فرانسه با ابراز نگرانی از فعالیت‌ هسته‌ای ایران خواستار بازگشت فوری بایدن به برجام شد

وزیر امور خارجه فرانسه
وزیر امور خارجه فرانسه Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه در گفت‌وگو با «ژورنال دو دیمانش» گفت که ایران در مرحله دستیابی به ظرفیت تولید سلاح هسته‌ای است و ضروری است که بگوییم: «کافی است»، با این حال وی از راهبرد فشار حداکیری علیه ایران نیز انتقاد کرد.

آگهی

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه در گفت‌وگو با «ژورنال دو دیمانش» گفت که ایران در مرحله دستیابی به ظرفیت تولید سلاح هسته‌ای است و ضروری است که بگوییم: «کافی است»، با این حال وی از راهبرد فشار حداکثری علیه ایران نیز انتقاد کرد.

وی نسبت به روی کار آمدن جو بایدن، رئیس جمهور منتخب آمریکا خوش‌بین است و خواستار بازگشت آمریکا به توافق سال ۲۰۱۵ وین شده است.

آقای لودریان تاکید کرد: «به صراحت می‌گویم، ایران در مرحله دستیابی به ظرفیت تولید سلاح هسته‌ای است.»

وی به انتخابات ریاست جمهوری در ایران نیز اشاره کرد و گفت: «اواسط ماه ژوئن نیز در ایران انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌شود. بنابراین ضروری است که به ایرانیان بگوییم که کافی است (تمامش کنید) و ترتیب بازگشت ایران و ایالات متحده آمریکا به توافق هسته‌ای وین داده شود.»

طبق توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵، قرار بود تحریم‌های علیه ایران در قبال انجام برخی از اقدامات برای اطمینان از عدم دستیابی به سلاح هسته‌ای، برداشته شود اما دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۸ به‌طور یکجانبه از این توافق خارج شد.

دولت ترامپ با خروج از این توافق، راهبرد فشار حداکثری علیه ایران را انتخاب کرد. نتیجه این است که این راهبرد تنها خطر و تهدید را افزایش می‌دهد. بنابراین ما باید این ساز و کار را متوقف کنیم
ژان ایو لودریان
وزیر خارجه فرانسه

وزیر خارجه فرانسه درباره این موضوع گفت: «دولت ترامپ با خروج از این توافق، راهبرد فشار حداکثری علیه ایران را انتخاب کرد. نتیجه این است که این راهبرد تنها خطر و تهدید را افزایش می‌دهد. بنابراین ما باید این ساز و کار را متوقف کنیم.»

وی افزود: «این [توافق هسته‌ای] کافی نخواهد بود. گفت‌وگوهای سختی درباره موشک‌های بالستیک و فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران در همسایگی‌اش و منطقه پیش رو خواهد بود.»

وی تاکید کرد که باید زمانبندی «فوری» برای این گفت‌وگوها در نظر گرفته شود با این حال آقای لودریان تاریخی را اعلام نکرد.

بیانیه تروئیکای اروپا و واکنش ایران

فرانسه، آلمان و بریتانیا روز شنبه از تهران خواستند تولید اورانیوم فلزی را که نشانه نقض بیشتر تعهداتش در توافق وین است کنار بگذارد.

این سه دولت در بیانیه‌ای هشدار دادند که به شدت از آمادگی ایران برای تولید اورانیوم فلزی نگران هستند. تروئیکای اروپا در بیانیه خود گفته است: «تولید اورانیوم فلزی در ایران سابقه غیرنظامی ندارد. این موضوع پیامدهای جدی بالقوه نظامی دارد.»

آن‌ها تاکید کرده‌اند که بر اساس برجام ایران متعهد شده است که اورانیوم فلزی تولید نکند و تحقیق و توسعه درباره اورانیوم فلزی را برای مدت ۱۵ سال کنار بگذارد.

این سه کشور اروپایی از ایران خواسته‌اند که به این اقدام پایان دهد و اگر در حفظ توافق هسته‌ای جدی است بدون تاخیر به تعهدات خود در برجام برگردد.

سازمان انرژی اتمی ایران یک روز پس از انتشار بیانیه تروئیکای اروپا در پاسخ، تولید اورانیوم فلزی را بخشی از مصوبه مجلس ایران با عنوان «قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران» برشمرد اما تاکید کرد که این موضوع با تولید سوخت پیشرفته (سیلیساید) برای استفاده در راکتور تحقیقاتی تهران دو موضوع کاملا متفاوت است.

قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» با وجود مخالفت دولت در روز ۱۲ آذر ماه در مجلس ایران تصویب و توسط شورای نگهبان تایید شد.

ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: با پرهیز از ذکر جزییات مانع بروز سوتفاهم‌ها شوید

سازمان انرژی اتمی ایران در بیانیه خود گفته است که این سازمان هنوز اطلاعات پرسشنامه طراحی کارخانه اورانیوم فلزی موضوع ماده چهار قانون بین‌المللی انرژی اتمی را به آژانس ارائه ننموده است که البته پس از انجام تمهیدات لازم و در زمان مقتضی و مهلت تعیین شده در قانون این اقدام انجام خواهد شد.

با این حال این سازمان درباره برنامه تولید سوخت پیشرفته (سیلیساید) گفت: «همانطور که در گزارش اخیر آژانس نیز آمده است نخستین بار بیش از دو سال پیش به آژانس ارائه شده است و در طول این مدت نیز در چند مرحله اطلاعات تکمیلی و نهایتاً اطلاعات پرسشنامه طراحی (DIQ) به آژانس ارسال شده است.»

این سازمان همچنین یادآوری کرده است که «در اوایل دهه ۸۰ طی گزارشی که در آن زمان به آژانس ارائه شد تحقیق و توسعه در رابطه با تولید اورانیوم فلزی برای مصارف صلح‌آمیز و متعارف در حد مقدماتی و به میزان اندک با موفقیّت انجام شده بود.»

اما سازمان انرژی اتمی ایران در انتهای بیانیه خود به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته است «امید است آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با پرهیز از ذکر جزئیات غیر ضروری در گزارشات خود از بروز زمینه‌های سوء تفاهم جلوگیری نماید.»

آگهی

طبق توافق سال ۲۰۱۵ ایران ۱۵ سال از تولید یا خرید پلوتونیوم یا اورانیوم فلزی و آلیاژهای آن‌ها منع شده است اما این توافق پیش بینی کرده که ممکن است پس از ده سال به ایران با تایید سایر امضاکنندگان برجام اجازه تحقیق در تولید سوخت اورانیوم را در مقادیر «اندک تایید شده» داده شود.

ایران در روزهای نخست ژانویه ۲۰۲۱ اعلام کرد که غنی سازی ۲۰ درصدی اورانیوم در نیروگاه فردو را آغاز کرده است.

این کشور پس از کاهش تعهدات برجامی همواره از سوی کشورهای اروپایی باقی‌مانده در توافق هسته‌ای وین به دلیل نقض مفاد این توافقنامه مورد انتقاد قرار گرفته است.

این در حالیست که تهران طرف‌های اروپایی را به ناتوانی در عمل به تعهداتشان پس از خروج یکجانبه ایالات متحده از برجام متهم کرده و تاکید دارد به دلیل محقق نشدن امتیاز‌های تجاری پیش بینی شده زیر سایه تحریم‌های یکجانبه واشنگتن، بر اساس مفاد برجام از تعهدات پیشین فاصله گرفته است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

هشدار وزیر خارجه آمریکا: ایران می‌تواند طی چند هفته به مواد سلاح هسته‌ای دست یابد

صداهایی از ایران: «با آمریکا مذاکره کنند، وضع مملکت خراب است و فشار بر مردم زیاد»

واشنگتن پست: ایران اورانیوم غنی‌شده کافی برای ساخت ۳ سلاح هسته‌ای را در اختیار دارد