واکنش‌ها به قتل مجری سابق تلویزیون افغانستان؛ از نخست وزیر کانادا تا اتحادیه اروپا

واکنش‌ها به قتل مجری سابق تلویزیون افغانستان؛ از نخست وزیر کانادا تا اتحادیه اروپا
Copyright فیس‌بوک مینه منگل
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«مینه منگل روزنامه‌نگاری شجاع و مدافع زنان و دختران بود. فردی که کارش برای ارتقای برابری جنسیتی نه تنها در افغانستان بلکه در سراسر دنیا مهم بود. »

آگهی

کشته شدن مینه منگل مجری سابق تلویزیون افغانستان و مشاور پارلمانی با ۹ گلوله واکنش‌های زیادی را در افغانستان و جامعه جهانی برانگیخت.

بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی عکس او را منتشر و نسبت به این خشونت در پایتخت افغانستان انتقاد کرده‌اند.

مینه منگل، حدود ساعت هفت صبح روز شنبه (۲۱ثور/ ۲۱ اردیبهشت) هنگامی که از خانه به سمت محل کارش می‌رفت توسط افراد ناشناس موتورسوار هدف ۹ گلوله قرار گرفت و کشته شد.

واکنش‌ها به کشته شدن این خبرنگار سابق رسانه‌های تصویری افغانستان، فراتر از مرزهای این کشور نیز رفته است به‌طوریکه جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا در توئیتی در واکنش به این اتفاق نوشت: «مینه منگل روزنامه‌نگاری شجاع و مدافع زنان و دختران بود. فردی که کارش برای ارتقای برابری جنسیتی نه تنها در افغانستان بلکه در سراسر دنیا مهم بود. مرگ او یک فاجعه غیرقابل قبول است و ما باید باهم متحد شویم تا میراث او را زنده نگه داریم.»

از سوی دیگر، سفارت آمریکا در کابل هم در توئیتی به این موضوع واکنش نشان داد و نوشت: «ما از کشته شدن مینه منگل روزنامه‌نگار سابق در کابل متاسف شدیم. کار او و کار روزنامه‌نگاری در افغانستان برای موفقیت آینده این کشور ضروری است. باید از روزنامه‌نگاران محافظت شود.»

حساب کاربری «اتحادیه اروپا در افغانستان» در توئیتر نیز بلافاصله بعد از کشته شدن این روزنامه‌نگار به آن واکنش نشان داد و در توئیتی نوشت که ترور مینه منگل در کابل باعث شوک، غم و اندوه شده است. این نهاد ضمن همدردی با خانواده و دوستان خانم منگل خواستار تحقیقات سریع در این زمینه و محاکمه مجرمان شد.

دفتر حمایت از رسانه‌های آزاد افغانستان (نی) اعلام کرد که دولت این کشور باید مشخص کند که آیا قتل مینه منگل با کار رسانه‌ای او ارتباط داشته است یا نه.

دفتر نی، در عین حال افزایش خشونت‌ها علیه خبرنگاران را نگران‌کننده و تأسف‌بار عنوان کرد.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

زلما خروتی، گوینده تلویزیون لمر نیز در واکنش به قتل همکار سابقش، از تهدیدهای هر روزه خود خبر داده است و در فیس‌بوکش نوشت: «در کشوری که زندگی من به عنوان خبرنگار در خطر است، از دولت می‌خواهم تا نه تنها به کار ما اهمیت دهد بلکه از ما هم حفاظت کند.»

خانم منگل در شبکه‌های اجتماعی فعال بود و ۱۰ روز قبل از کشته شدنش در فیس‌بوک نوشت که زندگی‌اش در خطر است و تهدید شده است. او در این نوشته تاکید کرده است که به خدا ایمان دارد و زنان قوی هرگز از مرگ نمی‌هراسند.

منگل، در سال ۱۳۶۷ در ولایت پکتیا به دنیا آمد و ۱۰ سال در رسانه‌های گوناگون مانند تلویزیون‌های شمشاد، آریانا و لمر مجری برنامه‌های اجتماعی و فرهنگی فعالیت کرد. وی از دو سال پیش به سمت مشاور فرهنگی مجلس نمایندگان افغانستان منصوب شد.

اعضای خانوادۀ خانم منگل به رسانه‌های افغانستان گفته‌اند که دخترشان دو سال پیش ازدواج کرد اما به علت خشونت‌های خانوادگی از شوهرش جدا شد. به گفتۀ اعضای خانوادۀ مینه، او پیش از این نیز بارها تهدید شده بود.

طالب جان، پدر خانم منگل هم قتل دخترش را به شوهر سابقش نسبت می‌دهد و به سایت طلوع نیوز می‌گوید: «دو محکمه فیصله تفریق (مینه از شوهرش) را کردند؛ اینان (شوهر سابق) دختر مرا ربوده بودند به میرزکه. طبعأ همان‌ها این کار (قتل) را کرده‌اند.»

در همین حال، وزارت کشور افغانستان هم قتل مشاور پارلمان این کشور را به تنش‌های خانواده‌گی نسبت داده است.

طبق گزارش دفتر حمایت از رسانه‌های آزاد افغانستان، سال ۲۰۱۸ خون‌بار ترین سال برای رسانه‌های افغانستان بود به‌طوریکه ۲۰ خبرنگار و کارمند رسانه‌ای در این کشور کشته شدند و بیش از ۲۰۰ مورد خشونت علیه خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای به ثبت رسیده است.

بیشتر بخوانید:

سال ۲۰۱۸ سالی خونین برای رسانه‌های افغانستان

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پایان تشریح جسد آزاده نامداری؛ دادستانی تهران از تقویت فرضیه خودکشی خبر داد

مرگ روزنامه‌نگاران افغان؛ «نیکزاد از دیرباز تهدید می‌شد، کاری برای حفظ امنیتش نکردند»

داعش مسئولیت انفجار مرگبار اتوبوس کارمندان دولت در کابل را بر عهده گرفت