با وجود مخالفت دولت، مجلس ایران کلیات طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را تصویب کرد

parliran.ir
parliran.ir Copyright صحن علنی مجلس شورای اسلامی
Copyright صحن علنی مجلس شورای اسلامی
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«درباره این طرح، دولت نظرات خود را بیان کرده و به صراحت تاکید کرده که موافق آن نیست. چرا که این طرح ضروری و مفید نیست و معلوم نیست حقوق ملت با آن محقق شود. متاسفیم نظرات ما منعکس نشده و مجلس مسیر دیگری را طی کرده است.»

آگهی

مجلس شورای اسلامی روز سه‌شنبه کلیات طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» را با ۲۵۱ رای موافق تصویب کرد.

بنا بر اعلام ابوالفضل عمویی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس این طرح چند هدف را دنبال می‌کند و اولین هدف، باز شدن قفل‌هایی است که بر صنعت هسته‌ای کشور زده شده است. او تاکید کرد نه تنها برنامه هسته‌ای ایران باید پیش رود، بلکه انتظار می‌رود با تصویب این طرح، این برنامه تقویت شود و روند آن سرعت یابد.

خبرگزاری فارس به نقل از عمویی دومین هدف از تصویب این طرح را «مقابله با تحریم‌هایی که از سوی کشورهای غربی به جمهوری اسلامی اعمال می‌شود» اعلام کرد. او گفت: «تحریم علیه ملت ایران رفتار بی‌هزینه‌ای نخواهد بود؛ ضمن اینکه تغییر محاسبات دشمنان هدف طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها است و باید به نحوی پیش برویم که نه فقط اعمال تحریم را برای آنها هزینه‌مند کنیم بلکه نشان دهیم تخریب امنیت مردم و کشتن شهدای دانشمندمان و مقام سیاسی معاون وزیر دفاع، رفتار بی‌هزینه‌ای نخواهد بود.»

ایسنا نیز با اشاره به ماده ۶ این طرح می‌نویسد در صورت عدم اجرای کامل تعهدات کشورهای ۱+۴ در قبال ایران و عادی نشدن روابط کامل بانکی و عدم رفع موانع صادرات و فروش نفت ایران دو ماه پس از تصویب این قانون، دولت موظف شده تا اجرای داوطلبانۀ پروتکل الحاقی را متوقف کند.

مخالفت دولت با طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها

نمایندگان مجلس در حالی روز سه‌شنبه این طرح را به تصویب رساندند که دولت مخالفت خود را با آن اعلام کرده بود.

ایرنا به نقل از سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه می‌نویسد: «درباره این طرح، دولت نظرات خود را بیان کرده و به صراحت تاکید کرده که موافق آن نیست. چرا که این طرح ضروری و مفید نیست و معلوم نیست حقوق ملت با این طرح محقق شود... متاسفیم نظرات ما منعکس نشده و مجلس مسیر دیگری را طی کرده است. امیدواریم نظرات کارشناسی وزارت خارجه لحاظ شود.»

خطیب‌زاده درباره اعمال محدودیت برای بازرسی‌ها در چهارچوب این طرح و ربط بازرسی‌ها با ترور شهید فخری‌زاده نیز گفت: «برخی ادعاها ربطی به همدیگر ندارد. شهید فخری‌زاده در سال‌های میانی دهه ۸۰ در برخی از ادعاهای منافقین اسمشان برده شد و در قطعنامه ۱۷۴۷ در سال ۸۶ نامشان در لیست تحریم رفت که به واسطه برجام نامشان از تحریم خارج شد... وصل کردن یک موضوع به یک موضوع غیرمرتبط، از همان مواردی است که وزیر امور خارجه در اینستاگرام خود بیان کرد. شهید فخری‌زاده در پشت پرده کمک‌کننده برجام بودند و ادعاهایی مطرح می‌شود که معلوم نیست سر آن کجاست... ما مصوبه‌ای در شورای عالی امنیت ملی درخصوص اقدامات متقابل داریم که باید در همان چارچوب عمل کنیم... ما در چارچوب ان‌پی‌تی با آژانس همکاری می‌کنیم و اجازه بیشتر دسترسی نمی‌دهیم. رابطه ما فنی است و امیدواریم رابطه آژانس فنی باقی بماند.»

علی ربیعی: عدم اجرای پروتکل الحاقی منجر به دائمی شدن تحریم‌ها می‌شود

علی ربیعی، سخنگوی دولت در واکنش به مصوبه روز سه‌شنبه مجلس اعلام کرد: «به نظر دولت، موضوع از اختیارات شورای عالی امنیت ملی است و مسئولیت هرگونه تصمیم درباره برجام و برنامه‌های هسته‌ای براساس اصل ۱۷۶ قانون اساسی فرا قوه‌ای بوده است، هیچ نهاد و قوه‌ای به تنهایی نمی‌تواند خارج از این چارچوب اقدام کند. به نظر می‌رسد مجلس هم نمی‌تواند در این موضوعات وارد شود و قطعا شورای نگهبان در مورد این طرح به این موارد توجه خواهد کرد و به محدودیتهای قانونی، ملاحظات و مصلحت‌های ملی توجه خواهد شد.»

بنا بر گزارش ایسنا آقای ربیعی افزود: «آنچه در عنوان طرح نمایندگان محترم آمده، برداشتن تحریم‌ها است. انباشت اورانیوم با غنای ۲۰ درصد و همینطور عدم اجرای پروتکل الحاقی منجر به دائمی شدن تحریم‌ها می‌شود... ما قبل از برجام، پروتکل الحاقی را اجرا نمی‌کردیم و صدها کیلوگرم اورانیوم با غنای ۲۰ درصد در اختیار داشتیم اما همچنان ذیل سخت‌ترین تحریم‌های چندجانبه شورای امنیت سازمان ملل متحد بودیم.»

او افزود: «اگر هدف از طرح آنطور که در عنوان آن آمده اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها باشد، بر اساس تجربه های پیشین، این طرح (شامل کیفیت غنی سازی و عدم اجرای پروتکل الحاقی) کمکی به لغو تحریم‌ها نمی‌کند.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تشییع فخری‌زاده در تهران؛ ایران می‌گوید سرنخ‌هایی از عاملان حمله به دست آورده است

فایننشال‌تایمز: صادرات نفت ایران به بالاترین میزان در ۶ سال گذشته رسید

چرا آمریکا نمی‌تواند در پاسخ به حمله ایران به اسرائيل تحریم‌های نفتی علیه تهران را شدت بخشد؟