انتخابات ونزئلا؛ مادورو بر پارلمان استیلا یافت

نیکلاس مادورو
نیکلاس مادورو Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رئیس شورای ملی انتخابات در ونزوئلا روز دوشنبه اعلام کرد که ائتلاف حامی نیکلاس مادورو، رئیس جمهوری این کشور بیش از ۶۷ درصد از پنج میلیون و دویست هزار رای ریخته شده به صندوق‌ها را از آن خود کرده است.

آگهی

نتیجه انتخابات پارلمانی در ونزوئلا که برغم نرخ بالای عدم مشارکت با پیروزی احزاب حامی نیکلاس مادورو به پایان رسید از قدرت گرفتن بیشتر رئیس جمهوری این کشور حکایت دارد.

با مشخص شدن نتیجه انتخابات قانون‌گذاری، تنها نهادی که از سیطره نفوذ دولت ونزوئلا خارج بود و اپوزیسیون کنترل آن را در دست داشتند تحت تسلط و استیلای مادورو قرار گرفت.

انتخابات روز یکشنبه در حالی برگزار شد که شمار بسیار زیادی از واجدان شرایط در آن شرکت نکردند و جامعه بین‌المللی نیز به آن استقبال نشان نداده بود.

ایندیرا آلفونسو،‌ رئیس شورای ملی انتخابات در ونزوئلا روز دوشنبه اعلام کرد که ائتلاف حامی نیکلاس مادورو، رئیس جمهوری این کشور بیش از ۶۷ درصد از پنج میلیون و دویست هزار رای ریخته شده به صندوق‌ها را از آن خود کرده است.

به گفته این مسئول برگزاری انتخابات در ونزوئلا آندسته از احزاب اپوزیسیون که در انتخابات شرکت کرده بودند تنها ۱۸ درصد آرا را کسب کرده‌اند.

رئیس شورای ملی انتخابات ونزوئلا اما در خصوص نحوه توزیع ۲۷۷ کرسی پارلمان که قرار بود بر اساس رای بیست میلیون ثبت نام کننده در انتخابات بین احزاب و جناح‌های سیاسی تقسیم شود، توضیحی نداد.

AP Photo
بانوی اول ونزوئلا رای خود را به صندوق می اندازدAP Photo

عدم مشارکت کم سابقه اپوزیسیون

گفتنی است خوان گوایدو، رهبر اپوزیسیون ونزوئلا که حکومت نیکلاس مادورو را نامشروع و غیرقانونی می‌داند پیش‌تر خواستار تحریم انتخابات قانون‌گذاری در کشورش شده بود.

همزمان، دعوت احزاب اصلی اپوزیسیون برای «درخانه ماندن» شهروندان به صورتی کم سابقه مورد استقبال قرار گرفت تا نرخ بسیار بالای ۶۹ درصدی عدم مشارکت در این انتخابات به ثبت برسد.

خوان گوایدو، رهبر مخالفان دولت ونزوئلا که حمایت بیش از پنجاه کشور از جمله ایالات متحده را به همراه دارد و خود را رئیس جمهوری موقت کشورش معرفی کرده، معتقد است که عدم مشارکت گسترده در انتخابات قانون‌گذاری از پیش کاملا مشهود بود.

به گفته آقای گوایدو «انتخابات روز یکشنبه نشان داد که مردم ونزوئلا به مادورو و رویکرد همراه با کلاه‌برداری‌ و تلقب او پشت کرده‌اند.»

اپوزیسیون ونزوئلا در جریان انتخابات قانون‌گذاری سال ۲۰۱۵ که به سلطه پانزده ساله چاویست‌ها بر پارلمان این کشور پایان داد تا میزان ۷۱ درصد در فرایند رای‌گیری مشارکت کرده بودند.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه دولت کنونی ایالات متحده روز یکشنبه با انتشار توییتی انتخابات قانون‌گذاری در ونزوئلا را به «حقه و خیمه‌شب بازی» تشبیه کرده بود.

وزیر خارجه آمریکا در این پیام تاکید کرد: «نتایج اعلام شده از سوی دولت نامشروع نیکلاس مادورو منعکس کننده خواست و اراده مردم این کشور نیست.»

این موضع قابل پیش‌بنی در مقابل واکنش وزیر امور خارجه ونزوئلا را به همراه داشت که همتای آمریکایی خود را یک «زامبی» توصیف کرد.

خورخه آرئازا سپس با اشاره به شکست دونالد ترامپ در انتخابات اخیر ریاست جمهوری در ایالات متحده نوشت که امیدوار است «دیپلماسی خیلی زود به وزارت امور خارجه آمریکا و کاخ سفید باز گردد.»

واکنش منفی کشورهای آمریکایی به نتیجه انتخابات ونزوئلا

علاوه بر واشنگتن، سازمان کشورهای آمریکایی نیز اعتبار انتخابات قانون‌گذاری در ونزوئلا را زیر سوال برد و اعلام کرد که نتیجه این انتخابات را که اتحادیه اروپا خواستار به تعویق‌ افتادن آن بود به رسمیت نمی‌شناسد و آنرا فاقد شفافیت و اعتبار می‌داند.

از سوی دیگر ارنستو آراخو، وزیر امور خارجه برزیل انتخابات قانون‌گذاری ونزوئلا را «مضحکه انتخاباتی» نامید و یادآور شد که «دیکتاتوری نیکلاس مادورو با این انتخابات در پی مشروعیت بخشیدن به قدرت خود بوده است.»

کشورهای کانادا، کلمبیا، کاستاریکا و پاناما نیز روز یکشنبه اعلام کردند که نتیجه انتخابات قانون‌گذاری در ونزوئلا را به رسمیت نمی‌شناسند.

آگهی

به توئیتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سفیر آمریکا در ونزوئلا پس از یک دهه تعیین شد؛ سفیری که به کاراکاس نمی‌رود

وزیر خارجه ونزوئلا: مانند دوران فرمانده چاوز به رابطه با ایران مفتخریم برادر ظریف

اخراج چهره مخالف ونزوئلا از کلمبیا؛ گوایدو: آزار و اذیت مادورو به بوگوتا رسیده است