اکثریت مجلس سنای آمریکا نیز به دست دموکرات‌ها افتاد

سوگند سناتورهای جدید دموکرات در سنا
سوگند سناتورهای جدید دموکرات در سنا Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دموکرات‌ها اکنون با سوگند کامالا هریس دارای ۵۰ کرسی و یک رای تضمین شده از سوی ریاست مجلس سنا هستند و این مسئله می‌تواند راه را برای اجرای برنامه‌های دولت بایدن در آینده بسیار هموار کند.

آگهی

همزمانی برگزاری مراسم تحلیف ریاست جمهوری بایدن و سوگند دو سناتور جدید آمریکا سبب شد تا بیستم ژانویه ۲۰۲۱ به روزی تاریخی برای جناح دموکرات در آمریکا تبدیل شود.

دموکرات‌ها که با پیروزی جو بایدن سکان هدایت کاخ سفید را به درست گرفته بودند و پیش‌تر کنترل مجلس نمایندگان را نیز در دست داشتند سه نماینده جدید به مجلس سنا فرستادند تا با احتساب حق رای کامالا هریس در سنا پس از یک دهه اکثریت دو مجلس کنگره را از آن خود کنند.

کامالا هریس،‌ معاون رئیس جمهوری آمریکا و رئیس جدید سنای ایالات متحده در رقم خوردن این اکثریت نقش کلیدی داشت؛ چرا که با اضافه شدن سه سناتور دموکرات تعداد کرسی‌های اختصاص یافته به جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها به شکل مساوی به عدد پنجاه رسید تا از این پس رای معاون اول بایدن و رئیس دموکرات سنا در تصمیم‌گیری‌ها بسیار تعیین کننده شود.

رافائل وارناک و جان اوساف دو نماینده حزب دموکرات بودند که موفق شدند در دور دوم انتخابات مجلس سنا در ایالت جورجیا بر رقبای جمهوری‌خواه خود پیروز شوند و به سنا راه یابند.

انتخابات مجلس سنا روز سوم نوامبر همزمان با انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برگزار شد اما به دلیل به حد نصاب نرسیدن آرا نامزدهای کرسی‌های این مجلس در ایالت جورجیا بنا شد که تکلیف نهایی دو نامزد این ایالت در دور دوم مشخص شود.

الکس پدیا، نامزد دموکرات انتخابات سنا که پیش‌تر در کالیفرنیا پیروز شده بود روز چهارشنبه به همراه دو سناتور جدید ایالت جورجیا در حضور کامالا هریس سوگند یاد کرد.

دموکرات‌ها اکنون با سوگند کامالا هریس دارای ۵۰ کرسی و یک رای تضمین شده از سوی ریاست مجلس سنا هستند و این مسئله می‌تواند راه را برای اجرای برنامه‌های دولت بایدن در آینده بسیار هموار کند.

چاک شومر، رهبر دموکرات‌های سنا نیز از این پس به عنوان رئیس اکثریت مجلس سنا نقشی کلیدی تر در تصمیم‌گیری‌های این مجلسِ کنگره ایفا خواهد کرد.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رهبر جمهوریخواهان در سنا: ترامپ مهاجمان به کنگره را تحریک کرده بود

ترامپ قول داد در صورت انتخاب مجدد «مهاجمان کنگره» را آزاد کند

اخلال یک ایرانی‌تبار در سخنرانی بایدن؛ پدر سرباز آمریکایی کشته‌شده در کابل:کریم نیکوئی را به یادآور