چین: به مذاکرات سه‌جانبۀ «به اصطلاح» کنترل تسلیحاتی با آمریکا و روسیه نمی‌پیوندیم

AP Photo
AP Photo Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دیپلمات ارشد چینی می‌گوید اصرار آمریکا به حضور پکن در مذاکرات «به اصطلاح» کنترل تسلیحاتی، اقدامی برای فرافکنی و فرار واشنگتن از ایفای مسئولیت‌های بین‌المللی است.

آگهی

رئيس هیأت چین و معاون نماینده دائمی این کشور در سازمان ملل روز دوشنبه ۱۳ اکتبر اعلام کرد که کشورش به مذاکرات کنترل تسلیحاتی روسیه و آمریکا نمی‌پیوندد چرا که به باور پکن، ایالات متحده قصد دارد از این طریق از مسئولیت‌های خود در زمینه خلع سلاح هسته‌ای خودداری کند.

گنگ شوآنگ با انتقاد از طرح آمریکا برای انجام مذاکرات سه‌جانبه با روسیه و چین برای کنترل تسلیحات، این طرح ‌را یک ترفند برای خودداری آمریکا از انجام وظایف خود در زمینه خلع سلاح هسته‌ای دانست.

گنگ شوآنگ، روز دوشنبه با اعلام این مطلب افزود: «ایالات متحده، چین را سومین قدرت هسته‌ای بزرگ هسته‌ای جهان نامید تا رقابت تسلیحاتی هسته‌ای بین ایالات متحده، روسیه و چین را جنجالی کند. آنها با پیشنهاد مذاکرات به اصطلاح کنترل تسلیحات سه‌جانبه، تنها در پی منحرف کردن افکار عمومی جهان از مسئولیت ایالات متحده هستند. این موضوع یک ترفند برای انحراف توجه و تمرکز جامعه بین‌المللی است.»

آقای گنگ همچنین در جریان نشست کمیته اول هفتاد و پنجمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، گفتگوهای سه‌جانبه کنترل تسلیحات را اجبار و باج‌خواهی دانست و تاکید کرد چین هرگز بخشی از چنین مذاکراتی نخواهد بود.

این دیپلمات چینی همچنین با تاکید بر اینکه کشورش به استراتژی هسته‌ای برای دفاع از خود پایبند است افزود: «ما همواره برنامه هسته‌ای خود را در پایین‌ترین سطح مورد نیاز دفاعی برای امنیت ملی حفظ می‌کنیم. ما چه در گذشته و چه در آینده با هیچ کشوری درگیر مساقه تسلیحاتی نبوده و نخواهیم بود. قدرت هسته‌ای ما به هیچ وجه قابل مقایسه با آمریکا و یا روسیه نیست و بر همین اساس درخواست از چین برای مشارکت در این مذاکرات سه جانبه غیرقابل قبول، غیر منصفانه و نشدنی است.»

آقای شنگ همچنین تاکید کرد عدم حضور کشورش در این مذاکرات که او آن ‌را «مذاکرات به اصطلاح کنترل تسلیحات سه‌جانبه» نامید به معنای عدم پذیرش چین از مسئولیت‌های خود در زمینه خلع سلاح نخواهد بود. نماینده چین در ادامه اظهار داشت کشورش از ابتدا پیشنهاد داده ممنوعیت و نابودی کامل سلاح‌های هسته‌ای به صورت سراسری در جهان اجرایی شود. 

شانگ در ادامه افزود: «چین اولین و تنها کشور از میان ۵ قدرت هسته‌ای جهان است که تعهد داده تحت هیچ شرایطی پیش از دیگران از سلاح هسته‌ای خود استفاده نخواهد کرد. ما مایلیم با احترام متقابل و در چارچوب مسائل امنیتی و استراتژیک در بحث کنترل تسلیحاتی در چارچوب سازمان ملل، کنفرانس خلع سلاح و پنج قدرت هسته‌ای ادامه دهیم.»

این اظهارات نماینده چین در حالی طرح می‌شود که ایالات متحده در ماه‌های اخیر بارها از چین خواسته است به گفتگوهای کنترل تسلیحاتی سه‌جانبه با روسیه و آمریکا بپیوندد. پکن اما این گفتگوها را بی‌فایده دانسته چرا که مدعی است ظرفیت و توان هسته‌ای این کشور قابل مقایسه با زرادخانه‌های عظیم و گسترده اتمی ایالات متحده و روسیه نیست.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رسیدن به کلاس یک جهانی تا ۲۰۲۷؛ مقام نظامی آمریکا: ارتش چین در حال چینش لازم برای حمله به تایوان است

هنگ کنگ با تصویب قانون جدیدی قدرت دولت را برای سرکوب مخالفان بیشتر کرد

واکنش چین به طرح منع فعالیت تیک‌تاک در آمریکا: منطق واشنگتن منطق راهزنان است