رژیم بلاروس کنشگر بازداشت‌ شده را این بار در برابر خبرنگاران به صحنه آورد

رومن پروتاسویچ
رومن پروتاسویچ Copyright ویکی‌پدیا
Copyright ویکی‌پدیا
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مشاور سوتلانا تیخانوفسکایا در واکنش به پخش این اعترافات در توییتر نوشت:‌ «آنچه او می‌گوید مهم نیست. فراموش نکنیم كه او گروگان است و رژیم از او به عنوان غنیمت استفاده می‌كند.»

آگهی

مقامات بلاروس بار دیگر رومن پروتاسویچ، روزنامه نگار زندانی مخالف را برای نمایش عمومی به صحنه آوردند، اما او این بار در برابر خبرنگاران در یک نشست مطبوعاتی ظاهر شد.

مخالفان می‌گویند که این کار دولت بلاروس صحنه‌آرایی دیگری برای اعتراف‌گیری از این کنشگر در برابر عموم است.

در تاریخ ۲۳ مه (۱۳ خرداد) هواپیمای حامل رومن پروتاسویچ در حالی که از فراز بلاروس می‌گذشت مجبور به فرود در فرودگاه مینسک شد. سپس این کنشگر تبعیدی از هواپیما پایین آورده و بازدداشت شد؛ اقدامی که اعتراض غربی‌ها را به دنبال داشت و پس از آن به ممنوعیت پرواز شرکت‌های اروپایی بر فراز بلاروس منجر شد.

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید

این مخالف ۲۶ ساله دولت بلاروس، مدیر یک کانال تلگرامی به نام نکستا بود که در سال ۲۰۲۰ نقشی اساسی در اعتراضات تاریخی علیه انتخاب مجدد الكساندر لوكاشنكو، رئیس جمهوری بلاروس داشت.

رومن پروتاسویچ از زمان دستگیری‌اش تاکنون در دو ویدیو ظاهر و به ارتکاب جرایمی که به او نسبت داده شده، اعتراف کرده است. یکی از این دو ویدیو حاوی مصاحبه‌ای با اوست که از یکی از کانال‌های تلیویزیون دولتی پخش شد. رژیم لوکاشنکو تاکنون از این حربه برای پخش اعترافات منتقدان استفاده کرده اما مخالفان که این اقدام را گونه‌ای صحنه‌پردازی و اعتراف‌گیری تحت فشار می‌دانند، آن را محکوم کرده‌اند.

پروتاسویچ که روز دوشنبه ۱۴ ژوئن (۲۴ خرداد) او را به نشست مطبوعاتی وزارت امور خارجه بلاروس آورده بودند، ادعا کرد که از وضعیت سلامتی بسیار خوبی برخوردار است و اظهار داشت که هیچ کس از او سوءاستفاده نمی‌کند.

فرانک ویاکورکا، مشاور سوتلانا تیخانوفسکایا، رهبر اپوزیسیون بلاروس که در تبعید به سر می‌برد، در واکنش به پخش این اعترافات در توییتر نوشت:‌ «آنچه او می‌گوید مهم نیست. فراموش نکنیم كه او گروگان است و رژیم از او به عنوان غنیمت استفاده می‌كند.»

ویاکورکا افزود: «این یک کنفرانس مطبوعاتی نیست بلکه صحنه‌ای از (قصه‌های) کافکا یا اورول است.»

در همان کنفرانس خبری، دو مقام ارشد بلاروس با تایید مجدد روایت مینسک از تغییر مسیر پرواز پروتاسویچ، ادعا کردند که یک تهدید تقلبی با امضای گروه فلسطینی حماس مبنی بر وجود بمب در آن هواپیما دریافت کرده بودند. بلاروس در زمان ربودن هواپیمای حامل پروتاسویچ گفته بود که این هواپیمای مسافربری اخطار بمبگذاری دریافت کرده و مجبور به فرود شده است.

چندین مقام غربی از جمله آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان این توضیحات را معتبر ندانسته و گفته‌اند که روایت بلاروس از ماجرای اخطار بمبگذاری در واقع نیرنگی برای بازداشت چهره معروف مخالفان بوده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بلاروس؛ برای نامزد سابق انتخابات ریاست جمهوری ۱۴ سال زندان بریدند

فرود اضطراری «قلابی» هواپیما و بازداشت منتقد سیاسی؛ اروپا تحریم بلاروس را بررسی می‌کند

برگزاری انتخابات پارلمانی به سبک بلاروس؛‌ لوکاشنکو همزمان برای هفتمین دوره ریاست جمهوری‌ خیز برداشت