تعویق نشست خبری گروسی؛ بلینکن: نشانی از اقدام ایران در جهت رفع تحریم وجود ندارد

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا
آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا Copyright AP Photo
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نشست خبری رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که قرار بود بعدازظهر یکشنبه درباره آخرین وضعیت نظارت این نهاد بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران برگزار شود، به تعویق افتاد.

آگهی

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا می‌گوید هنوز هیچ نشانه‌ای از این که ایران اقدامات لازم برای رفع تحریم‌ها و پایبندی به تعهدات هسته‌ای را انجام داده باشد، وجود ندارد.

وزیر خارجه آمریکا روز یکشنبه ۲۳ مه (۲ خرداد) در گفتگو با شبکه ای‌بی‌سی نیوز گفت: «من فکر می‌کنم ایران از آنچه برای بازگشت به تعهدات برجامی مورد نیاز است، آگاهی دارد، اما آنچه ما هنوز مشاهده نکرده‌ایم این است که آیا ایران آماده است یا می‌خواهد برای انجام آنچه که باید بکند، تصمیم بگیرد یا نه. آزمون این است و ما هنوز پاسخی برای آن نداریم.»

این مقام ارشد آمریکایی در حالی از نامشخص بودن اقدامات ایران می‌گوید که نتیجه گفتگوهای غیررسمی طرف‌های باقی مانده در برجام در وین برای احیای این توافق بین‌المللی، هنوز در هاله‌ای از ابهام است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

نشست خبری گروسی به تعویق افتاد

در تحولی دیگر در پیوند با برنامه هسته‌ای ایران، نشست خبری رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که قرار بود بعدازظهر یکشنبه درباره آخرین وضعیت نظارت این نهاد بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران برگزار شود، به تعویق افتاد.

پیش‌بینی می‌شد که گروسی در این نشست از تمدید یک ماهه توافقی خبر دهد که سه ماه پیش به صورت موقت میان ایران و آژانس بر سر ادامه همکاری‌ها در خصوص نظارت بر تأسیسات هسته‌ای ایران حاصل شده بود.

بر پایه قانونی که سه ماه پیش در مجلس شورای اسلامی تصویب شد، دولت ایران موظف شد که به اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی پایان دهد، اما پس از آن ایران و آژانس با هم توافق کردند که به مدت سه ماه دوربین‌های آژانس همچنان در تأسیسات هسته‌ای ایران فعال باشند، اما تصاویر ضبط شده آنها تا زمان مشخص شدن نتایج مذاکرات جاری برجام، در ایران بماند.

گفته شده است که نشست خبری رئیس آژانس در روز دوشنبه برگزار می‌شود.

ساعاتی پیش از اعلام به تعویق افتادن نشست خبری گروسی، محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس ایران گفته بود آژانس دیگر حق دسترسی به تصاویر مراکز هسته‌ای ایران را ندارد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

در آستانه نشست خبری گروسی؛ قالیباف: آژانس دیگر حق دسترسی به تصاویر مراکز هسته‌ای ایران را ندارد

بلینکن: مشکل واضح است، مشکل ایران است چون نقش مسئولانه ندارد

ویکتوریا نولاند، جانشین موقت وندی شرمن کیست و موضعش در قبال ایران و برجام چیست؟