آمریکا تحریم‌های تازه‌ای علیه شورای نظامی حاکم بر میانمار وضع کرد

درخواست معترضان میانماری برای آزادی آنگ سان سوچی
درخواست معترضان میانماری برای آزادی آنگ سان سوچی Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

با گذشت سه هفته از کودتای اول فوریه و سرنگونی دولت قانونی در میانمار جنبش هوادار دموکراسی همچنان به برپایی تجمعات اعتراض‌آمیز و به چالش کشیدن حکومت نظامیان در این کشور ادامه می‌دهد.

آگهی

ایالات متحده آمریکا اعلام کرد که دو تن از رهبران شورای نظامی حاکم بر میانمار که در برپایی کودتا و سرنگونی دولت نقش اساسی داشته‌اند را تحت تحریم‌ قرار داده است.

واشنگتن همچنین تهدید کرد که در صورت ادامه یافتن سرکوب‌ها در این کشور و استفاده مجدد ارتش از نیروی قهریه بر ضد تظاهرکنندگان اقدمات مکمل دیگری را علیه کودتاچیان در پیش خواهد گرفت.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در این خصوص تصریح کرد: «ما از اقدامات جدید علیه کسانی که مرتکب خشونت می شوند و اراده مردم را سرکوب می کنند، غافل نمی‌شویم. ما لحظه‌ای در حمایت از مردم میانمار کوتاه نخواهیم آمد.»

با گذشت سه هفته از کودتای اول فوریه و سرنگونی دولت قانونی در میانمار جنبش هوادار دموکراسی همچنان به برپایی تجمعات اعتراض‌آمیز و به چالش کشیدن حکومت نظامیان در این کشور ادامه می‌دهد.

این در حالیست که مقامات نظامی حاکم روز دوشنبه ضمن شدت بخشیدن به لحن هشدارها نسبت به برپایی تجمعات، تظاهرکنندگان را به مرگ تهدید کردند.

وزیر امور خارجه ایالات متحده دوشنبه شب با انتشار بیانیه‌ای خطاب به صاحبان جدید قدرت در میانمار تاکید کرد: «ما از ارتش و نیروی پلیس در میانمار می‌خواهیم که از هر گونه حمله به شرکت کنندگان در تظاهرات مسالمت‌آمیز بپرهیزند، کلیه افرادی که به صورت غیرقانونی بازداشت شده‌اند را فورا آزاد کنند، به حمله و ارعاب علیه روزنامه‌نگاران و کنشگران پایان دهند و زمینه بازگشت دولتی که به شکل دموکراتیک انتخاب شده است را فراهم کنند.»

AP/Copyright 2021 The Associated Press. All rights reserved
سلام سه انگشتی معروف معترضان میانماری به کودتای نظامی در کشورشانAP/Copyright 2021 The Associated Press. All rights reserved

دولت جو بایدن ۱۰ روز پیش نیز از وضع تحریم‌هایی علیه چند رهبر شورای نظامی حاکم بر میانمار از جمله مین آنگ هلینگ، فرمانده کل ارتش این کشور خبر داده بود.

ژنرال مین آنگ هلینگ ریاست کل حکومت نظامیان در میانمار را بر عهده دارد و در واقع قرار است ظرف یک سال آینده به جای خانم سوچی مسئولیت اصلی اداره کشور را در دست گیرد.

ارتش میانمار در حالی کنترل اوضاع را در دست گرفته‌ که شهروندان این کشور در ادامه روند دموکراتیک در پیش گرفته شده پس از سال ۲۰۱۱ به تازگی پای صندوق‌های رای رفته بودند.

نتایج این انتخابات همچون زمین‌ لرزه‌ای پایه‌های نظام سیاسی حاکم را لرزاند و پس از گذشت دو ماه به انجام یک کودتای نظامی منجر شد.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

میانمار؛‌ حضور سنگین ارتش در خیابان‌‌های یانگون

نبرد با جانتا؛ تلاش شورشیان میانمار برای کنترل بر مرز مشترک این کشور و هند

دولت نظامیان میانمار ۶ سال از محکومیت حبس آنگ سان سوچی را عفو کرد؛ سوچی در بازداشت باقی می‌ماند