نبرد ناگورنو-‌قره‌باغ؛ نیروهای ارمنی از شهر استراتژیک «قبادلی» عقب‌نشینی کردند

Azerbaijan's Defense Ministry
Azerbaijan's Defense Ministry Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بنا بر اعلام آرتسرون هوانسیان، نماینده وزارت دفاع ارمنستان نیروهای ارمنی حاضر در شهر قبادلی «برای جلوگیری از افزایش تلفات» تصمیم به ترک این منطقه گرفته‌اند.

آگهی

ارمنستان شب گذشته تایید کرد که در پی نقض دوبارۀ توافق آتش‌بس میان طرفین درگیری در منطقۀ قره باغ و ادامه پیشروی نیروهای آذربایجان، نیروهای ناگورنو-‌قره‌باغ مجبور به تخلیۀ شهر استراتژیک «قبادلی» شده‌اند که در حدفاصل منطقه درگیری و مرز ایران قرار دارد.

اهمیت این شهر از آن روست که سد سوگووشان (ماداغیس) در این منطقه قرار دارد و کنترل آن، برای تامین آب مورد نیاز منطقه حیاتی است.

به این ترتیب سومین توافق آتش‌بس ناگورنو-‌قره‌باغ که این‌بار با میانجی‌گیری ایالات متحده آمریکا حاصل شده بود نیز شکسته شد. دو آتش‌بس پیشین با واسطه‌گری روسیه برقرار شدند؛ اگرچه دوامی نداشتند.

بنا بر اعلام آرتسرون هوانسیان، نماینده وزارت دفاع ارمنستان نیروهای ارمنی حاضر در شهر قبادلی «برای جلوگیری از افزایش تلفات» تصمیم به ترک این منطقه گرفته‌اند.

درگیری‌ها بامداد سه‌شنبه در امتداد خط مقدم منطقۀ مورد مناقشه همچنان ادامه داشت و توپخانه‌های هر دو سوی درگیری، به بمباران نواحی طرف مقابل ادامه دادند.

بنا بر اعلام وزارت دفاع دولت خودخواندۀ ناگورنو-‌قره‌باغ، گلوله‌ها در شهرهای مارتاكرت و مارتونی همچنین در برخی روستاهای بخش شمالی منطقه عسکران فرود آمده‌اند.

وزارت دفاع آذربایجان نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که شهرک‌ها و مواضع نیروهایش در نزدیکی خط مقدم هدف شلیک ارمنی‌ها قرار گرفته و نبرد در خوجاوند، فضولی و قبادلی ادامه دارد.

خبرگزاری آناتولی ترکیه نیز به نقل از وزارت دفاع جمهوری آذربایجان نوشت که در جریان این درگیری‌ها «ارتش آذربایجان، مقر فرماندهی لشکر هیجدهم پیاده‌نظام موتوریزه ارتش ارمنستان را منهدم کرد و فرمانده ستاد این لشکر در میان سربازان ارمنستان کشته شد.»

این احتمال وجود دارد که تداوم درگیری‌ها در منطقه کوهستانی ناگورنو-‌قره‌باغ، که بخشی از خاک آذربایجان اما تحت کنترل اکثریت ارمنی ساکن در آن است، باعث رویارویی مستقیم ترکیه و روسیه گردد.

تا کنون درگیری نیروهای آذربایجان که از حمایت ترکیه برخوردارند، با جدایی‌طلبان ناگورنو-‌قره‌باغ که از پشتیبانی ارمنستان بهره‌مندند، صدها کشته برجای گذاشته و این درگیری به بدترین نبرد منطقه در دهه‌های اخیر تبدیل شده ست.

این نگرانی نیز وجود دارد که افزایش پیشروی نیروهای آذربایجان، رسیدن به راه حلی دیپلماتیک برای پایان دادن به این درگیری‌های خونین را سخت‌تر کند. باکو به همراه ترکیه تا کنون هر راه حلی را که در آن به ارمنی‌های ناگورنو-‌قره‌باغ اجازه می‌داد کنترل این منطقه را در دست داشته باشند، رد کرده است.

ارمنستان نیز در مقابل تاکید دارد که این منطقه، بخشی از میهن تاریخی ارمنی‌ها است و در وضعیتی که اقوام ارمنی ناگورنو-‌قره‌باغ نیاز به محافظت دارند، حاضر به ترک آنجا نیست.

قرار است گروه مینسک که توسط آمریکا، فرانسه و روسیه رهبری می‌شود، روز ۲۹ اکتبر در ژنو با حضور وزرای خارجه ارمنستان و آذربایجان تشکیل جلسه دهد. ترکیه خواستار آن شده که در جریان رسیدگی به این مناقشه، برای آنکارا نقش بیشتری قائل شوند.

گروه مینسک در سال ۱۹۹۲ میلادی در جریان کنفرانس امنیت و همکاری در اروپا (CSCE) که اکنون سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSCE) نام گرفته، تشکیل شد و موظف بود آذربایجان و ارمنستان را به مذاکره برای جستجوی یک راه حل صلح‌آمیز در موضوع قره‌باغ تشویق کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مشاهدات خبرنگار رویترز در قره‌باغ‌: اجساد سربازان و خودروهای سوخته طول جاده را پوشانده بود

جمهوری آذربایجان دو دیپلمات فرانسوی را اخراج کرد

الهام علی‌اف پرچم جمهوری آذربایجان را در پایتخت قره‌باغ برافراشت