از بغداد تا بخارا؛ نخستین جشنواره فرهنگ‌های حوزه نوروز در پاریس آغاز شد

پوستر جشنواره نوروز پاریس
پوستر جشنواره نوروز پاریس Copyright جشنواره نوروز پاریس
Copyright جشنواره نوروز پاریس
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«نوروز محدود به یک کشور خاص نیست و گستره‌ای فرهنگی در جغرافیایی وسیع از چین تا آلبانی در مرزهای اروپا و حتی بخش‌هایی از آفریقا را شامل می‌شود. به واسطه مهاجرت افراد زیادی از این حوزه به کشورهای دیگر، امروز می‌توان گفت که نوروز تقریباً در تمام کشورهای دنیا وجود دارد.»

آگهی

نخستین جشنواره فرهنگ‌ها و آفرینش‌های هنری حوزه نوروز از روز یکشنبه، یکم فروردین ماه در پاریس آغاز شده و تا روز ۱۳ فروردین ادامه خواهد داشت.

این جشنواره که عنوان دقیق آن «نوروز، جشنواره بهار» است، به دلیل شرایط ویژه بحران کرونا به صورت مجازی برگزار می‌شود. در معرفی این برنامه گفته شده است که جشنواره نوروز با شرکت افرادی از بیش از ۱۰ کشور از «بغداد تا بخارا» برگزار می‌گردد.

اپلیکیشن یورونیوز را از پل استور دانلود کنید

سینا عابدی، مدیر و بنیانگذار نوروز پاریس می‌گوید: «قصد ما از برگزاری جشنواره نوروز ایجاد قرار ملاقاتی میان آن دسته از فرهنگ‌ها و آفرینش‌های هنری در حوزه نوروز یا در کشورهایی است که نوروز در آن حضور دارد.»

جشنواره نوروز به ابتکار سازمان مردم‌نهاد «گندی‌شاپور» در فرانسه و با همکاری سازمان‌ها و انجمن‌های مردم‌نهاد مشابه در کشورهای دیگر در اروپا و آمریکا شکل گرفته است و عابدی می‌گوید که این سازمان هیچ گونه وابستگی سیاسی و مذهبی یا حمایت مالی دولتی ندارد.

عابدی در توضیح گستره نفوذ فرهنگ نوروز می‌گوید: «نوروز محدود به یک کشور خاص نیست و گستره‌ای فرهنگی در جغرافیایی وسیع از چین تا آلبانی در مرزهای اروپا و حتی بخش‌هایی از آفریقا را شامل می‌شود. به واسطه مهاجرت افراد زیادی از این حوزه به کشورهای دیگر، امروز می‌توان گفت که نوروز تقریباً در تمام کشورهای دنیا وجود دارد. از سوی دیگر، نوروز به خودی خود هم به عنوان مفهومی جهانی شناخته شده و به عنوان میراث معنوی بشری در یونسکو به ثبت رسیده است.»

جشنواره نوروز پاریس به سه زبان فارسی، فرانسوی و انگلیسی برگزار می‌شود، به این معنی که بروشورها و توضیحات جشنواره به این سه زبان طراحی و نگاشته شده و وبسایت آن نیز سه‌زبانه است.

به گفته عابدی، در این برنامه بیش از ۱۶۰ نفر از هنرمندان و کارشناسان در زمینه‌های مختلف از جمله موسیقی، معماری، عکاسی، سینما، تاریخ، ادبیات و فرهنگ‌های غذایی شرکت دارند و در اغلب در ویدیوهایی کوتاه برنامه یا سخنرانی خود را اجرا می‌کنند. این ویدیوها در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی همرسان شده و دسترسی به آنها برای همگان آزاد و رایگان است.

برنامه‌های روزهای ۱۳ گانه این جشنواره به نام «پیک» نامگذاری شده و هر پیک شامل «هفت خوان» است. در پیک یکم هنرمندانی همچون هوشنگ ابتهاج (سایه) به شعرخوانی پرداخته و شهرام ناظری نیز ساز و آواز کوتاهی اجرا کرد. لیلی انور، استاد زبان و ادبیات فارسی در پاریس و مترجم آثار ادبی کلاسیک ایران همچون منطق‌الطیر عطار و نیز تورج دریایی، تاریخدان ایرانی در این روز سخنرانی کردند.

قرار است در بخش‌های دیگر جشنواره نوروز، هنرمندان نامدار دیگری همچون کیهان کلهر و علی رهبری نیز قرار است حضور پیدا کنند.

در مجموع حدود ۳۰۰ ویدیو برای انتشار در جشنواره نوروز پاریس در نظر گرفته شده و بیشتر کنسرت‌های موسیقی پخش شده در جریان این رویداد فرهنگی در قالب ویدیوهای ۱۰ تا ۱۵ دقیقه‌ای خواهند بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مقام‌های ایرانی و آمریکایی در پیام‌های نوروزی به چه مواردی اشاره کردند؟

تعطیلات و سفرهای‌ نوروزی در روزهای‌کرونایی؛ ایران چه می‌کند؟ جهان چه می‌کند؟

جشن نوروزی سازمان عفو بین‌الملل در بروکسل به یاد زندانیان سیاسی ایران