بریتانیا در اعتراض به کیفرخواست جدید علیه نازنین زاغری سفیر ایران را احضار کرد

ریجارد رتکلیف همسر نازنین زاغری مقابل سفارت ایران
ریجارد رتکلیف همسر نازنین زاغری مقابل سفارت ایران Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در بریتانیا روز پنجشنبه از سوی توماس درو، مدیر بخش خاورمیانه وزارت خارجه بریتانیا به این وزارتخانه احضار شد تا «نگرانی جدی» لندن نسبت به سرنوشت نامعلوم خانم زاغری را به کشورش منتقل کند.

آگهی

وزارت خارجه بریتانیا روز پنجشنبه سفیر ایران در این کشور را در اعتراض به محاکمه مجدد نازنین زاغری رتکلیف احضار کرد.

لندن سرنوشت نامعلوم خانم زاغری را که پس از جلسه رسیدگی به اتهامات تازه وی در دادگاه روز دوشنبه ممکن است بار دیگر راهی زندان شود، «غیرقبول» خوانده است.

نازنین زاغری، کارمند بنیاد تامسون رویترز، نهاد خیریه آژانس خبری رویترز آوریل سال ۲۰۱۶ پس از سفری به ایران که گفته می‌شود برای دیدار با خانواده صورت گرفته بود همراه با دخترش دستگیر و بازداشت شد.

وی که پیش‌تر به اتهام جاسوسی و تلاش برای سرنگونی نظام به پنج سال زندان محکوم شده به گفته همسرش ریچارد رتکلیف برای کیفرخواستی تازه روز دوشنبه به دادگاه احضار شده است.

نازنین زاغری همواره اتهامات مطرح علیه وی را رد کرده و همسرش نیز بارها مدعی شده که ایران از وی به عنوان گروگان برای باج‌گیری از بریتانیا استفاده می‌کند.

ریچارد رتکلیف، ضمن درخواست از لندن برای حمایت از این شهروند دو تابعیتی ایرانی بریتانیایی با انتشار بیانیه‌ای تصریح کرد: «در ماه‌های گذشته این موضوع به طور فزاینده‌ای روشن شد که نازنین گروگان است و از او به عنوان اهرم فشار برای دریافت بدهی بریتانیا به ایران استفاده می‌شود.»

دومینیک راب، وزیر امور خارجه بریتانیا به تازگی در گفتگو با شبکه خبری بی بی سی، محاکمه جدید و بازگشت احتمالی نازنین زاغری به زندان را «توجه‌ناپذیر و کاملا غیرقابل قبول» خواند و گفت که کشورش موضع خود را در سطح سفرا چه در لندن و چه در تهران به روشنی به جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است.

آقای راب همچنین ضمن تاکید بر اینکه «ما خواهان بهبود روابط میان بریتانیا و ایران هستیم»، هشدار داد: « اگر نازنین به زندان بازگردد ، این بحث ها و مبانی این بحث ها كاملاً تغییر خواهد کرد.»

در همین راستا حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در بریتانیا روز پنجشنبه از سوی توماس درو، مدیر بخش خاورمیانه وزارت خارجه بریتانیا به این وزارتخانه احضار شد تا «نگرانی جدی» لندن نسبت به سرنوشت نامعلوم خانم زاغری را به کشورش منتقل کند.

نازنین زاغری در حالی برای کیفرخواستی جدید دوباره به داگاه احضار شده که به گفته همسرش دولت ایران و بریتانیا بر سر یک بدهی قدیمی به مبلغ ۴۰۰ میلیون پوند (حدود ۴۳۲ میلیون یورو) با موضوع خرید تانک همچنان با یکدیگر اختلاف دارند. این در حالیست که ایران به دفعات تاکید کرده که پرونده خانم زاغری ارتباطی با طلب این کشور از بریتانیا ندارد.

خانم زاغری از ابتدای امسال به دلیل شرایط ویژه ناشی از همه‌گیری بیماری کووید۱۹ اجازه یافت به صورت موقت از زندان خارج شود. وی هم اکنون دوران مرخصی حین بازداشت را سپری می‌کند و با پابند الکترونیکی

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

وزیر خارجه بریتانیا رفتار ایران با نازنین زاغری را مصداق «شکنجه» دانست

یک سال زندان، یک سال ممنوع الخروجی؛ رای پرونده دوم نازنین زاغری صادر شد

رد درخواست تجدید نظر «عروس داعش»؛ دادگاه بریتانیا حکم سلب تابعیت شمیمه بیگم را تایید کرد