پایان کابوس انرژی غزه با ۶۰ میلیون دلار قطر و مشارکت اتحادیه اروپا؟

نمایی از منطقه ای که قرار است دوازه ورودی گاز به نوار غزه باشد
نمایی از منطقه ای که قرار است دوازه ورودی گاز به نوار غزه باشد Copyright Khalil Hamra/Copyright 2020 The Associated Press. All rights reserved.
Copyright Khalil Hamra/Copyright 2020 The Associated Press. All rights reserved.
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزارت خارجه قطر اعلام کرد ۶۰ میلیون دلار برای انتقال گاز از اسرائیل به نوار غزه اختصاص می دهد. پیشتر اتحادیه اروپا هم برای همکاری و احداث این خط لوله گازی اعلام آمادگی کرده است. بدین ترتیب تا سال ۲۰۲۴ بحران کمبود الکتریسیته شهروندان غزه حل می شود.

آگهی

وزارت خارجه قطر روز پنج شنبه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد ۶۰ میلیون دلار برای احداث خط لوله گز طبیعی از اسرائیل به نوار غزه در جهت پایان دادن به بحران انرژی در پرتراکم ترین منطقه جهان اختصاص می دهد.

این بیانیه دو روز پس از انتشار خبری منوط «به موفقیت در مذاکرات غیرعلنی در مورد احداث این خط لوله» منتشر شد. اتحادیه اروپا نیز پیشتر اعلام کرده بود هزینه احداث این خط لوله گازی در داخل باریکه غزه را تقبل می کند. 

بدین ترتیب با سرمایه گذاری اتحادیه اروپا و قطر، اهالی نوار غزه می توانند امیدوار باشند که تا پایان سال ۲۰۲۳ میلادی با بحران کمبود برق در این منطقه پرجمعیت مواجه نخواهند بود.

امروز نیروگاه نوار غزه که سوخت اصلی آن گازوئیل است تنها توان تولید الکتریسیته برای ۱۲ ساعت را دارد.

جمعیت نوار غزه که تنها ۳۶۵ کیلومتر مربع مساحت دارد، بیش از دو میلیون نفر است.

قرار است در این طرح انتقال انرژی، گاز طبیعی از «میدان لویاتان» که توسط شرکت نفتی «شورون» در شرق دریای مدیترانه اداره می شود بواسطه یک خط لوله موجود به اسرائیل و از آنجا به غزه منتقل شود.

دولت قطر می گوید مبلغ ۶۰ ميليون دلار براي تأمين این پروژه که قرار است مشکل الکتریسیته در نوار غزه را حل کند، اختصاص می دهد. این مبلغ به گفته قطری‌ها «برای احداث خطوط انتقال گاز اسرائيل به نوار غزه اختصاص می یابد.»

محمد اشطیه، نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین هم با استقبال از پیشنهاد قطریها می گوید با این انتقال بحران کمبود الکتریسیته در نوار غزه بطور کامل خاتمه پیدا خواهد کرد.

با تأمین اعتبارات مربوط به احداث خط لوله گازی، آنچه باقی می ماند کسب توافق خرید گاز با شرکای میدانی گازی لویاتان است.

این پروژه سالها بدلیل تنش و درگیری بین اسرائیل و فلسطین و همچنین تنش های داخلی در سرزمینهای فلسطینی به تعویق افتاد و چشم اندازی روشنی برای آن وجود نداشت.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

واکسیناسیون علیه کرونا در نوار غزه با واکسن روسی آغاز شد

اسرائیل در پاسخ به شلیک ۶ راکت نوار غزه را بمباران کرد

رشد ۱۰۰ درصدی هزینه و درآمد خانوار شهری در ۶ سال؛ هزینه زندگی در تهران ۳ برابر کرمان شد