مطالبه کشورهای مدیترانه از سایر کشورهای اروپا: درباره مهاجران مسئولیت‌پذیرتر باشید

AP Photo
AP Photo Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزرای ۵ کشور دریای مدیترانه از اعضای اتحادیه اروپا خواستند سهم بیشتری را در موضوع مهاجرت بپذیرند و تمام بار مسئولیت را بر دوش این پنج کشور نیندازند.

آگهی

سران پنج کشور مدیترانه‌ای اتحادیه اروپا در نشستی از دیگر کشورهای اروپایی خواستند سهم بیشتری در قبال موضوع مهاجرت بپذیرند.

بایرون کامیلری، وزیر کشور مالت روز شنبه ۲۰ مارس، بعد از دیدار با همتایان خود از کشورهای یونان، اسپانیا، ایتالیا و قبرس اعلام کرد: «ما دیگر نمی‌توانیم بپذیریم که به دلیل موقعیت جغرافیایی خود مجازات شویم.»

این نشست که در آتن پایتخت یونان برگزار شد به بررسی ابعاد و زوایای مسئله پناهجویان غیرقانونی به قاره اروپا و کشورهای مدیترانه‌ای اختصاص داشت. کیریاکوس میتسوتاکیس، نخست وزیر یونان و مارگاریتس شیناس، معاون رئيس کمیسیون اروپا هم در این نشست حضور داشتند. شیناس در حال انجام هماهنگی‌های لازم در زمینه تجدیدنظر در پیمان اتحادیه اروپا در مورد موضوع مهاجرت و پناهندگی است.

این نشست نخستین تلاش این کشورها برای اتخاذ موضعی هماهنگ در قبال مسئله پناهجویان به شمار نمی‌رود. سال گذشته وزرایی از کشورهای مالت، قبرس، یونان، ایتالیا و اسپانیا در راستای ایجاد جبهه هماهنگ و تاثیرگذاری بیشتر در پیمان جدید اتحادیه اروپا در قبال موضوع پناهجویان، گروهی MED 5 را تشکیل دادند.

اعضای این گروه می‌گویند خواسته‌های سه‌گانه آنها مشخص است. نخست همکاری بهتر با کشورهای آفریقا، خاورمیانه و آسیای جنوبی. چرا که بیشتر مهاجران و پناهجویان از این مناطق و از طریق دریای مدیترانه خود را به این ۵ کشور می‌رسانند.

دوم تلاش و تمایل بیشتر کشورهای اروپایی برای پذیرش مهاجران تازه وارد و بالاخره ایجاد یک مکانیزم متمرکز اروپایی که با نظارت کمیسیون اروپا برای بازگرداندن پناهجویان به کشورهای خود فعالیت کند.

خبر برگزاری این جلسه به گوش پناهجویان هم رسیده بود و به همین علت بیش از هزار نفر از آنها به همراه سازمان‌های غیر دولتی فعال در زمینه حفاع از حقوق پناهجویان در تظاهراتی در شهر آتن، اعتراض و نارضایتی خود را نسبت به شرایط موجود ابراز کردند.

کشورهای جنوب اروپا با سواحل گسترده همواره نخستین مقصد مهاجرانی هستند که در آرزوی رساندن خود به قاره اروپا جان و مال خود را در دست می‌گیرند و به دریا می‌زنند. بیشتر این مهاجران با قایق و در مسیرهای خطرناک قاچاقیان انسان در دریا از سواحل ترکیه و یا از جزایر نزدیک یونان و یا از طریق شمال مدیترانه خود را به این پنج کشور می‌رسانند.

وزرای کشوراین پنج کشور همچنین درخصوص پایبند نبودن ترکیه بر توافق سال ۲۰۱۶ این کشور با اتحادیه اروپا در خصوص کنترل مهاجرین بحث و گفتگو کردند.

سال گذشته در مقطعی رجب طیب اردوغان، رئيس جمهوری ترکیه اروپا را تهدید کرده بود که دیگر نمی‌تواند پذیرای پناهجویان باشد و مرزهای غربی خود را باز می‌کند تا پناهجویان به سمت اروپا روانه شوند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پناهجویان در اعتراض به وضعیت خود در آتن تظاهرات و خواسته‌هایشان را مطرح کردند

پیشنهاد کمیسیون اروپا: محدودیت رفت و آمد پس از برکسیت برای جوانان «لغو شود»

آیا آنلاین شدن روند درخواست ویزای شنگن به نفع متقاضیان سفر به اروپا خواهد بود؟