گارد ساحلی لیبی به سوی قایق مهاجران در دریای مدیترانه تیراندازی کرد

گارد ساحلی لیبی قایق پناهجویان را در مدیترانه تعقیب می‌کند
گارد ساحلی لیبی قایق پناهجویان را در مدیترانه تعقیب می‌کند Copyright Kai von Kotze/Kai von Kotze
Copyright Kai von Kotze/Kai von Kotze
نگارش از یورونیوز با استفاده از  فرانس‌پرس
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سازمان مردم نهاد آلمانی دیده‌بان دریان (Sea-Watch) روز پنجشنبه با انتشار ویدیویی گزارش کرد گارد ساحلی لیبی با تیراندازی به سوی یک قایق حامل پناهجویان در دریای مدیترانه تلاش کرده آن‌ها را توقیف کند اما از دستیابی به هدف خود باز مانده است.

آگهی

سازمان مردم نهاد آلمانی دیده‌بان دریان (Sea-Watch) روز پنجشنبه با انتشار ویدیویی گزارش کرد گارد ساحلی لیبی با تیراندازی به سوی یک قایق حامل پناهجویان در دریای مدیترانه تلاش کرده آن‌ها را توقیف کند اما از دستیابی به هدف خود باز مانده است.

یک هواپیمای شناسایی ان‌جی‌او دیده‌بان دریا روز چهارشنبه ۳۰ ژوئن این تصاویر را ضبط کرده است. براساس آنچه در این ویدیو دیدیه می‌شود، دو تیر به سطح آب و در فاصله ۲ تا ۳ متری یک قایق چوبی آبی‌رنگ شلیک می‌شود. حدود ۵۰ مهاجر در این قایق حضور داشتند.

دیده‌بان دریا می‌گوید قایق گارد ساحلی لیبی، یکی از چهار شناوری است که ایتالیا در سال ۲۰۱۷ به این کشور اهدا کرد. تصاویر ویدیویی نشانگر آن است که گارد ساحلی بارها تلاش می‌کند به موتور قایق پناهجویان نزدیک شود و چند بار هم با مانورهای خطرناک می‌کوشد تا راه پناهچویان را بند آورد.

فعالان دیده‌بان دریا که از کابین هواپیما شاهد این ماجرا بودند بلافاصله با شناور گارد ساحلی تماس گرفتند: «شما زندگی آدم‌ها را در معرض خطر قرار می‌دهید. خیلی به [قایق پناهجویان] نزدیک هستید.» گارد ساحلی لیبی در پاسخ می‌گوید:‌ «این قایق قاچاقچیان است.» هواپیما دیده‌بان دریا در آخرین پیام از گارد ساحلی لیبی می‌خواهد «تا فاصله با آن‌ها را حفظ کرده و دیگر تیراندازی نکند.»

خبرگزاری فرانسه می‌گوید مستقلا نمی‌تواند تعلق شناور مهاجم به گارد ساحلی لیبی را تائید کند.

دیده‌بان دریا می‌گوید «این حادثه در منطقه نظارت، جست‌وجو و نجات مالت روی داده است. قایق گارد ساحلی ایتالیا به دلیل کمبود سوخت عملیات را نیمه‌کاره رها کرد. قایق پناهجویان توانست به جزیره لامپدوزا در جنوب ایتالیا برسد.

دریای مدیترانه یکی از مسیرهای اصلی ورود مهاجران از خاورمیانه و آفریقا به اروپا است. با وجود خطرات و تلفات پرشمار پناهچویان در این دریا، این مسیر هنوز پرطرفدار است. در شش ماه نخست سال ۲۰۲۱ نزدیک به ۲۱ هزار نفر با عبور از مدیترانه خود را به سواحا ایتالیا رسانده‌اند. به گفته سازمان ملل متحد در همین بازه زمانی بیش از ۸۳۰ پناهجو جان خود را در این دریا از دست داده اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

قایق حامل ۴۵ پناهجو در آب‌های ساحلی یونان و ترکیه غرق شد

بیش از ۶۰ نفر در پی غرق شدن قایق حامل پناهجویان در سواحل لیبی جان باختند

یک رستوران ایتالیایی به مشتریانش در قبال غذا خوردن بدون داشتن تلفن همراه، یک بطری شراب هدیه می‌دهد