بانک مرکزی ایران: همکاری با اینستکس منتفی است

بانک مرکزی ایران
بانک مرکزی ایران Copyright عکس از خبرگزاری میزان(علی شیربند)
Copyright عکس از خبرگزاری میزان(علی شیربند)
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بانک مرکزی ایران اعلام کرد که حاضر نیست منابع خود را به ساز و کار حمایت از مبادلات تجاری(اینستکس) وارد کند و ترجیح می‌دهد واردات کالا به ایران را از سایر مسیرهای ممکن و بدون اتکا به کانال مالی اروپا دنبال کند.

آگهی

بانک مرکزی ایران اعلام کرد که حاضر نیست منابع خود را به ساز و کار حمایت از مبادلات تجاری(اینستکس) وارد کند و ترجیح می‌دهد واردات کالا به ایران را از سایر مسیرهای ممکن و بدون اتکا به کانال مالی اروپا دنبال کند.

بانک مرکزی ایران در پیامی توییتری که یکشنبه شب منتشر شده هدف از اینستکس را حفظ برجام عنوان کرده و تاکید کرده که این ساز و کار مبادلات تجاری میان اتحادیه اروپا و ایران به دلیل عدم حمایت کافی کشورهای اروپایی کارآیی نداشته است.

نهاد ناظر بازار پول ایران مدعی شده که کشورهای اروپایی نتوانسته‌اند حق حاکمیت اقتصادی خود را اعمال کنند و به همین سبب کانال اینستکس که قرار بوده مبادلات تجاری دو طرف را خارج از شمول تحریم‌های آمریکا ساماندهی کند، در عمل تحت سیطره این تحریم‌ها قرار گرفته و طرف اروپایی نیز راهکاری برای نحوه تامین مالی این ساز و کار ندارند.

بانک مرکزی ایران تاکید کرده که این کشور منابع خود را به اینستکس تزریق و پول خود را معطل این ساز و کار مالی نمی‌کند چرا که تامین کالاهایی که از این مسیر ممکن است از راه‌های دیگری نیز امکانپذیر است.

نهاد ناظر بازار پول ایران در شرایطی از گشوده بودن مسیرهای تجارت کالا خبر داده که مقام‌های ایران پیش از این بارها تاکید کرده‌ بودند که افزون بر کالاهای اساسی، خرید و واردات دارو نیز بر خلاف ادعای آمریکا به دلیل تحریم‌های پولی و بانکی ممکن نیست. در مقابل آمریکا ایران را به تلاش برای باج‌گیری بیشتر از کشورهای جهان متهم کرده است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

علی خامنه‌ای، رهبر ایران نیز ۶ ماه پیش ضمن تاکید بر بی‌اعتمادیش به کشورهای اروپایی گفته بود:«خلاصه اینستکس این است که ایران پول‌هایی را که طلب دارد به اروپایی‌ها بدهد و آنها چیزی را که مصلحت می‎دانند بخرند و برای ایران بفرستند.» آقای خامنه‌ای اینستکس را «بازیچه چرندی» توصیف کرده بود.

اینستکس با هدف تسهیل مبادلات تجاری اروپا و ایران در چارچوب برجام و با هدف کاهش تبعات تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران در اوایل فوریه سال ۲۰۱۹ (بهمن ۱۳۹۷) توسط فرانسه، آلمان و بریتانیا نهایی و ثبت شد.

در آخرین روز ماه مارس گذشته نخستین محموله تجاری ثبت شده در ساز و کار مالی مخصوص تجارت میان ایران و اتحادیه اروپا (اینستکس) شامل دارو و تجهیزات پزشکی به ارزش تقریبی ۵۰۰ هزار یورو با موفقیت به ایران ارسال شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اروپا «اینستکس» را منحل کرد؛ ایران: این کانال تجاری از ابتدا هم کار نمی‌کرد

حمایت عضو اصلی دیوان دادگستری اروپا از شرکت‌های ایرانی در مقابل تحریم‌های ثانویه آمریکا

فایننشال‌تایمز: صادرات نفت ایران به بالاترین میزان در ۶ سال گذشته رسید