از ۱۵ تا ۸۳ سالگی؛ سالخورده ترین «کودک زندانی» آمریکا پس از ۶۸ سال طعم آزادی را چشید

زندان لرد ولی در ایالت پنسیلوانیا
زندان لرد ولی در ایالت پنسیلوانیا Copyright CAROLYN KASTER/AP2005
نگارش از نیما قدکپور
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

جو لایگون که در مقام یک نوجوان ۱۵ ساله به جرم مشارکت در یک دعوای خیابانی مرگبار از سال ۱۹۵۳ میلادی به زندان افتاده بود، پس از نزدیک به هفت دهه آزاد شد.

آگهی

جو لایگون زندانی ۸۳ ساله‌ای که در نوجوانی به حبس ابد محکوم شده بود پس از نزدیک به هفت دهه از زندانی در فیلادلفیای‌ آمریکا آزاد شد.

این مرد سیاهپوست در سال ۱۹۵۳ در حالی که پانزده سال بیشتر نداشت به جرم مشارکت در دعوای خیابانی و چاقوکشی منجر به مرگ به زندان محکوم شد.

جو لایگون ۶۸ سال را در زندانی در ایالت پنسیلوانیا سپری کرد. او پس از آزادی از زندان، دنیای خارج را زیبا توصیف کرد و گفت: «دیگر بچه نیستم، انسان بزرگی هم نیستم، بلکه پیرمردی هستم که هر روز پیرتر می شود.»‌

بردلی بریج،‌ وکیل آقای لایگون به رسانه‌ها گفت:‌‌ « کودکی که در سال ۱۹۵۳ مرتکب جنایت شده است،‌ دیگر وجود ندارد. وی به اندازه کافی برای خساراتی که به جامعه زده شده، بها پرداخته است. اکنون زمان آن رسیده تا آخرین سال‌های زندگی‌اش را در خارج از زندان آزادانه سپری کند.»

دادگاه جو لایگون را به اتهام دو فقره قتل عمد مقصر شناخته است. وکیل او همواره این اتهامات را رد کرده است. مقاومت جو لایگون در برابر آزادی مشروطش در ایالات متحده کم سابقه است.

مخالفت کودک زندانی با آزادی مشروط

در دهه هفتاد میلادی جو لایگون و دو تن از همدستانش از سوی فرماندار پنسیلوانیا مستوجب «عفو و آزادی مشروط» قرار می گیرند اما جو لایگون این آزادی را نمی پذیرد.

وی بار دیگر حکم دیوان عالی ایالات متحده مبنی بر آزادی مشروط خود در سال ۲۰۱۷ را قبول نمی کند. در واقع طبق حکم دادگاه عالی، حبس ابد جو لایگون به ۶۰ سال زندان تقلیل پیدا می کند اما او نپذیرفت و به خبرنگاران در آنزمان گفت: « آزادی مشروط پس از دهه ها زندان به هیچ وجه به او طعم آزادی را نمی دهد.»

سرانجام وکیل جو لایگون در سال ۲۰۲۰ موفق شده دادگاه فدرال را قانع کند که «حبس ابد برای جرمی که یک نوجوان مرتکب شده است، مغایر قانون است.»

این درخواست ابتدا توسط دادگاه تجدیدنظر ایالت پنسیلوانیا رد شده بود.

مهم‌ترین نگرانی بردلی بریج وکیل آقای لایگون این است که زندگی در خارج از زندان برای نوجوانی که ۶۸ سال است دنیای خارج را ندیده بسیار سخت خواهد بود.

آقای لایگون باید در ۸۳ سالگی بدنبال مسکن و کار بگردد.

رسانه‌های آمریکایی گزارش کرده‌اند که شهروندان بسیاری پس از شنیدن داستان تلخ و دردناک جو لایگون، برای تامین مسکن و کار او، پا پیش گذاشته‌اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سرانجام تلخ بهنام محجوبی؛ آخرین اخبار و واکنش‌ها دربارۀ وضعیت این زندانی عقیدتی

دستگیری زندانیان فراری آمریکایی پس از ۵ روز تعقیب و گریز

اجرای حکم تنها زندانی زن محکوم به اعدام در آمریکا به دستور دادگاه متوقف شد