پاسخ ظریف به بلینکن: مانند ترامپ از اهرم مذاکراتی لغو تحریم جواب نخواهید گرفت

محمد جواد ظریف و آنتونی بلینکن
محمد جواد ظریف و آنتونی بلینکن Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

توئیت وزیر امور خارجه ایران خطاب به همتای آمریکایی‌اش: «لغو تحریم‌های ترامپ یک الزام حقوقی و اخلاقی است نه یک اهرم مذاکراتی!»

آگهی

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه و عباس عراقچی، مذاکره کننده ارشد ایران در مذاکرات وین در واکنش به موضع گیری اخیر واشنگتن درباره لزوم انجام اقداماتی از سوی تهران برای رفع تحریم ها بر برداشتن گام اول از سوی آمریکا تاکید کردند.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا روز یکشنبه گفته بود مشخص نیست که ایران آمادگی یا اراده برای تصمیم گیری در مورد اقدامات لازم را دارد یا خیر. وی گفت: «فکر می کنم ایران از آنچه برای بازگشت به تعهدات برجامی مورد نیاز است، اطلاع دارد اما آنچه هنوز مشاهده نکرده ایم این است که آیا ایران آماده است یا می خواهد برای انجام آنچه که باید انجام دهد، تصمیم بگیرد یا خیر.»

وزیر امور خارجه ایران روز دوشنبه در واکنش به این سخنان همتای آمریکایی اش خطاب به وی در صفحه توئیترش نوشت: «لغو تحریم های ترامپ یک الزام حقوقی و اخلاقی است نه یک اهرم مذاکراتی!»

محمد جواد ظریف افزود: «[استفاده از لغو تحریم‌ ها به عنوان اهرم مذاکراتی] برای ترامپ جواب نداد، برای شما هم جواب نخواهد داد. میلیاردها دلار پول مردم ایران را که با قلدری ایالات متحده در خارج به گروگان گرفته شده است آزاد کنید. رئیس جمهور بایدن! تاریخ میراث ترامپ گذشته است، رهایش کنید!»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

عباس عراقچی، مسئول هیات مذاکره کننده هسته ای ایران در وین نیز روز دوشنبه در صفحه توئیترش با اشاره به جلسه اش با اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نوشت: «دست آخر موضوع همان است: آمریکا که برجام را ترک کرده است باید ابتدا تحریم ها را با قابلیت ارزیابی لغو کند. ایران سپس اجرای کامل [برجام] را ادامه خواهد داد. آیا آمریکا آماده است؟»

معاون وزیر امور خارجه ایران همچنین جلسه خود با اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس را «سخت اما مفید» توصیف کرد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا در سال ۲۰۱۸ از توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ قدرت های جهانی با ایران خارج شد. واشنگتن همچنین به تدریج تحریم هایی را علیه ایران وضع کرد. در مقابل ایران از سال ۲۰۱۹ به صورت مرحله به مرحله سطح پایبندی خود به تعهداتش براساس برجام را کاهش داد.

دولت جو بایدن، رئیس جمهوری کنونی آمریکا از آمادگی خود برای بازگشت به توافق هسته ای با ایران در صورت پایبندی تهران به تعهداتش در چهارچوب این توافق سخن گفته است. مذاکرات بین دو طرف در وین به صورت غیرمستقیم و با کمک دیگر طرف های امضاءکننده برجام انجام می شود. آخرین دور این مذاکرات روز چهارشنبه در وین پایان یافت و قرار است گفتگوها طی روزهای آینده بار دیگر از سر گرفته شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دبیرکل سازمان ملل از آمریکا خواست همه تحریم‌های هسته‌ای ایران را لغو کند

پایان نشست کمیسیون مشترک برجام در وین؛ اروپا: در دور بعدی مذاکرات به توافق می‌رسیم

جمهوریخواهان خطاب به بایدن: ایران حامی حماس است، به گفتگو با تهران پایان دهید