آیا حوثی‌ها با پهپادهای انتحاری ایران به عربستان حمله می‌کنند؟

رزمایش موشکی و پهپادی سپاه
رزمایش موشکی و پهپادی سپاه Copyright AP/AP
Copyright AP/AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آسوشیتدپرس با اشاره به رزمایش موشکی - پهپادی روز جمعه سپاه پاسداران مدعی شد که پهپاد‌های به کار رفته در این تمرین نظامی به نوعی با پهپادهایی که در حمله به تاسیسات عربستان از آنها استفاده شده بود، شباهت داشته‌اند.

آگهی

عربستان می‌گوید که نیروهای ائتلاف تحت رهبری ریاض سه پهپاد انفجاری را پیش از عبور از مرز این کشور رهگیری و منهدم کرده‌اند.

ترکی المالکی، سخنگوی ائتلاف کشورهای عربی که به رهبری عربستان در حمایت از دولت عبد ربه منصور هادی آشکارا در یمن مداخله نظامی می‌کند روز جمعه با اعلام این مطلب یادآور شد که سه پهپاد انفجاری هدف قرار گرفته از استان حدیده به سوی خاک عربستان در پرواز بودند که پیش از رسیدن به مرز رهگیری شدند.

سخنگوی نیروهای ائتلاف همچنین حوثی‌های تحت حمایت ایران را کودتاچی خواند و مدعی شد که این نیروها با نقض توافق استکهلم از بندر حدیده به عنوان پایگاهی برای حملات موشکی استفاده می‌کنند.

این در حالیست که رسانه‌های خبری وابسته به شبه نظامیان انصارالله در یمن پنجشنبه شب از حمله هوایی جنگنده‌های سعودی به فرودگاه صنعا خبر داده بودند.

شبکه المسیره، تلویزیون وابسته به حوثی‌ها با اعلام این خبر تصریح کرد که فرودگاه بین المللی صنعا پنجشنبه شب دو بار هدف حملات هوایی نیروهای ائتلاف تحت رهبری ریاض قرار گرفته است.

بر اساس این گزارش در جریان حملات هوایی شب گذشته مناطقی در استان مأرب و صعده نیز بارها هدف قرار گرفته است.

نیروهای ائتلاف اواخر دسامبر گذشته نیز در واکنش به انفجارهای صورت گرفته در فرودگاه عدن، محل استقرار نیروهای وفادار به دولت در تبعید یمن، صنعا پایتخت این کشور را هدف حملات متعدد قرار داده بودند.

ائتلاف نظامی تحت رهبری عربستان که به صورت رسمی از سال ۲۰۱۵ در حمایت از دولت عبد ربه منصور هادی درگیر جنگ داخلی یمن شد بارها ایران را به تجهیز تسلیحاتی حوثی‌ها متهم کرده،‌ اتهامی که تهران قاطعانه آنرا رد می‌کند.

حوثی‌‌ها همچنین به تازگی در تیررس آخرین ترکش‌های فشار حداکثری دولت آمریکا بر ضد ایران قرار گرفته و قرار است آنطور که واشنگتن تاکید دارد در واپسین روز حضور دونالد ترامپ در کاخ سفید به فهرست سازمان‌های تروریستی ایالات متحده اضافه شوند؛ اقدامی که به ادعای واشنگتن برای کاستن از نفوذ منطقه‌ای ایران صورت می‌گیرد.

پهپادهای انتحاری حوثی‌ها ایرانی است؟

واشنگتن و ریاض بارها تهران را به تجهیز حوثی‌ها متهم کرده و حتی به صورت آشکار از ایران به عنوان عامل و پشتیبان اصلی حمله به تاسیسات نفتی عربستان نام برده‌اند؛ این درحالیست که شبه نظامیان انصارالله در یمن مسئولیت این حمله بر عهده گرفته‌اند.

از سوی دیگر خبرگزاری آسوشیتدپرس روز جمعه با انتشار گزارشی ضمن اشاره به رزمایش موشکی - پهپادی سپاه پاسداران مدعی شد که پهپاد‌های استفاده شده در این تمرین نظامی به نوعی با پهپادهایی که در حمله به تاسیسات صعودی از آنها استفاده شده شباهت داشته‌اند.

در این گزارش آمده است که سپاه در رزمایش روز جمعه از پهپادهای انتحاری استفاده کرده که روی اهداف تعیین شده سقوط کرده و منفجر می‌شوند.

آسوشیتدپرس در گزارش خود اضافه می‌کند که این پهپادها هواپیماهای بدون سرنشین مثلثی شکلی هستند که با نمونه‌های استفاده شده در حمله سال ۲۰۱۹ به تاسیسات آرامکو شباهت دارند.

حمله به تاسیسات نفتی آرامکو از جمله مهم‌ترین عملیاتی است که حوثی‌ها مدعی انجام آن در خاک عربستان شده‌اند. شدت این حملات به حدی بود که تولید نفت در عربستان برای مدتی محدود به میزان نصف کاهش پیدا کرد.

برغم آنکه ایران دست داشتن در این حملات را قاطعانه رد می‌کند برخی کارشناسان نظامی در ایالات متحده و عربستان و نیز گروهی از محققان ویژه سازمان ملل متحد تاکید کرده‌‌‌اند که پهپادهای استفاده شده در این حملات ساخت ایران بوده است.

AP Photo
پهپادهایی که در حمله به تاسیسات عربستان از آنها استفاده شده بودAP Photo

آسوشیتدپرس پیش‌تر در فوریه سال گذشته با استناد به گزارش کارشناسان مرکز درگیری‌های مسلحانه و محققان سازمان ملل اعلام کرده بود که ژیروسکوپ به کار رفته در موتور پهپادهای حمله کننده به آ‌رامکو با قطعات یافت شده در پهپادهای ایرانی سرنگون شده در افغانستان و عراق همخوان است.

رزمایش موشکی - پهپادی سپاه در حالی روز جمعه در منطقه عمومی کویر مرکزی ایران انجام شد که تهران در تلاش است تا در آستانه انتقال قدرت در کاخ سفید، رهبران جدید ایران را برای بازگشت بدون پیش شرط به برجام و رفع تحریم‌های اعمال شده از سوی دولت ترامپ تحت فشار قرار دهد.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آیا کمان۲۲ ایران پهپادی شبیه ام کیو ۹ آمریکاست؟

عربستان از خنثی‌ کردن حمله جدید حوثی‌ها به فرودگاه ابهاء خبر داد

عیدروس الزبیدی مستقر در عدنِ یمن: عملیات زمینی علیه حوثی‌ها لازم است