افغانستان یک سال پس از توافق دوحه؛ «اگر جنگ از سرگرفته شود آمریکا آرزو می‌کند به گذشته بازگردد»

گرافیتی توافق طالبان با ایالات متحده آمریکا در کابل
گرافیتی توافق طالبان با ایالات متحده آمریکا در کابل Copyright Rahmat Gul/Copyright 2019 The Associated Press. All rights reserved.
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

گروه طالبان در نخستین سالگرد توافق صلح دوحه، ضمن ابراز امیدواری نسبت به ادامه مذاکرات به نیروهای آمریکایی هشدار داد که هم‌اکنون به موشک و پهپاد مجهز است و «اگر جنگ از سر گرفته شود، امریکا آرزوی برگشت به گذشته را خواهد کرد.»

آگهی

زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه ایالات متحده آمریکا در نخستین سالگرد امضای توافق دوحه برای رایزنی با دولت افغانستان، طالبان و بازیگران خارجی در عرصه تحولات سیاسی این کشور سفر منطقه‌ای خود را آغاز کرد.

آقای خلیلزاد روز دوشنبه با محمود اشرف غنی، رئیس جمهوری و شماری از اعضای شورای عالی مصالحه ازجمله عبدالله عبدالله دیدار کرد.

توافق میان طالبان و ایالات متحده آمریکا سال گذشته و پس از ۱۸ دور مذاکره میان دو طرف امضاء شد. زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه دولت ترامپ هدایت تیم مذاکرکننده ایالات متحده را بر عهده داشت.

براساس توافق سال گذشته، طالبان و ایالات متحده موظف به توقف حملات علیه یکدیگر شدند. واشنگتن تعهد کرد که در یک روند تدریجی، نیروهای خود را تا ماه مه ۲۰۲۱، یعنی دو ماه دیگر، از افغانستان خارج کند. طالبان هم متعهد به قطع همکاری با گروه‌های تروریستی ازجمله القاعده شده و تعهد داده تا از شدت حملات خود بکاهد و مذاکرات صلح با دولت افغانستان را به پیش برد.

در حالی که در نخستین ماه‌های پس از این توافق و به‌ویژه پس از آزادی اسرای دو طرف به نظر می‌رسید مذاکرات با جدیت به پیش می‌رود، افزایش حملات طالبان علیه اهداف دولتی و غیرنظامی با واکنش نظامی ایالات متحده روبه‌رو شد. مذاکرات صلح به کندی پیش می‌رود و هر سه طرف، دیگری را به عهدشکنی متهم می‌کنند.

گروه طالبان در نخستین سالگرد صدور توافق صلح، با ابراز امیدواری به ادامه مذاکرات به نیروهای آمریکایی هشدار داد که هم‌اکنون به موشک و پهپاد مجهز است و «اگر جنگ از سر گرفته شود، امریکا آرزوی برگشت به گذشته را خواهد کرد.»

چند نهاد حکومت افغانستان با انتقاد شدید از طالبان، توافق صلح را عملا بی‌فایده توصیف کرده اند.

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده آقای خلیلزاد را در مقامش ابقا کرد. با این حال واشنگتن می‌گوید امکان بازنگری توافق صلح سال گذشته دولت پیشین با طالبان را بررسی می‌کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رئیس دادستانی امنیت ملی ولایت هلمند کشته شد

دست‌کم «هشت کشته» در پی حملات هوایی پاکستان به دو ولایت افغانستان؛ طالبان به نوار مرزی حمله کرد

غارت میراث فرهنگی افغانستان؛ گنجینه‌های باستانی در ۱۶۲ مکان با بولدوزر تخریب شد