در آستانه نشست خبری گروسی؛ قالیباف: آژانس دیگر حق دسترسی به تصاویر مراکز هسته‌ای ایران را ندارد

محمدباقر قالیباف
محمدباقر قالیباف Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رئيس مجلس ایران می‌گوید با توجه به اتمام توافق موقت و سه ماهه ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، این نهاد بین‌المللی دیگر حق دسترسی به تصاویر و اطلاعات مربوط به مرکز هسته‌ای ایران را ندارد. اظهارات قالیباف در حالی مطرح می‌شود که احتمالا رافائل گروسی امروز تمدید توافق با ایران را اعلام خواهد کرد.

آگهی

رئيس مجلس ایران می‌گوید با اتمام زمان توافق موقت سه ماهه ایران و آژانس، این نهاد بین‌المللی دیگر حق دسترسی به تصاویر و اطلاعات سازمان انرژی اتمی ایران را ندارد.

محمدباقر قالیباف روز یکشنبه دوم خرداد، در پاسخ به تذکر یک نماینده در این رابطه همچنین اعلام کرد که مجلس مصمم است که قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌های ایران را عملی کند.

اشاره رئيس مجلس ایران، قانونی است که از سوی نمایندگان مجلس به تصویب رسید و طی آن دولت را متعهد کرد که تعهدات هسته‌ای خود را کاهش دهد. نمایندگان مجلس ایران می‌گویند این قانون برای بهبود وضعیت تیم مذاکره کننده هسته‌ای تصویب شده است. مخالفان اما بر این باورند این اقدام نمایندگان باعث شده روند گفتگوهای هسته‌ای پیچیده‌تر و دشوارتر شود.

توافق موقت سه ماهه ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز ۲۱ فوریه میان رئيس سازمان انرژی هسته‌ای ایران و مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حاصل شد.

توضیح آقای قالیباف در خصوص پایان زمان توافق ایران و آژانس در پاسخ به تذکری بود که علیرضا سلیمی، نماینده محلات طرح کرده بود. این نماینده مجلس در تذکر شفاهی اعلام کرد: «توافق سه ماهه روز گذشته به پایان رسید و باز هم آژانس به تعهدات خود عمل نکرد. در نتیجه رئيس سازمان انرژی هسته‌ای باید هر چه سریعتر تمام تصاویر و فیلم‌های ضبط شده را از دوربین‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پاک کند و این موضوع را به مجلس اعلام کند.»

این نخستین باری نیست که نمایندگان مجلس ایران از پاک کردن تصاویر ضبط شده در دوربین‌های مستقر در تاسیسات هسته‌ای ایران سخن می‌گویند. پیش تر هم تعدادی از نمایندگان در این خصوص اظهار نظر کرده بودند. همچنین روز یکشنبه عباس گلرو، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرگزاری مهر تاکید کرد «تصویرهای دوربین‌های نظارتی فراپادمانی یا باید پاک شود و یا اینکه نزد طرف ایرانی بماند.»

او همچنین اضافه کرد: «مجلس قطعا سازمان انرژی اتمی را مکلف خواهد کرد که سریعا این اطلاعات را پاک کند و هیچ اطلاعات و داده‌ای نباید باقی بماند.»

بحث‌ها پیرامون توافق موقت ایران و آژانس و انقضای این تفاهم در حالی در مجلس ایران مطرح شده که رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار است امروز یکشنبه در یک کنفرانس خبری در مورد پرونده هسته ای ایران صحبت کند. این احتمال وجود دارد که آقای گروسی تمدید توافق موقت با ایران را اعلام کند .

چهارمین دور گفتگوهای ایران و ۴+۱ به همراه آمریکا هفته گذشته در وین به پایان رسید. طرفین از حصول پیشرفت مناسب در این مذاکرات خبر دادند و همچنین ابراز امیدواری کرده‌اند که دور آتی بتوانند به توافق نهایی در خصوص احیای برجام دست یابند.

حسن روحانی، روز پنجشنبه گفته بود که توافق بر سر مسائل اساسی انجام شده و آمریکا پذیرفته تحریم‌های اصلی را بردارد. رئيس جمهوری ایران البته اضافه کرده بود که گفتگوها هنوز بر سر مسائل جزئی ادامه دارد.

عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران، روز ۸ مه گفته بود که در صورت نیاز، تهران آمادگی دارد تمدید توافق سه ماهه با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را بررسی کند. این صحبت آقای عراقچی بعد از آن منتشر شد که معاون وزیر خارجه ایران با رافائل گروسی در وین دیدار و گفتگو کرد.

بر اساس توافق موقت و سه ماهه ایران و آژانس، دوربین‌های این سازمان بین‌المللی همچنان در تاسیسات هسته‌ای ایران فعالیت خواهند کرد اما آژانس به اطلاعات ذخیره شده تصاویر و فیلم‌ها دسترسی نخواهد داشت. دو طرف توافق کرده‌اند در صورتی که برجام احیا و تحریم‌های ایران لغو شود، این اطلاعات از سوی ایران در اختیار مسئولان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار خواهد گرفت.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اعتراض قالیباف به افشای سفر خانواده‌اش به ترکیه: این بار وارد حریم خصوصی شدند

گروسی: همکاری‌های ایران کافی نیست؛ آنها به سوالات درباره مراکز مشکوک پاسخ نداده‌اند

واکنش‌ها به انتشار گزارش آژانس انرژی اتمی؛ نماینده ایران: در راستای مصوبه مجلس عمل کردیم