ترکیه در واکنش به تحریم‌های اتحادیه اروپا: مغرضانه و غیرقانونی است

رجب طیب اردوغان
رجب طیب اردوغان Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بر اساس آنچه در بروکسل به تصویب رسید تحریم‌ها در حال حاضر تنها ماهیت انفرادی خواهند داشت و اتحادیه اروپا برای تحریم‌های فراگیرتر ماه مارس منتظر گزارش جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی این اتحادیه می‌ماند.

آگهی

ترکیه روز جمعه ساعاتی از پس حصول توافق میان رهبران اروپایی برای وضع تحریم بر ضد این کشور به تصمیم بروکسل واکنش نشان داد و آنرا «مغرضانه و غیرقانونی» خواند.

وزارت امور خارجه ترکیه با انتشار بیانیه‌ای در همین خصوص تصریح کرد: «ما رویکرد مغرضانه و نامشروع مشهود در جمع‌بندی نهایی نشست اتحادیه اروپا (در باره ترکیه) را رد می‌کنیم.»

از سوی دیگر رجب طیب اردوغان که روز چهارشنبه گذشته تحریم احتمالی کشورش از سوی اتحادیه اروپا را کم اهمیت جلوه داده بود پس از انتشار خبر توافق سران اروپایی برای اعمال تحریم‌های انفرادی گفت که جمع بندی نهایی گفتگوها در بروکسل انتظارات سران برخی از کشورها را برآورده نکرد.

آقای اردوغان یادآور شد که برخی کشورها که به گفته او «مطالبات بر حقی» نداشتند، نتوانستند به خواست و انتظار خود برای تحریم ترکیه دست یابند.

این واکنش در حالی صورت می‌گیرد که سران بیست و هفت کشور عضو اتحادیه اروپا در نشست پنجشنبه شب خود توافق کردند که ترکیه را به دلیل «اقدامات غیرقانونی و تهاجمی» در شرق مدیترانه تحت تحریم قرار دهند.

بر اساس آنچه در بروکسل به تصویب رسید تحریم‌ها در حال حاضر تنها ماهیت انفرادی خواهد داشت و اتحادیه اروپا برای تحریم‌های فراگیرتر ماه مارس منتظر گزارش جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی این اتحادیه می‌ماند.

به گفته منابع دیپلماتیک در بروکسل، فهرست افرادی که در فعالیت‌های اکتشاف و حفاری میادین گازی واقع در آب‌های مورد مناقشه شرق مدیترانه نقش داشته و باید تحت تحریم قرار گیرند برای تایید نهایی طی هفته‌های آینده در اختیار اعضای اتحادیه اروپا قرار خواهد گرفت.

عملیات اکتشاف و حفاری منابع گازی در مناطق مورد مناقشه دریایی با یونان و قبرس سبب شد تا آنکارا در کانون تنش در این منطقه قرار گیرد؛ مسئله‌ای که پیش‌تر بارها هشدار‌های جدی سران کشورهای اروپایی را به همراه داشت.

گفته می‌شود که در نشست پنجشنبه شب سران اتحادیه اروپا برخی کشورها خواهان تحریم‌های فراگیرتر در بخش‌های فعال ترکیه و نیز تحریم تسلیحاتی این کشور بودند اما این پیشنهاد با موافقت جمعی همراه نشد.

این همان نکته‌ای که رئیس جمهوری ترکیه در واکنش خود به آن گفته است: «برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا با پیروی از عقل سلیم و رویکرد مثبت‌شان این طرح (درخواست تحریم ترکیه) را خنثی کردند.»

رجب طیب اردوغان همچنین مدعی شده که کشورش «حق و حقوق زیادی دارد» که به اعتقاد وی «کشورهای عضو اتحادیه اروپا باید آنها را به ترکیه ارائه کنند.»

آقای اردوغان در ادامه تاکید کرده همانطور که انتظارات برخی کشورها برای تحریم ترکیه در نشست پنجشنبه شب به بار ننشست، در نشست ماه مارس سال آینده میلادی نیز که اعضای اتحادیه اروپا برای بررسی اوضاع و تصمیم‌گیری جدید گرد‌هم می‌آیند «تصمیمی اتخاذ نخواهد شد.»

به توئیتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ترکیه: در راه ترمیم روابط با اتحادیه اروپا گام برمی‌داریم

ترکیه از آغاز تأسیس مرکز مشترک نظارت بر آتش بس قره باغ با روسیه خبر داد

اردوغان: مسئول تنش‌های اخیر خاورمیانه نتانیاهو است؛غرب در برابر حمله اسرائیل به سفارت ایران سکوت کرد