرز اوکراین اسلحه به کشورش قاچاق می‌شود، در روز جمعه ۲ ژوئیه (۱۱ تیر) مرز با این کشور را بست.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

وی در مراسمی که به مناسبت ۳۰ سالگی استقلال بلاروس از اتحاد جماهیر شوروی پیشین برگزار شد، با متهم کردن چند کشور گفت: «آنها سعی خواهند کرد مردم و کشور ما را به چنین مسیری (تغییر رژیم) سوق دهند. هماهنگ‌کنندگان این برنامه هم لیتوانی، لهستان، آمریکا، اوکراین و آلمان هستند.»

رئیس جمهوری بلاروس این سخنان را در حالی ایراد کرد که کشورهای غربی مجازات‌هایی را علیه رژیم لوکاشنکو با تحریم بخش‌های اصلی اقتصادی این کشور به اجرا گذاشته‌اند. دلیل اصلی این تحریم‌ها سرکوب اعتراضات ضد دولتی در بلاروس و نشاندن پرواز حامل یکی از مخالفان سرشناس دولت و بازداشت او در ماه مه بوده است.

لوكاشنكو گفت كه قصد دارد با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در مورد توطئه بركنار كردن وی از قدرت مقابله كند. وی گفت که «هسته‌های خفته تروریستی» سعی کردند یک مرکز ارتباطات متعلق به نیروی دریایی روسیه را در نزدیکی شهر ویلیکا واقع در حدود ۱۰۰ کیلومتری شمال غربی مینسک، پایتخت بلاروس را هدف قرار دهند.

وی با بیان این که در مورد این حادثه با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه «به شکل جدی‌» گفتگو کرده است، افزود: «نتیجه آن گفتگو را بدانید. همه شرکت‌کنندگان در این عمل تروریستی، از جمله کسانی که آن را سازماندهی و اجرا کردند، طی دو روز شناسایی و دستگیر شدند.»

فراناک ویاکورکا، مشاور ارشد سوتلانا تیخانوفسکایا، رهبر مخالفان بلاروس در واکنش به اظهارات لوکاشنکو گفت که سخنان رئیس جمهوری برای خارجی‌ها حاوی خبر بدی است زیرا ممکن است که او با این حرف‌ها به دنبال «بهانه‌ای برای اتهام‌زنی به دیپلمات‌ها» باشد.

لوکاشنکو با این ادعا که گروهی از مهاجمان ناشناس قصد دارند مجری معروف تلویزیون دولتی، گریگوری آزارنوک را بکشند، گفت که آنها شب گذشته قصد داشتند این فرد را ربوده و «زبانش را ببرند».

از زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بلاروس در ماه اوت ۲۰۲۰  این کشور دچار بحران سیاسی شدیدی شده است. بر اساس نتایج رسمی، در آن انتخابات لوکاشنکو برای ششمین بار به عنوان رئیس جمهوری برگزیده شد، اما مخالفان می‌گویند در انتخابات تقلب صورت گرفته است.

پس از آن، سرکوب اعتراضات خیابانی گسترده ضد دولتی در بلاروس چندین کشته و مجروح به جای گذاشت و هزاران نفر نیز دستگیر شدند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دو مربی بلاروس به خاطر دخالت در ماجرای دونده بلاروسی از دهکده المپیک اخراج شدند

اتحادیه اروپا با وضع تحریم‌های بیشتر علیه بلاروس موافقت کرد

رژیم بلاروس کنشگر بازداشت‌ شده را این بار در برابر خبرنگاران به صحنه آورد