اسرائیل از شرکت در نمایشگاه دفاعی امارات انصراف داد

پرچم‌های اسرائيل و امارات
پرچم‌های اسرائيل و امارات Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اسرائیل و امارات عربی متحده پیش‌تر در چارچوب نزدیکی در روابط دیپلماتیک که با حمایت ایالات متحده آمریکا محقق شد بر سر همکاری در زمینه دفاعی و نظامی نیز به توافق رسیده بودند.

آگهی

اسرائیل روز دوشنبه اعلام کرد که مشارکت برنامه‌ریزی شده در نمایشگاه بزرگ دفاعی امارات عربی متحده را به دلیل محدودیت‌های سفر ناشی از همه‌گیری بیماری کووید۱۹ لغو کرده است.

ده‌ها شرکت اسرائیلی قرار بود از بیست و یک تا بیست و پنجم فوریه در نمایشگاه بین‌المللی صنایع دفاعی امارات موسوم به ایدکس که در در ابوظبی برپا خواهد بود،‌ حضور یافته و به معرفی آخرین تولیدات و محصولات خود بپردازند.

این حضور در صورت تحقق یافتن نخستین تجربه برای هر دو کشور پس از عادی سازی روابط میان ابوظبی و تل‌آویو در سپتامبر گذشته محسوب می‌شد.

اسرائیل و امارات برغم اختلافات دیرین که بخش عمده‌ای از آن پیش‌تر میان تل‌آویو و اغلب کشورهای عربی بر سر مسئله فلسطنیان وجود داشت اخیرا تحت میانجی‌گیری دولت پیشین آمریکا و بواسطه نگرانی‌های مشترک در قبال ایران روابط را عادی و صفوف خود را متحد‌ کرده‌اند.

تقویت همکاری میان دو کشور که بخش نظامی را نیز شامل خواهد شد قرار بود با مشارکت صنایع دفاعی اسرائيل در نمایشکاه بین المللی ایدکس همراه شود اما به گفته مسئولان وزارت دفاع و همکاری‌های منطقه‌ای اسرائیل این پروژه ملغی شده است.

دلیل این تصمیم ممنوعیت انجام پرواز‌های بین‌المللی از تاریخ ۲۶ ژانویه اعلام شده که دولت اسرائیل پیش‌تر برای مهار همه‌گیری بیماری کووید۱۹ وضع کرده بود.

ممنوعیت یاد شده در حالی همچنان در اسرائیل پا برجا است که این کشور مدتی است بواسطه انجام کارزار بسیار گسترده واکسیناسیون عمومی علیه بیماری کووید۱۹ در تلاش است تا نرخ همه‌گیری را تا پایین‌ترین حد ممکن کاهش دهد.

سخنگوی وزارت دفاع اسرائیل در این زمینه یادآور شده است که پیش‌تر درخواست مجوز ویژه‌ای برای عزیمت شرکت‌های دفاعی به پایتخت امارات ارائه شده بود اما یک کمیته ویژه وزارت همکاری‌های منطقه‌ای با آن مخالفت کرد.

از سوی دیگر یک سخنگوی وزارت همکاری‌های منطقه‌ای اسرائیل با تایید مطلب یاد شده گفته است که این درخواست برغم تمایل برای تقویت و پیشبرد فعالیت‌های دفاعی و با توجه به لزوم اتخاذ تصمیم‌های احتیاط‌آمیز باید رد می‌شد.

اسرائیل و امارات عربی متحده پیش‌تر در چارچوب نزدیکی در روابط دیپلماتیک که با حمایت ایالات متحده آمریکا محقق شد بر سر همکاری در زمینه دفاعی و نظامی نیز به توافق رسیده بودند.

با این حال اختلافات سیاسی در داخل اسرائیل به خصوص تنش میان دولت ائتلافی که بنیامین نتانیاهو را رو در روی بنی گانتس، وزیر دفاع این کشور قرار داده، سبب شده است که هیئت‌های دفاعی دو کشور هنوز فرصتی برای مراوده و تدارک همکاری‌های بیشتر نداشته باشند.

نخستین سفیر اماراتی در اسرائیل سوگند یاد کرد

در پی عادی سازی روابط میان ابوظبی و تل‌آویو نخستین سفیر امارات عربی متحده در اسرائیل روز دوشنبه سوگند یاد کرد.

محمد محمود آل الخواجه،‌ که از مدیران باسابقه وزارت امور خارجه امارات محسوب می‌شود برای ریاست هیئت دیپلماتیک کشورش در اسرائیل انتخاب شده است.

وی پیش از عزیمت به اسرائیل روز دوشنبه در حضور شیخ محمد بن راشد آل مکتوم، نخست وزیر امارات و حاکم دوبی سوگند یاد کرد.

اسرائیل نیز اواخر ژانویه از آغاز به کار سفارت خود در امارات عربی متحده خبر داده بود.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

وزیر انرژی اسرائیل: قرارداد خط لوله نفت با امارات باید لغو شود

اسرائیل از شهروندانش خواست به‌دلیل تهدیدهای امنیتی ایران به بحرین و امارات نروند

نبض تجارت؛ از روابط تجاری اسرائیل و امارات تا فضای انعطاف‌پذیر کار