آمریکا حوثی‌ها را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار می‌دهد

حوثی‌ها
حوثی‌ها Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سیاستمداران و سازمان‌های امدادرسان می‌گویند که تروریست بر شمردن حوثی‌ها برای مذاکرات صلح یمن خطرناک است و مقابله با بحران عظیم انسانی این کشور را نیز دشوارتر می‌کند.

آگهی

مایک پمپئو، وزیر خارجهٔ ایالات متحده اعلام کرد که کشورش قصد دارد جنبش حوثی‌های یمن را یک سازمان تروریستی خارجی بنامد. آقای پمپئو در حالی از این تصمیم خبر داد که دولت کنونی آمریکا بناست ۹ روز دیگر کاخ سفید را به تیم جو بایدن تحویل دهد.

وزیر خارجهٔ آمریکا اعلام گفت: «وزارت خارجه، کنگره را در جریان این قصد من خواهد گذاشت که انصارالله که گاه حوثی‌ها خوانده می‌شوند، سازمان تروریستی خارجی شمرده شوند.» وی افزود:‌ «همچنین می‌خواهم که به‌ویژه سه رهبر انصار الله یعنی عبدالمالک حوثی، عبدالخالق بدرالدین حوثی، و عبدالله یحیی حکیم تروریست‌های جهانی شمرده شوند.»

سیاستمداران و سازمان‌های امدادرسان می‌گویند که تروریست بر شمردن حوثی‌ها برای مذاکرات صلح یمن خطرناک است و مقابله با بحران عظیم انسانی این کشور را نیز دشوارتر می‌کند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

وزارت خارجه ایالات متحده اعلام کرده است که برنامه‌ای دارد تا با قائل شدن استثناهایی، تأثیر این اقدام را بر فعالیت‌های بشردوستانه کاهش دهد. مایک پمپئو افزود که با اجرایی شدن این درخواست تا روز ۱۹ ژانویه، وزارت خزانه‌داری آمریکا مجوزهایی را برای تسهیل «کمک‌رسانی‌ بشردوستانه به یمن» فراهم خواهد کرد.

کارشناسان می‌گویند ۸۰ درصد از مردم یمن نیازمند کمکند و سازمان ملل در سال گذشته بارها این کشور را صحنهٔ بزرگترین بحران انسانی جهان خوانده است. بحران اقتصادی و نیز همه‌گیری کووید-۱۹ اوضاع را در یمن وخیمتر کرده است.

ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی در سال ۲۰۱۵ برای دفاع از دولت مرکزی در برابر حوثی‌ها وارد جنگ یمن شد و تا کنون هزاران شهروند یمنی، در اثر این مداخلهٔ نظامی و پیامدهای آن، جان خود را از دست داده‌اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آمریکا به حوثی‌ها: ایرانی‌ها را بیرون کنید

حوثی‌های یمن: با موشک تازهٔ «قدس ۲» آرامکوی عربستان را هدف گرفتیم

حوثی‌های یمن ۲ «گروگان» آمریکایی را آزاد کردند