خبرگزاری فرانسه: مسکو حامی تشکیل دولت ائتلافی موقت با حضور طالبان در افغانستان است

دیدار ضمیر کابلوف، نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور افغانستان با نمایندگان طالبان (آرشیو)
دیدار ضمیر کابلوف، نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور افغانستان با نمایندگان طالبان (آرشیو) Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

همزمان آنکارا اعلام کرد، ماه آوریل، میزبان گفتگوهای صلح افغانستان خواهد بود.

آگهی

روسیه روز جمعه ۲۲ اسفند/حوت (۱۲ مارس) اعلام کرد که از تشکیل دولتی موقت و فراگیر در افغانستان با مشارکت همه گروه‌ها از جمله طالبان برای اداره این کشور استقبال می‌کند.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی ضمن اعلام این خبر به نقل از ماریا زاخاروا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه تصریح کرد که مسکو حامی تشکیل دولتی حائل با مشارکت طالبان برای اداره امور در این کشور است.

خانم زاخاروا که کم‌تر از یک هفته پیش از برپایی نشستی در مسکو با مشارکت احزاب و نیروهای مختلف سیاسی در افغانستان از جمله نمایندگان طالبان سخن می‌گفت، خطاب به خبرنگاران تصریح کرد: «تشکیل یک دولت موقت و فراگیر راه حلی منطقی برای ادغام طالبان در حیات سیاسی افغانستان به شمار می‌رود.»

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در حالی به نمایندگی از کشورش از مشارکت طالبان در دولتی موقت برای اداره افغانستان استقبال کرده که کرملین پس از روی کار آمدن جو بایدن تلاشی دیپلماتیک را برای یافتن راه‌حلی سیاسی جهت رفع بحران کنونی در افغانستان آغاز کرده است.

در همین راستا ضمیر کابلوف، نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور افغانستان اعلام کرده که کلیه افراد دعوت شده به کنفرانس مسکو مشارکت خود را در این نشست تایید کرده‌اند.

به گفته نماینده ولادیمیر پوتین در امور افغانستان قرار است زلمی خلیل‌زاد به نمایندگی از دولت آمریکا در نشست ۱۸ مارس حضور یابد.

برخی رسانه‌های دولتی در روسیه اعلام کرده‌اند که در این نشست جدا از نمایندگان طالبان، دولت و جناح‌های سیاسی افغانستان، افرادی نیز به نمایندگی از ایالات متحده و دو کشور چین و پاکستان حضور خواهند داشت.

در گزارشی که اسپوتنیک در این خصوص منتشر کرده آمده است که دفتر سیاسی طالبان در قطر دعوت نمایندگانی از این گروه به مسکو را تایید و اعلام کرده که در حال بررسی دعوت یاد شده است.

پیشنهاد صلح تازه واشنگتن و میزبانی ترکیه از گفتگوهای صلح افغانستان

کنفرانس مسکو در حالی با حضور نمایندگانی از چین، پاکستان و ایالات متحده برپا خواهد شد که واشنگتن در تلاش است تا بستر مذاکرات و گفتگو‌های جاری با هدف دستیابی به راه حلی مسالمت‌آمیز برای مناقشه داخلی در افغانستان را تقویت کند.

از سوی دیگر گفته می‌شود که ایالات متحده با نزدیک شدن به تاریخ اول ماه مه، مهلت تعیین شده برای خروج احتمالی نظامیان آمریکایی از خاک افغانستان طرح صلح جدیدی را به مقامات کابل و طالبان پیشنهاد کرده است.

خبرگزاری فرانسه با استناد به نامه‌ای از آنتونی بلینکن که رسانه‌های افغان محتوای آن را فاش کرده‌اند، یادآور شده که در این طرح صلح جدید بویژه بر تشکیل یک دولت جدید فراگیر تاکید شده است.

واشنگتن در همین راستا روز دوشنبه خواستار تسریع در روند صلح افغانستان شد و تاکید کرد که پیش‌رفت در این زمینه ممکن و قابل دسترسی است.

همزمان ترکیه نیز روز جمعه اعلام کرد که کشورش در ماه آوریل میزبان گفتگوهای صلح افغانستان خواهد بود؛ برخی منابع گفته‌اند که این نشست به توصیه و پیشنهاد مقامات آمریکایی در استانبول برپا خواهد شد.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مسکو نسخه جدید «مجاهدین» را دشمن نمی‌داند؛ چرا روسیه با طالبان سرناسازگاری ندارد؟

نخستین سفر وزیر دفاع آمریکا به افغانستان؛ لوید آستین در کابل

بن‌بست صلح در افغانستان؛ آیا دولت بایدن راهی برای پایان دو دهه جنگ دارد؟