عزای عمومی در ارمنستان؛ پاشینیان و هزاران نفر بر سر مزار سربازان کشته شده در قره‌باغ حاضر شدند

پاشینیان نخست وزیر ارمنستان در مراسم گرامیداشت سربازان کشته شده در جنگ قره باغ
پاشینیان نخست وزیر ارمنستان در مراسم گرامیداشت سربازان کشته شده در جنگ قره باغ Copyright Tigran Mehrabyan/PAN Photo
Copyright Tigran Mehrabyan/PAN Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

هزاران نفر به رهبری نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان روز شنبه ۱۹ دسامبر (۲۹ آذر) برای گرامیداشت یاد سربازانی که در درگیری‌های شش هفته‌ای با جمهوری آذربایجان بر سر منطقه قره‌باغ کشته شدند، به خیابان‌های ایروان پایتخت ارمنستان آمدند و در نهایت بر سر مزار آن ها حاضر شدند.

آگهی

هزاران نفر در ایروان، پایتخت ارمنستان، روز شنبه ۲۹ آذر (۱۹ دسامبر ) و با حضور نیکول پاشینیان، نخست وزیر این کشور، یاد سربازانی را که در جنگ شش هفته‌ای با جمهوری آذربایجان بر سر منطقه قره‌باغ کشته شدند گرامی‌ داشتند و بر سر مزار آنان حاضر شدند.

پاشینیان پیش از راهپیمایی در یک پیام ویدئویی گفت: «تمام ملت یک کابوس را تجربه کرده است و می‌کند. گاهی اوقات به‌نظر می‌رسد که تمامی رویاهایمان از بین رفته و خوش‌بینی ما نیز نابود شده است.»

در حالی برای حدود ۳ هزار سرباز ارمنی کشته شده در درگیری‌های اخیر در ارمنستان سه روز عزای عمومی اعلام شده است که مخالفان خواستار کناره‌گیری پاشینیان از قدرت هستند چراکه از نظر آن‌ها توافق‌نامه آتش‌بس با جمهوری آذربایجان توافقی «تحقیرآمیز» بوده است.

AP Photo
نخستین روز عزای عمومی در ایروانAP Photo

در مراسم روز گذشته نیکول پاشینیان با همراهی مقام‌های عالی‌رتبه جمعیت را به سمت گورستان نظامی یرابلو در ایروان همراهی کرد.

مخالفان قصد داشتند که در همین روز راهپیمایی جداگانه برگزار کنند اما در نهایت تصمیم گرفتند روز ۲۲ دسامبر را روز اعتصاب ملی اعلام کنند.

دور جدید درگیری‌ها در منطقه قره‌باغ از روز ۲۷ سپتامبر (۶ مهر ) آغاز شد و پس از ۴۴ روز نبرد، توافق آتش بس با میانجیگری مسکو به امضا رسید و ارمنستان که در جنگ مغلوب شده بود چندین منطقه را که از حدود سه دهه پیش به کنترل خود در آورده بود به جمهوری آذربایجان واگذار کرد.

بدین ترتیب، علاوه بر چهار منطقه‌ای که جمهوری آذربایجان در جنگ بازپس گرفت، کنترل سه منطقه کَلبَجَر (کارواجار)، آغدام (آکنا) و لاچین (بردزور) که از زمان پایان جنگ در سال ۱۹۹۴ میلادی تحت تسلط ارمنستان بود، طبق توافق آتش‌بس بار دیگر به جمهوری آذربایجان واگذار شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فن درلاین، بورل و بلینکن با پاشینیان دیدار کردند؛ حمایت «همه‌جانبه» اتحادیه اروپا از ارمنستان

فرانسه با انعقاد قراردادهای نظامی با ارمنستان قدم در حیاط خلوت روسیه می‌گذارد

پیوند نظامی در سفر تاریخی وزیر دفاع فرانسه به ارمنستان؛ «آذربایجان برای جنگی تمام عیار آماده می‌شود»