وزیر انرژی اسرائیل: قرارداد خط لوله نفت با امارات باید لغو شود

درخواست وزیر انرژی اسرائیل برای لغو قرارداد خط لوله نفتی با امارات عربی متحده
درخواست وزیر انرژی اسرائیل برای لغو قرارداد خط لوله نفتی با امارات عربی متحده Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کارین الحرار، وزیر انرژی اسرائیل گفت که کشورش باید قرارداد خط لوله نفت با امارات عربی متحده را به دلیل نگرانی‌های زیست‌محیطی لغو کند.

آگهی

کارین الحرار، وزیر انرژی اسرائیل گفت که کشورش باید قرارداد خط لوله نفت با امارات عربی متحده را به دلیل نگرانی‌های زیست‌محیطی لغو کند.

خانم الحرار در حالی درخواست لغو قرارداد خط لوله نفت امارات عربی متحده را مطرح کرده است که روابط سیاسی تل آویو و ابوظبی در مرحله حساسی قرار دارد.

اسرائیل و امارات عربی متحده در چارچوب «پیمان صلح» توافق کرده بودند که همکاری‌های نفتی میان خود را با تکیه بر خط لوله نفتی «ایلات-اشکلون» توسعه دهند.

از همین رو شرکت دولتی اسرائیلی «خط لوله اروپا-آسیا» که پیش از این «ایلان-اشکلون» نامیده می‌شد و «کنسرسیوم Med-Red Land Bridge» در اکتبر ۲۰۲۰ در خصوص خط لوله نفتی امارات عربی متحده توافقنامه‌ای را امضا کردند.

در آن زمان برخی صاحب‌نظران سیاسی بر این نظر بودند که صادرات نفت خاورمیانه به اروپا از طریق خط لوله زمینی میان اسرائیل و کشورهای حاشیه خلیج فارس به دور زدن مسیرهای کشتیرانی خطرناک و پرهزینه در تنگه هرمز و کانال سوئز کمک می‌کند.

اینک وزیر انرژی اسرائیل گفته است که این قرارداد برای کشورش «هیچ مزیتی» ندارد و دولت باید آن را لغو کند.

خانم الحرار با تأکید بر این نکته که خطرات زیست‌محیطی این توافقنامه «بسیار شدید» است، گفت که کشورش می‌تواند از آن صرف‌نظر کند.

صاحب نظران سیاسی بر این نظرند که فشارهای سیاسی فزاینده از سوی اعضای دولت اسرائیل می‌تواند قرارداد خط لوله نفت امارات عربی متحده را که یکی از نتایج مهم پیمان صلح ابراهیم است، تهدید کند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

قرارداد خط لوله نفت امارات عربی متحده از زمانی که دولت جدید اسرائیل در تابستان شکل گرفت، مورد بررسی دوباره قرار گرفته است.

پیشتر فعالان محیط‌ زیست اسرائیل به توافق اسرائیل و امارات عربی متحده در مورد خط لوله نفتی اعتراض کرده و خواستار لغو آن شده بودند.

به گزارش روزنامه عبری زبان گلوبز، یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل روز دوشنبه به فعالان محیط زیست گفت: «احتمال زیادی» وجود دارد که قرارداد خط لوله نفت با امارات عربی متحده لغو شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تعلیق مذاکرات خرید تسلیحات ۲۳ میلیارد دلاری میان امارات و آمریکا؛ تاکتیک ابوظبی چیست؟

اسرائیل از شرکت در نمایشگاه دفاعی امارات انصراف داد

رکودشکنی دبی در جذب گردشگر خارجی؛ بیشترین مسافران از کدام کشور هستند؟