رمزگشایی «یاهونیوز» از جزئیات عملیات حذف قاسم سلیمانی؛ همکاری اسرائیل، آمریکا و کُردهای عراق

تصویر قاسم سلیمانی و ابومهدی مهندس در دست یکی از طرفداران شبه‌نظامیان شیعه در عراق
تصویر قاسم سلیمانی و ابومهدی مهندس در دست یکی از طرفداران شبه‌نظامیان شیعه در عراق Copyright Nabil al-Jurani/Copyright 2020 The Associated Press. All rights reserved.
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پایگاه خبری یاهونیوز با انتشار گزارشی تحقیقی ابعاد تازه‌ای از عملیات کشتن قاسم سلیمانی، فرمانده سابق سپاه قدس ایران توسط نیروهای ویژه آمریکایی منتشر کرد. جک مورفی و زَک دورفمن، نویسندگان این گزارش تحقیقی برای تکمیل آن با ۱۵ مقا‌م‌ فعلی و سابق آمریکا گفتگو کرده‌اند.

آگهی

پایگاه خبری یاهو نیوز با انتشار گزارشی تحقیقی ابعاد تازه‌ای از عملیات کشتن قاسم سلیمانی، فرمانده سابق سپاه قدس ایران توسط نیروهای ویژه آمریکایی منتشر کرد.

جک مورفی و زَک دورفمن، نویسندگان این گزارش تحقیقی برای تکمیل آن با ۱۵ مقا‌م‌ فعلی و سابق آمریکا گفتگو کرده‌اند. گزارشی که با توصیف رخدادهای بامداد سوم ژانویه ۲۰۲۰ (۱۳ دی ماه ۱۳۹۸) این گونه آغاز می‌شود: «شبی خنک و ابری بود و نیروهای آمریکایی پیشتر به دولت عراق خبر داده بودند که به منظور برگزاری تمرین‌های آموزش نظامی، بخش جنوب شرقی فرودگاه بین‌المللی بغداد را تعطیل می‌کنند. سه تیم تک تیرانداز نیز در فاصله ۵۴۸ تا ۸۲۳ متری از «منطقه کشتار»[محل حمله به کاروان حامل قاسم سلیمانی] کمین کرده بودند، که همان جاده ورودی به فرودگاه بود، و به شکلی مستقر شده بودند تا هدف خود را هنگام خروج از فرودگاه در یک دام مثلثی محاصره کنند.دوربین یکی از ‌تک‌تیراندازها به طور مستقیم به سفارت آمریکا در بغداد متصل شده بود، مکانی که فرمانده عملیات‌های ویژه نیروی دلتا با کارکنان پشتیبانی در آن مستقر شده بودند.»

این گزارش می‌افزاید: «عوامل محیطی مختلف از جمله سرعت باد در تیراندازی با بُرد بالا تاثیرگذار است، اما نیروی دلتا از روش آزمون و خطا استفاده نکرد. یکی از اعضای گروه مبارزه با تروریسم (CTG)، واحد ویژه‌ کردها در شمال عراق که با [نیروهای] عملیات‌های ویژه آمریکا ارتباطات تنگاتنگی دارد، به آنها کمک کرد تا سرعت باد را از محدوده پایین اندازه بگیرند.»

در ادامه این گزارش آمده است: «پرواز حامل قاسم سلیمانی پس از چند ساعت تاخیر از دمشق سوریه به هوا برخاسته بود، پس از نیمه شب سوم ژانویه ۲۰۲۰ [در فرودگاه بغداد] فرود آمد. همزمان سه پهپاد آمریکایی بر فراز آن در حال چرخ زدن بودند. هنگامی که هواپیما بر روی باند در حال حرکت به سمت قسمت بسته شده فرودگاه بود، یکی از ماموران کُرد که لباس خدمه فرودگاه را پوشیده بود، هواپیما را برای توقف روی آسفالت هدایت کرد. هنگامی که هدف از هواپیما خارج شد، نیروهای کُرد گروه مبارزه با تروریسم (CTG) نیز به‌ عنوان کارگران حمل چمدان در آنجا حضور داشتند تا او را شناسایی کنند.»

در ادامه این گزارش آمده است: «سلیمانی تازه به فرودگاه بین‌المللی بغداد رسیده بود. ژنرال ایرانی و همراهانش سوار دو دستگاه خودرو شدند و به سمت منطقه کشتار حرکت کردند، جایی که تک‌تیراندازهای نیروی دلتا در کمین آنها بودند.»

Nabil al-Jurani/Copyright 2020 The Associated Press. All rights reserved.
بقایای خودروی حامل قاسم سلیمانی در نزدیکی فرودگاه بغدادNabil al-Jurani/Copyright 2020 The Associated Press. All rights reserved.

یک مقام نظامی آمریکا به نویسندگان این گزارش گفته است: «سلیمانی در طول شش ساعتی که به پرواز از دمشق باقی مانده بود، سه بار تلفن همراه را عوض کرد. در تل آویو، رابط فرماندهی عملیات ویژه مشترک ایالات متحده با همتایان اسرائیلی خود برای کمک به ردیابی مدل‌های تلفن همراه سلیمانی همکاری کردند. اسرائیلی‌ها که به شماره‌های تلفن سلیمانی دسترسی داشتند، آنها را به آمریکایی‌ها دادند، آنها [آمریکایی‌ها] نیز سلیمانی و تلفن همراه فعلی او را تا بغداد ردیابی کردند.»

البته نویسندگان این گزارش تصریح کرده‌اند که سفارت اسرائیل در واشنگتن در مواجهه با این ادعای مقام آمریکایی، هنوز حاضر به تایید یا تکذیب آن نشده‌اند.

البته همان مقام نظامی آمریکایی همچنین به نویسندگان این گزارش گفته است که اعضای واحد ارتش مخفی، معروف به «گروه ضربت نارنجی» نیز همان شب در بغداد حضور داشتند، تا به‌عنوان متخصصان اطلاعاتی سیگنال‌های بُرد نزدیک، در ردیابی وسایل الکترونیکی سلیمانی به بخش تاکتیکی عملیات کمک کنند.

این گزارش می‌افزاید: «همزمان با ورود دو خودرو به منطقه کشتار، اپراتورهای پهپادها به سمت خودروها شلیک کردند. دو موشک هل‌فایر به خودروی سلیمانی برخورد کرد و آن را در خیابان منهدم کرد. راننده خودروی دوم گاز آن را گرفت تا فرار کند. اما حدود ۹۰ متر جلوتر و قبل از شلیک تک‌تیرانداز نیروی دلتا ترمز کرد. هنگامی که این وسیله نقلیه متوقف شد، سومین موشک هل‌فایر نیز به آن اصابت کرد و آن را متلاشی کرد.»

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

بر پایه ارزیابی جک مورفی و زک دورفمن از نتایج گفتگوهای انجام شده با ۱۵ مقام فعلی و پیشین آمریکا، این عملیات پیچیده‌تر از آن چیزی بوده که پیش از این تصور می‌شده و احتمالا دارای فهرست طولانی‌تری از افرادی بوده که هدف کشتار بوده‌اند.

بر اساس ادعای نویسندگان این گزارش، طرح کشتن قاسم سلیمانی از اوایل آغاز به کار دولت دونالد ترامپ و کمی پس از از این که مایک پومپئو، سکان هدایت سازمان سیا را در سال ۲۰۱۷ برعهده گرفت، کلید خورده است.

آنها نتیجه گرفته‌اند که «خوب یا بد، کشته شدن سلیمانی یکی از مهمترین تصمیم‌های دولت ترامپ در عرصه سیاست خارجی بوده که آثار آن در سال‌های آینده بیشتر نمایان خواهد شد و احتمالا شکل دهنده محیط استراتژیکی است که جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در منطقه [خاورمیانه] با آن روبرو است.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نخست وزیر عراق برای گفتگو با بایدن به کاخ سفید می‌رود

ترامپ آخرین لحظات حمله به قاسم سلیمانی را شرح داد: تنها یک دقیقه برای زندگی وقت داشتند

آدامس جویده شده معمای قتل یک زن جوان را پس از چهار دهه در آمریکا حل کرد