مرگ روزنامه‌نگاران افغان؛ «نیکزاد از دیرباز تهدید می‌شد، کاری برای حفظ امنیتش نکردند»

m.facebook.com/nikzad.rahmatullah
m.facebook.com/nikzad.rahmatullah Copyright nikzad.rahmatullah
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

هر از چند گاهی خبر تازه‌ای از مرگ یک روزنامه‌نگار از افغانستان به گوش می‌رسد، یک روز خانم مجری تلویزیون و حالا رحمت‌الله نیکزاد، خبرنگار و عکاس پیشکسوت غزنی. رئیس‌اجرایی انجمن «نی» می‌گوید آقای نیکزاد بارها تهدید شده اما نه حکومت محلی و نه حکومت مرکزی برای حفظ امنیت او کاری نکردند.

آگهی

گزارش از محمد عاطف آرین

رحمت الله نیکزاد، رییس اتحادیه خبرنگاران در غزنی و خبرنگار تلویزیون الجزیره و اسوشیتید پریس روز دوشنبه در شهر غزنی ترور شد.

یک روز پس از مرگ او «نی» همان نهاد حمایت‌کننده‌ رسانه‌های آزاد افغانستان در بیانیه‌ای مرگ این روزنامه‌نگار را محکوم کرد.

در بیانیه «نی‌» آمده است: «حکومت افغانستان در تامین امنیت خبرنگاران کوتاه آمده و این سبب شده است که دشمنان مردم افغانستان هرروز از جامعه‌ خبرنگاری قربانی بگیرند. نی از حکومت افغانستان مصرانه می‌خواهد تا به خواست مشروع جامعه خبرنگاری که همانا تامین امنیت خبرنگاران است، پاسخ بگوید.»

یورونیوز در همین زمینه با مجیب خلوتگر، رئیس‌اجرایی این نهاد گفت‌وگو کرده است.

نیکزاد از دیرباز تهدید می‌شد

آقای خلوتگر از تحریم حکومت افغانستان در صورت بی‌توجهی به وضعیت امنیتی روزنامه‌نگاران خبر داده است.

CREDIT NAI
مجیب خلوتگرCREDIT NAI

او در گفت‌وگو با یورونیوز به مرگ آقای نیکزاد اشاره کرد و گفت: «متاسفانه شاهد کشته شدن نیکزاد هستیم یکی از خبرنگاران برجسته و پیشکسوت در مناطق مرکزی افغانستان. دشمنان کوردل متاسفانه کارهای ایشان را بر نتابیدند. ایشان از دیرباز تهدید می‌شد اما نه حکومت محلی و نه حکومت مرکزی برای تامین امنیت ایشان کاری نکردند.»

او به طور مشخص درباره خواسته روزنامه‌نگاران از دولت افغانستان می‌گوید: «هرچه زودتر مساله را بررسی کرده و نتیجه آن را برای مردم افغانستان شریک بسازند و آنهایی که مسبب این کار بوده‌اند را به پنجه قانون بسپارند.»

«شاید به تحریم حکومت روی بیاوریم»

این کنشگر مدنی همچنین تاکید کرد: «اگر حکومت دنبال این مسائل نرود شاید یک روزی بیاید که خبرنگاران دست به اقداماتی بزنند که به نفع حکومت نباشد، منظورم از کاری که به نفع حکومت نباشد هدف ما این است که ما شاید مساله تحریم حکومت را مد نظر داشته باشیم.»

رحمت‌الله نیکزاد، خبرنگار وعکاس روز دوشنبه ۲۱ دسامبرتوسط افراد ناشناس در مقابل در خانه‌اش در ولایت غزنی کشته‌شد.

آقای نیکزاد در دو سال گذشته ریاست اتحادیه خبرنگاران غزنی را بر عهده داشت.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

روز جهانی آزادی مطبوعات؛ بورل: اروپا به حمایت از روزنامه‌نگاران مستقل ادامه می‌دهد

واکنش‌ها به قتل مجری سابق تلویزیون افغانستان؛ از نخست وزیر کانادا تا اتحادیه اروپا

گزارشگران بدون‌مرز: ایران سومین زندان روزنامه‌نگاران در جهان است