خبرنگار پناهجوی افغان در فرانسه مخفیانه زندگی می‌کند تا اخراج نشود

paris, eiffel
paris, eiffel Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

الیاس احساس در حالی برای حفظ زندگی خود تلاش می‌کند که همزمان طوماری با بیش از ۲۷ هزار امضا به ابتکار فدراسیون بین‌المللی روزنامه نگاران تهیه شده است که از وزیر خارجه فرانسه و وزیر کشور می‌خواهد برای «توقف فوری روند اخراج» او و اعطای پناهندگی اقدام کنند.

آگهی

«من تصمیم گرفتم قانون را نقض کنم تا جانم را نجات دهم»؛ این جمله را الیاس احساس، خبرنگار ۲۷ ساله افغان که به فرانسه پناه آورده، می‌گوید.

الیاس احساس که تا کنون در یک مرکز اسکان پناهجویان در شهر رن فرانسه زندگی می‌کرد، تصمیم گرفته تا برای جلوگیری از اخراجش از این کشور، مدتی را پنهان شود.

آقای احساس می‌گوید اگر به افغانستان بازگردانده شود، جایی که بویژه از سال گذشته به قربانگاها ده‌ها تن از اصحاب رسانه تبدیل شده، احتمالا به بهای جانش تمام خواهد شد.

الیاس می‌گوید: «می‌خواهم برای ۱۸ ماه مخفی شوم تا بتوانم پس از آن از فرانسه درخواست پناهندگی کنم.»

خبرنگاری از قوم هزاره

الیاس احساس که پیش از این در شهر کابل، پایتخت افغانستان برای یک شبکه تلویزیونی کار می‌کرد، متعلق به قوم هزاره است؛ قومی شیعه مذهب که در دهه‌های اخیر همواره هدف حملات گروههای اسلامگرای تندرو از جمله داعش و طالبان بوده است.

به تازگی از سوی فرمانداری رن به الیاس گفته شده که به‌زودی از این کشور اخراج و به سوئد فرستاده خواهد شد. سوئد کشوری است که الیاس احساس پس از طی کردن راه طولانی مهاجرت، برای اولین بار درخواست پناهندگی خود را در آن کشور ارائه داده بود.

اما از آنجا که پیش از این درخواست پناهندگی او در سوئد رد شده، درصورت بازگشت الیاس به سوئد، او بلافاصله به افغانستان اخراج خواهد شد.

الیاس می‌بایست عصر سه‌شنبه نیز به روال کنترل‌های هر ماه وضعیت مهاجران، در دفتر پلیس مرزی فرانسه حاضر می‌شد؛ اما او از ترس بازداشت و اخراج به سوئد و درنهایت بازگردانده شدن به افغانستان، از این کار خودداری کرد.

زندگی مخفی تا سال ۲۰۲۲ میلادی

کلمنت پر، وکیل الیاس می‌گوید: «او تصمیم گرفته زنده بماند و نمی‌خواهد تا چند ماه دیگر در کابل با طالبان روبرو شود و جانش را از دست بدهد. هر ماه تعدادی از همکارانش در افغانستان کشته می‌شوند.»

الیاس احساس در سال ۲۰۱۵ میلادی مهاجرت کرد و پس از فرار از افغانستان، با پای پیاده از پاکستان و ایران و ترکیه گذشت و خود را به یونان و سپس به سوئد رساند.

او پس از ماهها انتظار در سوئد و درنهایت عدم دریافت پناهندگی از آن کشور، در تابستان ۲۰۲۰ وارد فرانسه شد.

اما درخواست پناهندگی او در فرانسه نیز بر اساس «پروتکل دوبلین» رد شد؛ زیرا بر اساس این قانون اروپایی، اولین کشوری که یک مهاجر در اتحادیه اروپا وارد آن می‌شود، مسئولیت بررسی درخواست پناهندگی اوست که در پرونده الیاس احساس، کشور سوئد است.

با این وجود وکیل الیاس می‌گوید که او می‌تواند مطابق قوانین، در آوریل ۲۰۲۲ میلادی در فرانسه درخواست پناهندگی بدهد. به همین دلیل است که الیاس چاره‌ای نمی‌بیند جز اینکه تا آن زمان یعنی تا ۱۸ ماه دیگر خود را مخفی کند.

کلمنت پر، وکیل الیاس می‌گوید: «فرانسه وضعیت موجود در افغانستان را درک می‌کند و نگاه حمایتی قوی‌تری دارد. به همین دلیل شک ندارم که قاضی پناهندگان در فرانسه از الیاس حمایت خواهد کرد.»

طوماری با بیش از ۲۷ هزار امضا

الیاس در حالی برای حفظ زندگی خود تلاش می‌کند که همزمان طوماری با بیش از ۲۷ هزار امضا به ابتکار فدراسیون بین‌المللی روزنامه نگاران(FIJ) تهیه شده است.

در این طومار از ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه، ژرار دارمنن، وزیر کشور و ناتالی اپره، شهردار رن خواسته شده برای «توقف فوری روند اخراج» الیاس احساس و اعطای پناهندگی به او اقدام کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

خبرنگار مشهور پرونده‌های جنایی یک هفته پس از سوءقصد در آمستردام جان باخت

داعش مسئولیت ترور ۳ کارمند زن رسانه‌ای در افغانستان را برعهده گرفت

دست‌کم «هشت کشته» در پی حملات هوایی پاکستان به دو ولایت افغانستان؛ طالبان به نوار مرزی حمله کرد