سازمان ملل با درخواست عراق برای نظارت بر انتخابات پارلمانی موافقت کرد

Iraq Protest
Iraq Protest Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بر اساس قطعنامۀ مصوب شورای امنیت، به نمایندگی سیاسی سازمان ملل در عراق اجازه داده شد تا «قبل از آغاز انتخابات، یک تیم قوی، منسجم و با اعضای مشخص را تشکیل دهد تا در روز رای گیری در یک پوشش جغرافیایی تا جای امکان گسترده، بر انتخابات عراق نظارت داشته باشند.»

آگهی

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز پنج‌شنبه به اتفاق آرا با درخواست عراق برای حضور تیم‌هایی از سوی سازمان ملل برای نظارت بر انتخابات پارلمانی این کشور که ۱۰ اکتبر برگزار می‌شود، موافقت کرد.

بر اساس قطعنامۀ مصوب این شورا، به نمایندگی سیاسی سازمان ملل در عراق و ژانین هنیس- پلاسچارت، فرستادۀ هلندی این سازمان در عراق اجازه داده شد تا «قبل از آغاز انتخابات پیش‌ رو، یک تیم قوی، منسجم و با اعضای مشخص را به نمایندگی از سوی سازمان ملل و به همراه کارکنان اضافی تشکیل دهد تا در روز رای گیری در یک پوشش جغرافیایی تا جای امکان گسترده، بر انتخابات عراق نظارت داشته باشند.»

اوایل ماه جاری میلادی خانم ژانین هنیس- پلاسچارت مقابل شورا اعلام کرده بود که مردم عراق در جریان اعتراضات گسترده‌ای که به قیمت جان بسیاری تمام شده، خواستار برگزاری این انتخابات شده‌اند و «اکنون زمان آن نیست که این مردم را تنها گذاشت».

او همچنین از مقامات عراق خواست تا درستی این انتخابات را تضمین کنند و گفت که جهان باید نظاره‌گر این باشد که یک رای گیری آزاد و شفاف و بدون فشار و دخالت سیاسی انجام خواهد شد.

ده‌ها هزار معترض به عملکرد دولت عراق سال گذشته میلادی به خیابان‌ها آمدند و خواستار انجام تغییرات سیاسی و پایان فساد گسترده و خدمات‌دهی‌های ضعیف در این کشور شدند؛ در جریان این اعتراضات بیش از ۵۰۰ نفر کشته شدند.

پس از آن بود که مصطفی کاظمی، نخست‌وزیر عراق در ماه ژوئیه اعلام کرد برای تأمین خواسته‌های معترضان، انتخابات زودهنگام برگزار خواهد شد. با این وجود کابینه عراق در ژانویه ۲۰۲۱ میلادی و بر اساس درخواست کمیسیون انتخابات به دلیل وجود مشکلات فنی، برگزاری این انتخابات را برای چهار ماه به تاخیر انداخت و به ماه اکتبر موکول کرد.

قرار است در انتخابات ۱۰ اکتبر ۳۲۸ نماینده پارلمان عراق انتخاب شوند و آنها نیز به نوبه خود رئیس جمهور و نخست‌وزیر را انتخاب کنند.

شورای امنیت در پاسخ به نامه وزیر خارجه عراق که ۱۱ فوریه فرستاده شده بود، نه تنها با درخواست اعزام تیم ناظران از سوی سازمان ملل موافقت کرد بلکه به نمایندگی این سازمان در عراق اجازه داد تا پشتیبانی لجستیکی و امنیتی لازم برای حمایت از ناظران بین‌المللی و منطقه‌ای دعوت شده توسط دولت عراق را فراهم آورد.

شورا همچنین به فرستاده ویژه سازمان ملل اجازه داد تا «یک کارزار پیامرسانی استراتژیک را از سوی این سازمان برای آموزش، اطلاع رسانی و به روزرسانی رای دهندگان عراقی دربارۀ اقدامات انجام شده برای برگزاری انتخابات همچنین فعالیت‌های سازمان ملل در حمایت از آن، قبل از آغاز و در روز انتخابات» راه اندازی کند.

در این قطعنامه همچنین مأموریت فرستادۀ ویژه سازمان ملل در عراق تا ۲۷ مه ۲۰۲۲ میلادی تمدید شده و از هنیس- پلاسچارت خواسته شده تا به دولت و کمیسیون عالی مستقل انتخابات در برنامه‌ریزی و اجرای «کاملاً آزاد و عادلانه انتخابات آنهم تحت رهبری عراق» کمک کند.

در این قطعنامه مشخص نشده است كه چه تعداد ناظر از سوی سازمان ملل برای انتخابات به عراق اعزام می‌شوند.

لیندا توماس گرینفیلد، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل نیز بر این موضوع تاکید کرد که با توجه به اینکه «گسترش خشونت گروههای مسلح علیه شهروندان، نیروهای امنیتی و روزنامه نگاران عراق، تهدیدی برای این انتخابات و تضعیف آن است» ضروری است تا یک تیم نظارتی قوی تشکیل شود.

او در این زمینه به گزارش‌هایی اشاره کرد که اعلام می‌داشت گروههای مسلح فعال در عراق، کنشگران اجتماعی و سیاسی همچنین معترضان و منتقدان فعالیتهای این گروهها را مورد آزار و اذیت قرار می‌دهند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بزرگترین عملیات ائتلاف بین‌المللی در عراق؛ حمله به بیش از ۱۰۰ مخفیگاه داعش

گفتگوهای آمریکا و عراق؛ هیچ برنامه‌ای برای خروج نظامیان آمریکایی وجود ندارد

نشست ائتلاف جهانی علیه داعش بدون حضور ایران؛ تاکید بر ادامه مبارزه در عراق، سوریه و آفریقا