سازمان ملل متحد: تروریستی خواندن حوثی‌های یمن ممکن است بزرگترین قحطی ۴۰ سال اخیر جهان را رقم زند

کودک قحطی زده یمنی
کودک قحطی زده یمنی Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یک مقام ارشد سازمان ملل می گوید تصمیم دولت آمریکا مبنی برتروریستی خواندن حوثی‌ها می تواند برای بیش از بیست میلیون یمنی فاجعه بار باشد و این کشور را با یک قحطی بی سابقه چهار دهه اخیر جهان روبرو کند.

آگهی

مارک لاوکاک، رئیس بخش کمک های سازمان ملل متحد، پنجشنبه از دولت آمریکا خواست تا «تروریستی خواندن حوثی های یمن» را لغو و در این تصمیم تجدیدنظر کند.

به گفته این مقام ارشد سازمان ملل متحد این تصمیم کاخ سفید می تواند یمن را به «بزرگترین قحطی که در ۴۰ سال اخیر در جهان سابقه نداشته» برساند.

به گفته آقای لاوکاک این تصمیم ایالات متحده به سادگی سامانه مالی و تجاری برای واردات محصولات امدادرسانی و پزشکی و دارویی و همچنین غذایی به یمن را از کار می اندازد.

این مقام سازمان ملل متحد می گوید:‌ « داده ها نشان می دهد که امسال ۱۶ میلیون نفر در یمن گرسنه خواهند ماند. در حال حاضر، تقریباً پنجاه هزار نفر در واقع قحطی و گرسنگی را تحمل می کنند و بزودی ۵ میلیون یمنی دیگر درصورت عدم اقدام لازم به آنها ملحق خواهند شد.»

سازمان ملل متحد و گروه های مردم نهاد دست کم به یک سوم از جمعیت جنگزده ۲۸ میلیونی یمن برای ادامه زندگی کمک می کنند. به گفته آقای لاوکاک دسترسی مالی سازمان های مردم نهاد و وابسته به سازمان ملل برای واردات کالاها و مایحتاج دارویی و غذایی بسیار مهم است.

یمن بیش از ۹۰ درصد غذای شهروندانش را از طریق واردات تامین می کند.

سرزمین های تحت کنترل حوثی ها در شمال یمن پرتراکم ترین منطقه کشور با دست کم ۲۰ میلیون نفر جمعیت است و تحریم و تروریستی خواندن این شورشیان، واردات دارو و غذا را به مخاطره می اندازد.

دولت جو بایدن که کمتر از یک هفته دیگرُ ۲۰ ژانویه، به قدرت می رسد می تواند این تصمیم دولت کنونی آمریکا را لغو کند. پیش از این سازمان پزشکان جهان هم نسبت به تصمیم آمریکا انتقاد شدید کرده و تروریستی خواندن حوثی‌ها را «وحشتناک و تصمیمی فاجعه بار» خوانده بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

عربستان از خنثی‌ کردن حمله جدید حوثی‌ها به فرودگاه ابهاء خبر داد

ائتلاف تحت رهبری عربستان: دولت یمن و جدایی‌طلبان پیمان ریاض را اجرا می‌کنند

ارتش اسرائیل برای نخستین بار از نفوذ موشک حوثی‌ها به پدافند هوایی شهر ایلات خبر داد