قاتل نامرئی؛ سوخت‌های فسیلی مسئول مرگ سالانه بیش از ۸ میلیون نفر در جهان

آلودگی هوای تهران
آلودگی هوای تهران Copyright AP
Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نتایج یک تحقیق که به تازگی منتشر شده نشان می‌دهد آلودگی ناشی از سوخت‌های فسیلی در سال ۲۰۱۸ منجر به مرگ دست‌کم ۸.۷ میلیون نفر در جهان شده است.

آگهی

نتایج یک تحقیق که به تازگی منتشر شده نشان می‌دهد آلودگی ناشی از سوزاندن سوخت‌های فسیلی در سال ۲۰۱۸ منجر به مرگ دست‌کم ۸.۷ میلیون نفر در جهان شده است.

به گزارش نشریه گاردین و بنابر محاسبه پژوهشگران، آلودگی حاصل از سوختن موادی چون نفت و زغال‌سنگ سبب شده است تا یک نفر از هر پنج فرد درگذشته در دنیا، به خاطر این آلایندگی جان خود را از دست بدهد.

کشورهایی که بیشترین مصرف سوخت‌های فسیلی را برای کارخانه‌های برق، وسائل نقلیه و خانه‌ها دارند بیشترین تلفات را از این آلودگی متحمل می‌شوند به نحوی که از هر ۱۰ مرگ در ایالات متحده و اروپا دست‌کم یک مرگ ناشی از این مورد است.

تحقیق تازه در نتیجه همکاری تیمی از دانشمندان از دانشگاه‌های هاروارد آمریکا و دانشگاه‌های بیرمنگام، لستر و کالج لندن بریتانیا انجام شده است.

تعداد کشته‌شدگان بیش از برآوردهای قبلی است به نحوی که محققان این مطالعه را نیز شگفت‌زده کرده است. الیوز مارئیس، از دانشگاه کالج لندن می‌گوید: «ما ابتدا در انتشار نتایج تردید داشتیم چرا که این اعداد حیرت‌آور هستند.»

تعداد کشته‌های آلودگی بیش از مجموع افرادی است که هرساله در اثر کشیدن دخانیات و ابتلا به مالاریا جان خود را از دست می‌دهند.

نتایج تحقیق جدید در نشریه مطالعات محیط زیستی (Environment Research) منتشر شده است.

در پژوهش جدید، محققان بر تاثیر ذرات معلق در هوا یعنی ذرات کوچکتر از ۲.۵ میکرون که سی برابر کوچکتر از قطر موی یک انسان هستند، متمرکز هستند. این ذرات توسط نیروگاه‌ها، خودروها، کامیون‌ها و دیگر دستگا‌ه‌های آلاینده تولید می‌شوند و با ورود به ریه‌ها می‌توانند مشکلات فراوان تنفسی ایجاد کنند.

پژوهشگران در این تحقیق به جای آنکه بر تخمین‌های ماهواره‌ای و ایستگاه‌های شمارش ذرات معلق در زمین تکیه کنند، از مدلی سه‌بعدی از نقشه اقلیمی جهان استفاده کردند که توسط سازمان فضایی ناسا تهیه می‌شود.

این مدل دقت بالاتری دارد و می‌تواند میان منابع آلاینده تفکیک قائل شود؛ امری که به پژوهشگران کمک می‌کند تا با دقت بگویند مردم هر ناحیه چه نوع هوایی را استنشاق می‌کنند.

محققان می‌گویند هرچند اعداد به دست آمده از این پژوهش تکان‌دهنده است، با این حال احتمالا شمار مرگ و میر جهانی به خاطر آلودگی هوا بیشتر از این است.

دانشمندان می‌گویند توقف انتشار گازهای‌ آلاینده ناشی از سوزاندن سوخت‌های فسیلی، متوسط امید به زندگی را در جهان یک سال افزایش می‌دهد و همزمان باعث کاهش ۲.۹ تریلیون دلاری هزینه‌های اقتصادی و بهداشتی جهانی می‌شود.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مرگ و میرها در اروپا؛ آلودگی هوا جان ۴۰۰ هزار و کرونا جان ۱۸۳ هزار نفر را گرفت

ورود گرد و غبار «بسیار غلیظ» صحرای آفریقا به اروپا رنگ آسمان را تغییر داد

گرتا تونبرگ، فعال سرشناس سوئدی در اعتراض به تغییرات اقلیمی در هلند بازداشت شد