بلینکن: جنبش انصارالله سه‌شنبه از فهرست تروریستی آمریکا خارج می‌شود

یک عضو جنبش انصارالله در یمن
یک عضو جنبش انصارالله در یمن Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزیر امور خارجه آمریکا در عین حال اعلام کرد که نام رهبران ارشد حوثی‌ها به صورت شخصی در فهرست سیاه باقی می‌ماند.

آگهی

تصمیم دولت جدید آمریکا برای خارج کردن نام جنبش انصارالله از فهرست سیاه سازمان‌های تروریستی از روز سه شنبه شانزدهم فوریه اجرایی می‌شود.

آنتونی بلینکن،‌ وزیر امور خارجه ایالات متحده روز جمعه در حالی از نهایی شدن این تصمیم و اجرایی شدن آن از روز سه‌شنبه خبر داد که دونالد ترامپ حدود یکماه پیش در آخرین روزهای ریاست جمهوری خود حوثی‌های یمن را به فهرست سیاه سازمان‌های تروریستی اضافه کرده بود.

رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا با انتشار بیانیه‌ای تصریح کرد: «ما (برای اجرایی کردن این تصمیم) هشدارهای سازمان ملل متحد، سازمان‌ها و گروه‌های بشردوستانه و نیز اعضای نمایندگان دو حزب کنگره را در کنار دیگر هشدارهای مطرح شده مد نظر قرار دادیم؛ هشدارهایی که به ما می‌گویند این طبقه‌بندی می‌تواند تبعات بسیار مخربی بر دسترسی یمنی‌ها به مایحتاج اولیه نظیر غذا و سوخت داشته باشد.»

جو بایدن در نخستین روزهای ورود به کاخ سفید پس از بیست ژانویه از تصمیم برای بازنگری فوری در تصمیم دولت قبلی مبنی بر قرار دادن حوثی‌ها در فهرست سازمان‌های تروریستی خبر داده بود.

بر همین مبنا،‌ وزارت امور خارجه آمریکا هفته گذشته رسما کنگره را در جریان تصمیم دولت برای خارج کردن نام جنبش انصارالله از فهرست سازمان‌های تروریستی ایالات متحده قرار داد.

سازمان‌های امدادی و بشردوستانه در واقع هشدار داده بودند که قرار گرفتن حوثی‌ها در فهرست سیاه سازمان‌های تروریستی آمریکا عملا کار آنها را برای ارسال مواد اولیه مورد نیاز شهروندان یمنی از جمله غذا و دارو به صورت کامل مختل می‌کند.

علاوه بر این در صورتی که نام حوثی‌ها در فهرست سازمان‌های تروریستی باقی بماند عملا هر فرد یا گروهی که با آنها وارد معامله و داد و ستد شود با خطر پیگرد قانونی از سوی دستگاه قضایی آمریکا مواجه خواهد کرد.

آنتونی بلینکن در بیانیه خود همچنین آورده است: «تاکید ما بر لزوم بهبود شرایط انسانی در یمن است و امیدواریم که طرف‌های مناقشه در این کشور برای حل مشکلات به مذاکره و گفتگو روی بیاورند.»

وزیر امور خارجه آمریکا در عین حال اعلام کرد که نام رهبران ارشد حوثی‌ها به صورت شخصی در فهرست سیاه باقی می‌ماند.

دولت بایدن بارها و به خصوص پس از حمله پهپادی اخیر حوثی‌ها به فردوگاه ابها در خاک عربستان نسبت به این‌گونه اقدامات به شبه‌نظامیان یمنی هشدار داده و تاکید کرده که خارج ساختن نام گروه جنبش انصارالله از فهرست تروریستی به منزله چشم پوشیدن و برخورد نکردن با چنین اقداماتی نیست.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز پیش‌تر تاکید کرده بود که واشنگتن قویا عقیده دارد حوثی‌های یمن باید رفتارشان را تغییر دهند؛ چراکه این گروه «مسئولیت قابل توجهی در قبال فاجعه انسانی و ناامنی‌های یمن دارند.»

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

جنگ داخلی یمن که در سال ۲۰۱۵ میلادی در پی اختلاف‌های جناحی در داخل این کشور بر سر قدرت آغاز شد، به سرعت ابعادی منطقه‌ای گرفت و ائتلافی از کشورهای عرب منطقه به رهبری عربستان سعودی را از یکسو و ایران را از سوی دیگر درگیر کرد.

این جنگ و قحطی بزرگی که در پی آن شکل گرفت تا کنون بیش از ۱۵۰ هزار کشته و میلیون‌ها آواره برجای گذاشته است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سازمان ملل متحد: دست کم ۴۰۰ هزار کودک یمنی با خطر مرگ ناشی از گرسنگی روبرو هستند

گفتگوی اختصاصی با سخنگوی پزشکان جهان؛ «تروریستی خواندن حوثی‌ها وحشتناک است»

حمله جدید ارتش آمریکا به یک مکان دیگر در یمن؛ بایدن: حوثی‌ها تروریست هستند