لیتوانی: بلاروس با برنامه‌ریزی مهاجران را از بغداد و استانبول به اروپا می‌آورد

سفر مهاجران برای ورود به خاک اروپا
سفر مهاجران برای ورود به خاک اروپا Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اورزولا فن درلاین، رئیس کمیسیون اروپا متعهد شد که از لیتوانی به خاطر رشد سریع شمار مهاجرانی که از مرز ۶۷۹ کیلومتری این کشور با بلاروس عبور می‌کنند پشتیبانی شود. با این حال لیتوانی معتقد است که افزایش مهاجران که بیشتر آن‌ها از خاورمیانه می‌آیند از سوی مینسک برنامه ریزی شده است.

آگهی

اورزولا فن درلاین، رئیس کمیسیون اروپا روز جمعه ۲ ژوئیه (۱۱ تیر) متعهد شد که از لیتوانی به خاطر رشد سریع شمار مهاجرانی که از مرز ۶۷۹ کیلومتری این کشور با بلاروس عبور می‌کنند پشتیبانی شود. با این حال لیتوانی معتقد است که افزایش مهاجران که بیشتر آن‌ها از خاورمیانه می‌آیند از سوی مینسک برنامه ریزی شده است.

دولت لیتوانی روز جمعه وضعیت اضطراری در سراسر کشور اعلام کرد چرا که ۱۵۰ مهاجر در طول ۲۴ ساعت تا صبح جمعه به‌طور غیرقانونی از مرز عبور کردند.

فن درلاین در ویلنیوس پایتخت لیتوانی در یک نشست خبری مشترک با رئیس جمهور و نخست وزیر این کشور گفت: «در اینجا ما الگویی را شاهد هستیم، الگویی با انگیزه سیاسی. و کمیسیون اروپا و اتحادیه اروپا در این شرایط سخت در کنار شما است.»

وی افزود: «نگرانی‌ها و مشکلات شما در لیتوانی مشکلات اروپا است. ما واقعا در این شرایط دشوار در کنار شما هستیم.»

کمیسیون اروپا می‌تواند به لیتوانی دسترسی به بودجه‌های اضطراری برای کنترل وضعیت فوق‌العاده را بدهد و نیروهای سازمان مرزبانی و ساحلی اتحادیه اروپا را برای تقویت گشت‌هااعزام کند
اورزولا فن درلاین
رئیس کمیسیون اروپا

رئیس بازوی اجرایی اتحادیه اروپا گفت: «کمیسیون اروپا می‌تواند به لیتوانی دسترسی به بودجه‌های اضطراری برای کنترل وضعیت فوق‌العاده را بدهد و نیروهای سازمان مرزبانی و ساحلی اتحادیه اروپا را برای تقویت گشت‌ها اعزام کند.»

نخست وزیر لیتوانی اواسط ماه ژوئن گفت که معتقد است بلاروس در پشت جهش اخیر مهاجرت غیرقانونی به لیتوانی قرار دارد. این سخنان به دنبال تهدید رئیس جمهوری بلاروس مبنی بر اینکه دیگر از عبور مهاجران از مرزهای غربی جلوگیری نخواهد کرد مطرح شد.

الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس در تاریخ ۲۶ مه در سخنرانی در پارلمان گفت که این کشور دیگر از عبور مهاجران از مرزهای غربی خود جلوگیری نمی‌کند.

ما قبلا مهاجران را دسته دسته می‌گرفتیم. حالا فراموش کنید و خودتان آن‌ها تحویل بگیرید.
الکساندر لوکاشنکو
رئیس جمهوری بلاروس

لوکاشنکو در پاسخ به تحریم‌های اعمال شده پس از آنکه این کشور یک هواپیمای شرکت رایان‌ایر را مجبور به فرود در فرودگاه مینسک برای بازداشت یک مخالف بلاروسی کرد خطاب به کشورهای اتحادیه اروپا گفت: «ما قبلا مهاجران را دسته دسته می‌گرفتیم. حالا فراموش کنید و خودتان آن‌ها تحویل بگیرید.»

گابریلیوس لاندبرجیس، وزیر خارجه لیتوانی روز جمعه گفت که برای مذاکره درباره مهاجران به مقامات بلاروس دسترسی ندارد.

وی تاکید کرد پیش بینی می‌شود که برای بحث درباره مهار مهاجرت، به عراق و ترکیه سفر کند زیرا معتقد است که مهاجران از طریق پروازهای برنامه‌ریزی شده مستقیم از بغداد و استانبول به مینسک پرواز می‌کنند.

وی افزود: «بیشتر این افراد باید لیتوانی را ترک کرده و به کشور خود برگردند زیرا متاسفانه آن‌ها نمی‌توانند پناهندگی سیاسی بگیرند.»

به گفته مرزبانان لیتوانی، کمی بیش از نیمی از ۸۲۲ مهاجری که امسال به خاک لیتوانی وارد شده‌اند از عراق و همچنین ایران، سوریه، گینه، ترکیه و سریلانکا هستند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

هشدار کمیسر مهاجرت اروپا به دولت بوسنی: مدیریت بهتری برای بحران مهاجرت داشته باشید

اتحادیه اروپا طرح اعزام پناهجویان به کشورهای ثالت را مدنظر دارد

میلیاردر اماراتی برای همکاری با داماد ترامپ در پروژه‌ای در صربستان، املاک خود در بلاروس را می‌فروشد