توافقنامه طالبان و آمریکا در قطر امضاء شد

توافقنامه طالبان و آمریکا در قطر امضاء شد
Copyright AP Photo/Hussein Sayed
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

آمریکا در صورت پایبندی طالبان به تعهداتش ظرف ۱۴ ماه تمامی نظامیانش را از افغانستان خارج می‌کند

آگهی

مقامات آمریکایی و طالبان سرانجام روز شنبه ۱۰ اسفند (۲۹ فوریه) در دوحه، پایتخت قطر توافقنامه‌ای را برای پایان دادن به درگیری‌های نوزده ساله در افغانستان امضا کردند.

با امضا و اجرای این توافق، شمار نظامیان آمریکایی حاضر در خاک افغانستان کاهش قابل توجهی خواهد یافت، طالبان حملات خود را متوقف خواهد کرد و میلیون‌ها افغان به آرزوی دیرین خود خواهند رسید. هر چند هستند کسانی که به تحقق چنین آرزویی خوشبین نیستند.

طالبان پایان دادن به جنگ در افغانستان را منوط به خروج تمامی نظامیان خارجی و خصوصا آمریکایی از خاک افغانستان کرده است.

تبادل هزاران زندانی

ایالات متحده و طالبان افغانستان هزاران زندانی را مبادله خواهند کرد. این کار در چهارچوب توافقنامه امضا شده و با هدف تقویت «اعتماد» میان طرفین انجام خواهد شد.

در این توافقنامه آمده است: «بیش از ۵ هزار زندانی طالبان و هزار زندانی که در میان آنها نیروهای افغان تحت حمایت واشنگتن هستند، در ۱۰ مارس یعنی در اولین روز مذاکرات بین افغانی آزاد خواهند شد.»

«امارت اسلامی افغانستان»

بنا بر اعلام رسانه‌های افغان، این توافقنامه در حالی از سوی نمایندۀ آمریکا امضا شده است که در سربرگ آن عنوان «امارت اسلامی افغانستان» نوشته شده بود. طالبان در زمان تصاحب کابل و حکومت بر کل افغانستان، این کشور را «امارت اسلامی افغانستان» می‌نامید؛ عنوانی که از سوی آمریکا به رسمیت شناخته نمی‌شد.

آمریکا: در صورت پایبندی طالبان به تعهدات خود، ظرف ۱۴ ماه نیروهایمان را خارج می‌کنیم

روز شنبه پیش از امضای این توافقنامه، بیانیۀ مشترکی از سوی ایالات متحده و دولت افغانستان منتشر شد که اعلام می‌کرد چنانچه طالبان به تعهدات خود در چهارچوب این توافقنامه عمل کند، آمریکا و ناتو تمام سربازانشان را ظرف ۱۴ ماه از افغانستان خارج خواهند کرد.

در این بیانیه آمده است: «در پی امضای توافقنامه میان آمریکا و طالبان، ائتلاف نظامی بین‌المللی تخلیۀ کامل نیروهای باقی ماندۀ خود در افغانستان را ظرف ۱۴ ماه انجام خواهد داد؛ مشروط بر اینکه طالبان به تعهدات خود طبق این توافقنامه عمل کند.»

کارشناسان و منتقدان، این توافق را «قمار سیاست خارجی» دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا می‌نامند و می‌گویند که امضای این توافق توسط طرف آمریکایی به گروه اسلامگرای طالبان مشروعیتی بین‌المللی خواهد بخشید.

دستور رهبران طالبان برای توقف حملات در افغانستان

تنها ساعاتی قبل از امضای این توافقنامه، رهبران طالبان به تمام اعضای این گروه اسلامگرا در سراسر افغانستان دستور دادند تا «برای شادی ملت... از انجام هر نوع حمله‌ای خودداری کنند.»

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان اعلام کرد: «مهمترین مسئله این است که ما امیدواریم ایالات متحده به وعده‌های خود در جریان مذاکره و در چهارچوب توافق پایبند بماند.»

او افزود که نمی‌توان پذیرفت نیروهای طالبان بر اساس دستورات هیچ کاری انجام ندهند و همزمان هواپیماهای نظامی خارجی بر فراز سرزمین طالبان در پرواز باشند.

پمپئو: توافقنامه بدون عمل به تعهدات، ارزشی نخواهد داشت

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا که در دوحه حضور دارد، در جریان مراسم امضای این توافقنامه هشدار داد که اگر طرفین این توافقنامه اقدامات مشخصی را که درچهارچوب آن تعیین شده انجام ندهند و به تعهدات و وعده‌های خود عمل نکنند، این تواقنامه هیچ ارزشی نخواهد داشت.

او اعلام کرد که ایالات متحده با دقت بر موضوع پایبندی طالبان بر تعهداتش نظارت خواهد داشت و برنامۀ تخلیه نیروهایش از این کشور را نیز متناسب با اقدامات آیندۀ طالبان تنظیم خواهد کرد.

او گفت: «با این کار اطمینان خواهیم یافت که افغانستان دیگر سرزمینی برای فعالیت تروریستهای بین‌المللی نخواهد بود.»

تخلیه شماری از سربازان آمریکایی ظرف ۱۳۵ روز

بر اساس یکی از مفاد این توافقنامه، آمریکا موظف است ظرف ۱۳۵ روز شمار سربازان خود در خاک افغانستان را از ۱۳ هزار نفر به ۸۶۰۰ نفر کاهش دهد.

برای امضای این توافقنامه، هیات ۳۱ نفره‌ای از اعضای طالبان از جمله ملاعبدالغنی برادر، معاون سیاسی گروه طالبان به قطر رفتند.

علاوه بر مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا، شاه محمد قریشی همتای پاکستانی و عبدالعزیز کاملوف همتای ازبکستانی وی، زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان، مارکس پوتزل نماینده ویژه آلمان، هیات شش نفره دولت افغانستان که ظاهرا دعوت رسمی نیستند و نمایندگان برخی کشورها و سازمان‌ها نیز در مراسم امروز حضور داشتند.

آگهی

شاه محمد قریشی، وزیر خارجه پاکستان در آخرین اظهار نظرهای خود، روز شنبه را روزی مهم خواند و گفت که کشورش خواهان «خروج مسئولانه نظامیان آمریکایی از افغانستان است».

اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان توافق‌ با طالبان را مشروط دانسته و پایداری توافقنامه صلح را به دست از جنگ کشیدن این گروه منوط کرده است.

همزمان و از سوی دیگر، ینس استولتنبرگ دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) که در کابل به سر می‌برد روز شنبه با عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی دولت افغانستان دیدار کرد. آقای عبدالله در این دیدار ضمن تشکر از نقش ناتو در مبارزه با تروریسم در افغانستان، امروز را روزی تاریخی و سرنوشت‌ساز برای کشورش خواند.

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا هم یک روز پیش ایران را تهدیدی برای این توافق صلح خوانده و گفته بود که آمریکا ایران را به دقت زیر نظر دارد تا تلاش‌ها برای تحقق صلح در افغانستان را مختل نسازد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

هشدار طالبان دربارۀ عدم خروج نیروهای آمریکایی تا اول مه: منتظر عواقب آن باشید

حمله به پاسگاهی در ولایت زابل افغانستان؛ دست‌کم ۲۵ سرباز و پلیس کشته شدند

والی اروزگان در افغانستان: ۸۰ درصد پرونده‌های ارتکاب جرایم را طالبان بررسی می‌کند