مردان مبتلا به کرونا سه‌ برابر بیشتر از زنان در بخش مراقبت‌های ویژه بستری می‌شوند

مردان بیش از زنان در بخش مراقب‌های ویژه به خاطر کرونا بستری می‌شوند
مردان بیش از زنان در بخش مراقب‌های ویژه به خاطر کرونا بستری می‌شوند Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

طبق مطالعه‌ای که تفاوت‌های بیولوژیکی زنان و مردان در بیماری کووید-۱۹ را بررسی کرده، مشخص شده است که مردان مبتلا به ویروس کرونا سه برابر بیشتر از زنان در بخش مراقبت‌های ویژه بستری می‌شود و احتمال مرگ آن‌ها بر اثر این بیماری نیز بیشتر است.

آگهی

طبق مطالعه‌ای که تفاوت‌های بیولوژیکی زنان و مردان در بیماری کووید-۱۹ را بررسی کرده، مشخص شده است که مردان مبتلا به ویروس کرونا سه برابر بیشتر از زنان در بخش مراقبت‌های ویژه بستری می‌شود و احتمال مرگ آن‌ها بر اثر این بیماری نیز بیشتر است.

از زمان شیوع ویروس کرونا در دنیا، متخصصان تعداد بیشتری از موارد شدید کووید-۱۹ را در بین مردان مشاهده کرده‌اند.

نویسندگان تحقیقی که روز چهارشنبه ۹ دسامبر (۱۹ آذر) در مجله نیچر کامیونیکیشن منتشر شده است برای به دست آوردن اطلاعات دقیق‌تر، داده‌های مربوط به بیماری کووید-۱۹ در ۴۶ کشور جهان و ۴۴ ایالت آمریکا را از تاریخ یک ژانویه تا یک ژوئن ۲۰۲۰ که شامل ۳.۱ میلیون مورد تایید شده بود بررسی کردند.

طبق این داده‌ها هیچ تفاوتی بین زن و مرد در آلوده شدن به این ویروس وجود ندارد به طوریکه نیمی از موارد تایید شده ابتلا به کرونا را مردان تشکیل می‌دهند.

با این حال احتمال بستری شدن یک بیمار مرد در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان تقریبا سه برابر (۲.۸۴ برابر) بیشتر از بیمار زن است و احتمال مرگ در بیماران مرد ۱.۳۹ برابر بیشتر از بیماران زن است.

بر اساس گزارش منتشر شده، این پدیده «جهانی» است و به استثنای چند مورد که بر مطالعه تاکید دارند، اغلب این موضوع را با عوامل بیولوژیکی توضیح می‌دهند.

طبق مطالعات دیگری که پیش از این منتشر شده است، نویسندگان تحقیق جدید می‌گویند که زنان به طور طبیعی اینترفرون نوع یک بیشتری تولید می‌کنند. اینترفرون نوع یک ماده‌ای است که پاسخ ایمنی غیرطبیعی را در نوع شدید کووید-۱۹ محدود می‌کند. همچنین این پروتئین (اینترفرون نوع یک) سلول‌های تی بیشتری تولید می‌کند تا سلول‌های آلوده را از بین ببرد.

همچنین اعتقاد بر این است که وجود هورمون زنانه استرادیول در زنان محافظت بیشتری در برابر عفونت ایجاد می‌کند. این مطالعه می‌گوید تستوسترون برخلاف هورمون استرادیول، می‌تواند پاسخ ایمنی در مردان را محدود کند.

با این حال محققان این مطالعه می‌گویند که از نظر جنسیت بین افراد مبتلا به بیماری‌های فشار خون و دیابت که در آن‌ها خطر ابتلا به نوع شدید کووید-۱۹وجود دارد، تفاوت عمده‌ای مشاهده نمی‌شود.

افرادی که این تحقیق را انجام داده‌اند می‌گویند که گرچه همچنان به مطالعات بیشتری نیاز است اما این داده‌ها برای مدیریت بالینی کووید-۱۹ تاثیراتی خواهد داشت.

دکتر کیت وب از دانشگاه کیپ‌تاون در آفریقا به خبرگزاری فرانسه گفت: «این داده‌ها می‌تواند به پزشکان کمک کند تا متوجه باشند که جنسیت یک عامل خطر واقعی برای نوع شدید بیماری در زمان مراقبت از مبتلایان به کووید-۱۹ است.»

وی به رابطه جنسیت و پاسخ به واکسن کرونا گفت: «واکسن‌های دیگر [واکسن‌های غیر از واکسن کرونا] بسته به جنسیت پاسخ‌های مختلف نشان داده‌اند. اما اینکه آیا این مورد درباره واکسن کرونا صدق می‌کند باید منتظر ماند اما امیدواریم که مطالعه ما بر لزوم گنجاندن جنسیت به‌عنوان یک متغیر در تحقیقات واکسن تاکید بیشتری کند.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کرونا در اروپا؛ آمار بی‌سابقه در آلمان و طرح فرانسه برای تشکیل تیم‌های سیار

زن ۹۹ ساله کرونا را شکست داد

اعضای سازمان جهانی بهداشت بر سر مقابله با همه‌گیری‌های آینده به توافق نرسیدند