توافق پسا‌برکسیت؛ مذاکرات لندن و مادرید بر سر جبل‌الطارق ادامه دارد

جبل‌الطارق
جبل‌الطارق Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

تجارت و مبادله کالا میان جبل‌الطارق و اسپانیا بدون حصول توافق میان مادرید و لندن از اول ژانویه سال آینده مشمول حقوق و تعرف‌های گمرکی خواهد بود که بی شک تبعات و پیامد‌‌های منفی اقتصادی بدنبال خواهد داشت.

آگهی

در پی حصول توافق میان بریتانیا و اتحادیه اروپا بر سر تعاملات و روابط تجاری پس از برکسیت،‌ نخست وزیر اسپانیا از ادامه گفتگوها با لندن بر سر جبل الطارق خبر داد.

پدرو سانچز شامگاه پنجشنبه، زمانی که مذاکرات نمایندگان اتحادیه اروپا و بریتانیا بالاخره به سرانجام رسید، در خصوص اختلافات موجود میان مادرید و لندن بر سر جبل‌الطارق گفت: گفتگوها میان دو طرف برای حفظ تردد و جابجایی آزادانه افراد و کالا میان جبل‌الطارق و اسپانیا ادامه می‌یابد.

آقای سانچز ضمن استقبال از توافق بدست آمده میان بروکسل و لندن با انتشار توییتی تصریح کرد: «اسپانیا و بریتانیا به گفتگو برای دستیابی به توافق بر سر جبل‌الطارق ادامه خواهند.»

مادرید، لندن و جبل‌الطارق همزمان با مذاکرات میان اتحادیه اروپا و بریتانیا بر سر روابط تجاری پس از برکسیت که شامگاه پنجشنبه پس از شش ماه گفتگوی سخت به نتیجه رسید، به گفتگو در خصوص اختلافات ادامه می‌دهند.

این منطقه کوچک و یکی از سرزمین‌های فرادریایی بریتانیا که از شمال مرز مشترک با اسپانیا دارد برای تامین غذای ۳۴ هزار سکنه خود صد درصد به واردات وابسته است.

از سوی دیگر حدود ۱۵ هزار کارگر مرزی هر روز برای کار وارد این منطقه می‌شوند و پس از اتمام ساعات کاری خود به منازل خود در خاک اسپانیا باز می‌‌گردند.

تجارت و مبادله کالا میان جبل‌الطارق و اسپانیا بدون حصول توافق میان مادرید و لندن از اول ژانویه سال آینده مشمول حقوق و تعرف‌های گمرکی خواهد بود که بی شک تبعات و پیامد‌‌های منفی اقتصادی بدنبال خواهد داشت.

فابین پیکاردو، رئیس دولت جبل‌الطارق ماه نوامبر گدشته به فرانسه پرس گفته بود که این منطقه تحت حاکمیت بریتانیا برای برداشتن هرگونه مانع بر سر تردد و مبادله آزاد با اسپانیا در حال بررسی شرایط لازم برای پیوستن به منطقه شنگن است؛ منطقه‌ای که بریتانیا هرگز جزئی از آن نبوده است.

وی تاکید کرده بود که دولت تحت ریاست وی به دنبال توافقی است که نهایت انعطاف و قابلیت سیالیت را داشته باشد.

اسپانیا در سال ۱۷۱۳ بر اساس معاهده اوترخت حاکمیت بر جبل‌الطارق را به بریتانیا واگذار کرد اما پس از آن همواره بر ادعای خود در خصوص مالکیت بر این منطقه اصرار کرد.

مادرید در ادامه این فشارها سال ۲۰۱۳ با افزایش‌ کنترل‌های مرزی مشکلاتی را بوجود آورد که سبب شد تا بروکسل برای حل این موضوع وارد عمل شود.

اسپانیا آنطور که برخی تحلیل‌گران معتقدند اینک به دنبال توافقی با لندن برای حاکمیتی شراکتی بر جبل‌الطارق است که منافع دو کشور در آن لحاظ شده باشد.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اسپانیا یا جبل‌الطارق؟ کدامیک پس از برکسیت برای تردد از مرز حرف آخر را می‌زند؟

قانون جدید سفر بدون روادید بریتانیایی‌ها به اروپا و مشکل جبل‌الطارق

نتایج تحقیقات تازه در بریتانیا: کارگران مهاجر پس از برکسیت با خطر برده‌داری مدرن و استثمار مواجه‌اند