مخالفت با «امارت اسلامی» در پایان نشست مسکو؛ کابل استقبال کرد، طالبان غیرقابل‌قبول خواند

نشست خبری طالبان
نشست خبری طالبان Copyright مسکو
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مقام‌های دولت افغانستان و گروه طالبان در نشستی یک روزه در مسکو در خصوص لزوم سرعت بخشیدن به مذاکرات صلح با یکدیگر گفتگو کردند.

آگهی

نمایندگان دولت افغانستان و طالبان در پایان نشست مسکو به توافق رسیدند تا به روند صلح در این کشور سرعت ببخشند.

عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان در نشست خبری روز جمعه ۱۹ مارس به رسانه‌ها گفت که دو طرف در مورد موضوع خاصی گفتگو نکرده‌اند و تنها ابراز آمادگی کرده‌اند که روند صلح در افغانستان سرعت بخشیده شود. آقای عبدالله همچنین تاکید کرده طالبان هم از این موضوع استقبال کرده است.

نشست صلح افغانستان روز پنجشنبه با حضور نمایندگان و هیئت‌هایی متشکل از کشورهای آمریکا، پاکستان، چین و روسیه و بدون حضور ایران در مسکو برگزار شد.

وزارت خارجه افغانستان از اعلامیه پایانی این نشست و خواست نمایندگان روسیه، آمریکا، چین و پاکستان که بازگشت دوباره به «حکومت امارت اسلامی» در افغانستان را مردود دانستند، استقبال کرد.

طالبان اما در واکنش به اعلامیه پایانی نشست مسکو، مخالفت با «حکومت امارت اسلامی» را غیر قابل‌قبول خواند.

در بخشی از نشست خبری، سهیل شاهین، سخنگوی طالبان با انتقاد از دموکراسی حاکم بر افغانستان گفت: «این چه دموکراسی است که در یک روز دو مراسم تحلیف برگزار می‌شود؟ آیا این دموکراسی مشکل مردم افغانستان را حل کرده است؟ ما به دنبال نظامی هستیم که تمام مردم از آن سود ببرند. هر نظامی که مخالف دین اسلام باشد از نظر ما غیر قابل قبول است.»

محمدنعیم وردک یکی دیگر از سخنگویان این گروه همچنین ابراز امیدواری کرد که خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان مطابق توافق دوحه در پایان ماه آوریل صورت گیرد چرا که هرگونه تاخیر در این زمینه از نظر گروه طالبان قابل پذیرش نخواهد بود. 

آقای وردک در ادامه تصریح کرد که خلف وعده آمریکا منجر به تشدید مشکلات خواهد شد و تلویحا ابطال توافق صلح را به دنبال خواهد داشت. سهیل شاهین نیز در ادامه ابراز امیدواری کرد آمریکایی ها طبق برنامه تا پایان ماه آوریل از افغانستان خارج شوند و به تعهد خود پایبند باشند و در صورت نقض توافقتانه باید منتظر واکنش طالبان باشند.

همچنین ملاغنی برادر، معاون سیاسی طالبان هم در این نشست با دفاع از عملکرد این گروه پیش از حمله آمریکا مدعی شد، امارت اسلامی برای نجات و حمایت از مردم افغانستان شکل گرفت و توانست با مبارزه با فساد اخلاقی و قاچاق مواد مخدر، این کشور را از تجزیه نجات دهد و امنیت را در افغانستان برقرار سازد.

آقای برادر در ادامه افزود: «جامعه جهانی به جای اینکه به امارت اسلامی کمک کند، ابتدا ما را تحریم کرد و در ادامه آمریکا به افغانستان حمله کرد.»

این اظهارات معاون سیاسی طالبان با واکنش نمایندگان دولت افغانستان همراه بود. اعضای مذاکره کننده شورای عالی مصالحه ملی در پاسخ تاکید کردند وجود امارت اسلامی و طالبان، خود دلیل حمله آمریکا به افغانستان و مشکلات امنیتی بوده که سالهاست دامن‌گیر این کشور شده است.

سهیل شاهین، در پاسخ به پرسشی در خصوص دریافت واکسن کرونا اظهار داشت که تمام مذاکره کنندگان گروه طالبان در قطر واکسن فایزر را دریافت کرده‌اند.

این نشست یک روزه با صدور بیانیه پایانی با ده بند به پایان رسید. در این بیانیه که به امضای ۴ کشور خارجی حاضر در نشست رسیده بر لزوم پیگیری و تسریع روند صلح در افغانستان تاکید شده است.

همچنین در این بیانیه از دولت افغانستان خواسته شده با مذاکره و گفتگو با طالبان زمینه را برای حصول ثبات و امنیت در این کشور فراهم سازد. چهار کشور خارجی همچنین از طالبان خواستند بر لزوم کاهش خشونت‌ها در افغانستان پایبند بماند تا گفتگوهای صلح سریعتر به نتیجه برسد.همچنین از طالبان خواسته شد به دنبال انجام عملیات بهاری نباشد و همچون سالهای گذشته موجب پدید آمدن تلفات در بین غیرنظامیان نشود.

در بخش دیگری از بیانیه پایانی چهار کشور آمده است که «بازگشت امارت اسلامی» بر اساس قطعنامه ۲۵۱۳ شورای امنیت سازمان ملل متحد که در سال ۲۰۲۰ صادر شده است به هیچ وجه مورد حمایت نخواهد بود.

پس از انتشار بیانیه پایانی، وزارت امور خارجه افغانستان این اعلامیه را گامی رو به جلو در راستای آغاز مذاکرات جدی صلح در این کشور دانست.

این وزارتخانه ضمن استقبال از نتایج نشست مسکو همچنین تاکید کرد راه حل سیاسی که به حفظ و حفاظت از حقوق شهروندان افغانستان منجر شود مورد حمایت دولت خواهد بود.

یک سال پس از آغاز مذاکرات میان دولت افغانستان و گروه طالبان در قطر، نشست مسکو با هدف بررسی نتایج این گفتگوها در دستور کار قرار گرفت. با وجود توافق حاصل شده میان گروه طالبان و دولت آمریکا در دوران دونالد ترامپ در خصوص خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، حالا تردیدها در خصوص پایبندی دولت جدید آمریکا به این توافق افزایش یافته است.

آگهی

در هفته‌های اخیر گمانه‌های زیادی مبنی بر تاخیر ۶ ماهه در خروج نیروهای نظامی آمریکا در افغانستان منتشر شده است. ان‌بی‌سی آمریکا در گزارشی اختصاصی با استناد به منافع خود، استدلال کرده بود که دولت جو بایدن برنامه دارد دست‌کم حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان را تا ماه نوامبر ۲۰۲۱ تمدید کند. این در حالیست که طالبان بارها تاکید کرده هرنوع تاخیر در خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان خلاف توافق دوحه بوده و عواقب جدی برای روند صلح در افغانستان به همراه خواهد داشت.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آغاز دوباره گفتگوهای صلح افغانستان میان نمایندگان دولت و طالبان

رویترز: نظامیان خارجی بر خلاف توافق دولت ترامپ و طالبان در افغانستان می‌مانند

دست‌کم «هشت کشته» در پی حملات هوایی پاکستان به دو ولایت افغانستان؛ طالبان به نوار مرزی حمله کرد