انفجار مین و کشته شدن ۱۱ نفر در افغانستان؛ طالبان آتش‌بس اعلام و دولت استقبال کرد

عکس آرشیوی از یک حمله در کابل
عکس آرشیوی از یک حمله در کابل Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

شمار جانباختگان حمله به مدرسه دخترانه سیدالشهدا در کابل نیز به ۶۳ نفر رسید و ۱۵۰ نفر دیگر در این انفجار زخمی شدند. اغلب قربانیان این حادثه دانش آموزانی بودند که بین ۱۱ تا ۱۵ سال سن داشتند.

آگهی

وزارت کشور افغانستان اعلام کرد که ۱۱ غیرنظامی سوار بر اتوبوس، در پی انفجار مین کنار جاده‌ای در ولایت زابل جان باختند و ۲۵ نفر زخمی شدند. این اتفاق ساعاتی قبل از اعلام آتش‌بس سه روزه از سوی طالبان برای عید فطر رخ داد.

طارق آریان، سخنگوی وزارت کشور به خبرنگاران گفت که این حمله نیمه شب گذشته و در آغازین ساعات دوشنبه در استان زابل در جنوب شرقی کشور رخ داده است.

گل اسلام سیال، سخنگوی والی زابل گفت که دست‌کم ۲۵ نفر زخمی شده‌اند، از جمله زنان و کودکان که حال برخی از آن‌ها وخیم است. وزارت کشور افغانستان طالبان را عامل این حمله معرفی کرد.

اعلام آتش‌بس سه روزه از سوی طالبان

هفته‌ها پس از اعلام تصمیم آمریکا مبنی بر خروج نیروهای خود از افغانستان تا ۱۱ سپتامبر، خشونت در این کشور به شدت افزایش یافته است. با این حال طالبان روز یکشنبه اعلام کرد که به مناسبت عید فطر آتش بس سه‌روزه اعلام می‌کند. طالبان از نیروهایش خواسته است که در این سه روز آتش بس به مناطق تحت کنترل دولت نرفته و به نیروهای دولتی نیز اجازه ورود به قلمرو گروه طالبان ندهند.

همزمان اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان به نیروهای دولتی دستور داده‎‌ است که به احترام روزهای عید، آتش‌بس را رعایت کنند.

در بیانیه ارگ ریاست جمهوری به نقل از غنی آمده است که وی به نیروهای امنیتی افغانستان گفته است «آتش‌بس» را که بامداد روز دوشنبه از سوی طالبان اعلام شد، «رعایت کنند». وی همچنین از طالبان خواست برای پایان دادن به جنگ، آتش‌بس دائمی و واقعی اعلام کند.

شمار جانباختگان حمله مرگبار مدرسه‌ای در کابل به ۸۵ نفر رسید

از سوی دیگر دو روز پس از حمله مرگبار در نزدیکی یک مدرسه در کابل شمار جانباختگان آن حادثه به ۸۵ نفر رسید. شبکه سی‌ان‌ان به نقل از یک مقام افغان و شبکه آریانا نیوز به نقل از معاونت دوم افغانستان این آمار را تایید کرد.

اغلب قربانیان این حادثه دانش آموزانی بودند که بین ۱۱ تا ۱۵ سال سن داشتند. حمله مرگبار روز شنبه زمانی رخ داد که دانش‌آموزان دختر در حال ترک مدرسه بودند.

بنا به اعلام وزارت کشور افغانستان انفجارهای روز شنبه با منفجر شدن یک خودروی بمبگذاری شده در مقابل مدرسه «سیدالشهدا» آغاز شد. دو بمب دیگر هنگام فرار دانش آموزان وحشت زده که به دنبال نخستین انفجار در حال ترک محل بودند منفجر شد.

دولت افغانستان طالبان را مسئول این حمله در دشت‌برچی کابل معرفی کرده است طالبان با رد این ادعا، حمله روز شنبه را محکوم کرد و گفت که از ماه فوریه سال ۲۰۲۰ حمله‌ای را در کابل انجام نداده است.

محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان نیز در پیامی، روز سه‌شنبه ۱۱ مه (۲۱ اردیبهشت/ثور) را به دلیل حملات اخیر در کابل و لوگر که باعث کشته شدن ده‌ها غیرنظامی شد، عزای عمومی اعلام کرد. ۱۰ روز پیش ۲۶ نفر که اغلب دانشجو و غیرنظامی بودند در انفجار مرگبار شهر پل علم در ولایت لوگر کشته شدند.

آقای غنی انگشت اتهام را سوی طالبان گرفت و افزود: «این گروه وحشی‌ها، توانایی مقابله با نیروهای امنیتی را در میدان جنگ ندارد بنابراین به‌طور وحشیانه به ساختمان‌های عمومی و دختران دانش‌آموز حمله می‌کند.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دست‌کم «هشت کشته» در پی حملات هوایی پاکستان به دو ولایت افغانستان؛ طالبان به نوار مرزی حمله کرد

غارت میراث فرهنگی افغانستان؛ گنجینه‌های باستانی در ۱۶۲ مکان با بولدوزر تخریب شد

سازمان ملل اعدام‌های در ملاءعام افغانستان را به شدت محکوم کرد