خطیب زاده: بند ششم قانون اقدام راهبردی به معنای اخراج بازرسان آژانس نیست

سخنگوی وزارت خارجه ایران
سخنگوی وزارت خارجه ایران Copyright خبرگزاری فارس
Copyright خبرگزاری فارس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سخنگوی وزارت خارجه ایران از «نقض مکرر و تمام و کمال برجام توسط سه کشور اروپایی امضاکننده برجام» به عنوان یک بیماری نام برد و گفت: «حل بیماری در انجام تعهدات است. با بازگشت اروپا و آمریکا به تعهداتشان ما هم به تعهدات خود بازمی‌گردیم، اقدام موثر در برابر اقدام موثر.»

آگهی

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران روز دوشنبه در نشست مطبوعاتی‌اش با خبرنگاران در واکنش به بیانیه تروییکای اروپا درباره غنی سازی ۲۰ درصدی گفت که کشورهای اروپایی به عنوان مشارکت کننده در مذاکرات برجام و امضا کننده این توافق نامه نه تنها به وظایف خود عمل نکردند، بلکه شریک نقض برجام توسط آمریکا نیز شدند.

آقای خطیب زاده در ادامه تأکید کرد که سه کشور اروپایی بریتانیا، فرانسه و آلمان بهتر از هر کسی می‌دانند اقدامات ایران در کاهش تعهدات برجامی، در چارچوب و وفق این توافق نامه بین‌المللی و برای حفظ آن است.

فرانسه، بریتانیا و آلمان روز چهارشنبه با انتشار بیانیه مشترکی اعلام کردند که غنی سازی ۲۰ درصدی اورانیوم در ایران بیش از پیش منجر به «تضعیف» برجام خواهد شد. بنابراین این سه کشور اروپایی عضو برجام از ایران خواستند تا «فورا» روند غنی سازی اورانیوم با غلظت ۲۰ درصد را متوقف کند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران از «نقض مکرر و تمام و کمال برجام توسط سه کشور اروپایی امضاکننده برجام» به عنوان یک بیماری نام برد و گفت: «حل بیماری در انجام تعهدات است. با بازگشت اروپا و آمریکا به تعهداتشان ما هم به تعهدات خود بازمی‌گردیم، اقدام موثر در برابر اقدام موثر.»

آقای خطیب زاده در بخش دیگری از نشست مطبوعاتی‌اش در پاسخ به خبرنگاری که از او درخصوص اظهارات نائب رئیس مجلس ایران درباره اخراج بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از سوم اسفند ماه گفت: «قانون راهبردی مجلس در خصوص این موضوع روشن است. بنابراین احتمال دارد این نماینده مجلس می‌خواسته به بند۶ این قانون ارجاع دهد که می‌گوید در صورت عمل نکردن طرف‌های متعاهد در برجام به تعهداتشان، نظارت‌های فراپادمانی متوقف می‌شود که البته این به معنای اخراج بازرسان آژانس نیست.»

آقای خطیب زاده در ادامه تأکید کرد که همکاری‌های ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در چارچوب ان.پی.تی و تعهداتش در فضای عدم اشاعه سلاح های هسته ای ادامه خواهد داشت.

کره ای‌ها در انتظار ۲۰ ژانویه ننشینند

سخنگوی وزارت خارجه ایران همچنین در خصوص سفر هیأت کره جنوبی به تهران و مذاکره‌هایشان با وزیر خارجه و معاون سیاسی وزیر خارجه ایران گفت: «ما به کره ای‌ها تأکید کرده‌ایم که اقدام آن‌ها در عدم آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران در این کشور غیرمتعهدانه است و آن‌ها باید این پول‌ها را هر چه زودتر در اختیار ایران قرار دهند.»

او در ادامه تأکید کرد که کره ای‌ها در انتظار ۲۰ ژانویه ننشینند چرا که بعد از ۲۰ ژانویه اقدامات کشورها جور دیگری ارزیابی می‌شود.

روابط تهران و سئول که بر سر پول‌های بلوکه شده ایران در بانک‌های کره جنوبی به دلیل تحریم‌های آمریکا اختلاف دارند با توقیف کشتی «هانکوک چمی» متعلق به کره جنوبی توسط ایران در خلیج فارس وارد مرحله جدیدی از روابط این دو کشور شده است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

روسیه: غنی سازی ۲۰ درصدی اورانیوم به معنای خروج ایران از برجام است

ایران چقدر به ساخت بمب اتمی نزدیک است؟

اسرائيل از پیشنهاد آلمان برای اصلاح برجام استقبال کرد