هشدار طالبان دربارۀ عدم خروج نیروهای آمریکایی تا اول مه: منتظر عواقب آن باشید

Allauddin Khan
Allauddin Khan Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دولت بایدن طالبان را به عدم رعایت توافق دوحه و عدم قطع روابط خود با سازمان‌های تروریستی مانند القاعده متهم کرده است و این گروه را مسئول افزایش خشونت‌ها در ماه‌های اخیر در افغانستان می‌داند

آگهی

گروه طالبان روز چهارشنبه تهدید کرد که اگر ایالات متحده نیروهای خود را تا مهلت از پیش تعیین شده یعنی اول مه (۱۱ اردیبهشت) از این کشور خارج نکند، باید «پیامدهای» آن را بپذیرد.

این هشدار پس از آن اعلام شد که جو بایدن، رئیس جمهوری جدید ایالات متحده اعلام کرد خروج این نیروها در مهلت تعیین شده در چهارچوب توافق دولت پیشین آمریکا «دشوار» است.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان به خبرگزاری فرانسه گفت: «آمریکایی‌ها باید مطابق با توافق دوحه به اشغال خود پایان دهند و همه نیروهای خود را تا اول ماه مه از افغانستان خارج کنند. اگر این كار را به هر دلیل یا بهانه‌ای انجام ندهند، مسئول عواقب آن خواهند بود.»

در توافقنامه‌ای که در ۲۹ فوریه سال ۲۰۲۰ میلادی در دوحه، پایتخت قطر میان زلمی خلیلزاد، نماینده دولت ترامپ و گروه طالبان امضا شد، آمده است که چنانچه طالبان به تعهدات خود مطابق با این پیمان عمل کند، آمریکا و ناتو نیز تمام سربازانشان را ظرف ۱۴ ماه یعنی تا اول مه سال ۲۰۲۱ میلادی از افغانستان خارج کنند.

اکنون جو بایدن باید دربارۀ آینده نظامیان آمریکایی در این کشور تصمیم بگیرد؛ آنهم در حالیکه گفتگوهای صلحی که از زمان امضای این پیمان میان دولت مرکزی افغانستان و شورشیان طالبان برگزار شده، هنوز به هیچ نتیجه روشنی نرسیده است.

جو بایدن طرفدار خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان است اما برخی از مقامات ارشد آمریکا از این ترس دارند که شتاب در خروج نیروها باعث هرج و مرج بیشتر و افزایش خشونت‌ها در این کشور شود.

دولت بایدن همچنین طالبان را به عدم رعایت توافق دوحه و عدم قطع روابط خود با سازمان‌های تروریستی مانند القاعده متهم کرده است و این گروه را مسئول افزایش خشونت‌ها در ماه‌های اخیر در افغانستان می‌داند؛ در مقابل نیروهای طالبان می‌گویند که با پرهیز از حمله به نظامیان خارجی مستقر در افغانستان، به تعهدات خود عمل کرده‌اند و بر این اساس قاطعانه خواستار خروج این نیروها هستند.

جو بایدن روز چهارشنبه در مصاحبه با شبکه خبری ‌ای‌بی‌سی اعلام کرد که خروج نیروهای کشورش طبق موعد از پیش تعیین شده، «ممکن ولی دشوار» است.

او همچنین از اینکه توافق دوحه در حالی در دولت ترامپ امضا شده که مذاکرات آن به روشی «کاملاً قاطعانه» انجام نشده، ابراز تأسف کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

توافقنامه طالبان و آمریکا در قطر امضاء شد

طالبان و افغانستان؛ جنگی که آمریکا نمی تواند در آن پیروز شود

دست‌کم «هشت کشته» در پی حملات هوایی پاکستان به دو ولایت افغانستان؛ طالبان به نوار مرزی حمله کرد