ترکی فیصل: اسرائیلی‌ها هر طور دلشان بخواهد خانه‌ها را ویران و هرکسی را که بخواهند می‌کشند

INTERNATIONAL INSTITUTE FOR STRATEGIC STUDIES
INTERNATIONAL INSTITUTE FOR STRATEGIC STUDIES Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ترکی فیصل، از اعضای خاندان سلطنتی آل سعود و رئیس سابق سازمان اطلاعات عربستان، نقدهای تندی را خطاب به مقام‌های اسرائیلی در موضوع نقض حقوق فلسطینی‌ها مطرح کرد.

آگهی

ترکی فیصل، یکی از اعضای خاندان سلطنتی آل سعود و رئیس سابق سازمان اطلاعات عربستان، نقدهای تندی را خطاب به مقام‌های اسرائیلی در موضوع نقض حقوق فلسطینی‌ها مطرح کرد.

این شاهزاده سعودی روز یکشنبه در اجلاس امنیتی بحرین که با حضور مجازی وزیر خارجه اسرائیل برگزار می‌شد به شدت از اسرائیل انتقاد کرد.

آقای فیصل در سخنرانی‌اش تاکید کرد: «آنها [اسرائیلی‌ها] ادعا می‌كنند كه می‌خواهند با عربستان سعودی دوست باشند و با این وجود دولت‌های اسرائیلی آخرین بخش‌های استعمارگر غرب در خاورمیانه به شمار می‌آیند.»

اشاره ترکی فیصل به ساخت دیوارآپارتاید توسط اسرائیلی‌ها

او به اعلامیه بالفور اشاره کرد و افزود: «از زمان اعلامیه بالفور آنها بعد از سال ۱۹۴۸ به زور ساكنان فلسطین را بیرون كردند. آنها روستاهای فلسطینیان را به آتش کشیدند. آنها همین رسوایی پس از جنگ ۱۹۷۶ تکرار کردند، زمانی که بیشتر ساکنان آنچه پس از جنگ ۱۹۴۸ باقی مانده بود به همان اندازه از سرزمین‌های خود بی‌بهره بودند. با وجود اینکه قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل مالکیت بر سرزمین‌ها به زور سلاح را رد کرده بودند اما هیچیک از دولت‌های اسرائیلی به این مساله توجهی نکردند.»

به گفته این سیاستمدار عربستانی «آنها به استعمار بیشتر سرزمین‌های اشغال شده در سال۱۹۶۷ مخالف کنوانسیون ژنو که تغییر وضعیت سرزمین‌های اشغالی را ممنوع می‌کند، ادامه دادند، علاوه بر این به ساخت دیواری پرداختند، دیواری به نام آپارتاید تا از بازگشت ساکنان سرزمین‌های تحت استعمار آنها به دارایی‌های دزدیده ‌شده‌شان جلوگیری کنند.»

انتقاد اشکنازی به سخنان ترکی فیصل

آقای فیصل همچنین گفت: «دیوان بین‌المللی دادگستری حکمی مبنی بر غیرقانونی بودن جنگ صادر کرد، آنها این حکم را نادیده گرفتند و با این وجود دولت‌های اسرائیلی هزاران نفر از ساکنان سرزمین‌های تحت استعمار خود را دستگیر کرده و آنها را در اردوگاه‌های کار اجباری تحت شدیدترین اتهامات امنیتی زندانی کردند، پیر و جوان، زن و مردی که بدون اجرای عدالت در حال پوسیدن هستند. آنها هر طور دلشان بخواهد خانه‌ها را ویران و هرکسی را که بخواهند می‌کشند.»

گبی اشکنازی، وزیر خارجه اسرائیل نیز که به طور مجازی در این نشست حضور یافته بود پس از پایان یافتن سخنان آقای فیصل اعلام کرد: «متاسفانه سخنان نماینده عربستان در این نشست [ترکی فیصل] مخالف روح و تغییرات در حال شکل‌گیری در خاورمیانه است.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سفارت اسرائیل در امارات گشایش یافت؛ تل‌آویو بدنبال ایجاد کنسولگری در دبی

«دیدار پنهانی» نتانیاهو با بن‌سلمان؛ عربستان تکذیب اما وزیر آموزش اسرائیل تایید کرد

حمایت مشروط ریاض از توافق با اسرائیل؛ عربستان: باید در مذاکره آمریکا و ایران مشارکت داشته باشیم